Waar staan de flitsers voor mobiele telefoon? Flitsers voor mobiele telefoons zitten niet in bermen of auto's, maar bevinden zich juist boven de weg. Meestal zijn ze opgesteld op viaducten.
De camera's zitten niet in bermen of auto's maar bevinden zich boven de weg. De slimme camera's zijn schuin naar beneden gericht en maken foto's van de overtreding plus het kenteken. Het gezicht van de bestuurder is niet in beeld. Wel in beeld zijn de handen waarop de smartphone in de handen wordt gehouden.
De slimme camera moet op een hoger punt staan – bijvoorbeeld op een viaduct – om smartphonegebruikers te kunnen betrappen. De camera maakt een foto van de overtreder en het kenteken van het voertuig. Daarna controleert een politieagent nog of de camera een juiste constatering heeft gedaan.
Vanaf vandaag kun je geflitst worden als je rijdend een telefoon gebruikt. Speciale camera's zijn namelijk in staat om die handeling op te merken. Het gebruik van een telefoon tijdens het rijden blijkt al jaren levensgevaarlijk. Automobilisten gaan daardoor meer slingeren en houden hun snelheid niet constant vast.
Telefoon op schoot huidige stand van de jurisprudentie
Het Openbaar Ministerie houdt het erop dat het niet is toegestaan om een mobiel op schoot te hebben in de auto. Een boete voor mobiel bellen is dus toegestaan.
Doordat u niets wil missen op uw telefoon, mist u alles in het verkeer. De boete voor appen in de auto is daarom – terecht – gigantisch hoog. De boete voor appen in de auto bedraagt maar liefst € 250,-.
Voor automobilisten die met een telefoon in de hand rijden is de boete € 350,- exclusief administratiekosten. De boetebedragen vind je in de Boetebase op de website van het Openbaar Ministerie. Afbeelding van een agent die een bekeuring uitschrijft.
Hoe werken de smartphone flitspalen? Aan de hand van kunstmatige intelligentie kan de camera van de telefoon flitser precies zien wanneer een bestuurder een mobiel elektronisch apparaat in de hand heeft. Dit elektronisch apparaat kan een smartphone zijn, maar bijvoorbeeld ook een tablet of een navigatie-apparaat.
Zodra je in de lijn (zeg maar in het zicht) komt van de radar kan je worden geflitst. 2, 3 of meer banen maakt echt niets uit, want de bundel komt een stuk verder. Heb je geluk en zit er iemand precies tussen jou en de radar, dan kan de radar jou niet zien en je snelheid meten en dus ook niet flitsen.
De nummerplaatscanners van de huidige lichting slimme camera's wordt niet enkel ingezet om te flitsen wanneer je te snel rijdt, maar ook om nummerplaten te scannen waar er mogelijk schulden aan verbonden zijn. Tot voor 1 januari 2017 kon de douane enkel auto's tegenhouden met openstaande verkeersboetes.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
Je weet dat je geflitst bent, als je een flits ziet
Fabel: Er zit een infraroodflitser in de nieuwe flitspaal. Hierdoor is de flits niet te zien. Je weet dus pas dat je geflitst bent als er een boete op de deurmat ligt.
Deze camera's, ook wel slimme camera's genoemd, kunnen naast het meten van de snelheid (trajectcontrole), ook nummerplaten herkennen van bijvoorbeeld geseinde of gestolen wagens. Via een vast ANPR-netwerk wil de politiezone Voorkempen haar ganse grondgebied in verschillende fasen uitbreiden met deze slimme camera's.
De nieuwe flitspalen werken met infraroodtechnologie. Dit houdt in dat wanneer een bestuurder te snel rijdt, de flits niet meer zichtbaar zal zijn. Een bekend fenomeen is immers dat wanneer iemand geflitst wordt, het achterliggend verkeer plots zal remmen om een boete te vermijden.
Lasergun. Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Een lasergun laat alleen zien hoe hard iemand rijdt, maar slaat geen informatie van de automobilist op.
De naam flitspaal komt dus inderdaad van het feit dat ze flitsen. Er zijn door Europa verspreid heel wat verschillende soorten palen, waarbij sommige altijd flitsen als ze en foto nemen en andere alleen als het te donker is. Sommige palen in Europa hebben nog een zichtbare flits.
2. Ondergrens voor bekeuren Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens. Hier wordt vanaf 1 km/u te hard bekeurd.
Snelheidscamera's zitten vaak in vaste flitspalen maar kunnen ook in onopvallende surveillerende politieauto's zijn geplaatst, op een statief in de berm of naast de geleiderail. Je ziet ze ook wel eens op een viaduct boven de snelweg.
De camera's in de politieauto's staan niet continue aan. De agent bepaalt wanneer de camera gaat opnemen. De politievoertuigen die voorzien zijn van een camera aan boord zijn te herkennen via een sticker op de auto. De politie maakt al gebruik van bodycams.
Een mobiele trajectcontrole is snel te verplaatsen en kan dus ingezet worden op verschillende tracés en ook bijvoorbeeld tijdelijk bij wegenwerken. Het effect van trajectcontrole is anders dan bij flitspalen. In de buurt van flitspalen remmen bestuurders soms plots af om daarna weer op te trekken.
Door zijn vorm ziet de flitsbunker er inderdaad uit als een bunker. Officieel heet het ding de Speed Enforcement Trailer en het is in feite een omgebouwde aanhanger. De politie zet de aanhanger neer en trekt de wielen in. Op dat moment staat het ding van 1.250 kilo muurvast op het asfalt.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Door alleen je hand al niet uit te steken op de fiets kunt u al een boete van € 20,- verwachten.
De wet zegt niets specifiek over of u mag eten en drinken achter het stuur. Artikel 5 van Wegenverkeerswet zegt: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."