De Ever Given, het schip dat eind maart vastliep in het Suezkanaal en daarmee een groot deel van de wereldhandel lamlegde, is opnieuw gestrand. Dit keer niet in een grote hoop zand en klei, maar door een geschil met de autoriteit die gaat over het kanaal. De Egyptenaren willen geld zien.
Voor de Amerikaanse oostkust is een groot containerschip vastgelopen, bijna een jaar nadat een schip van dezelfde rederij (Evergreen) zes dagen lang het Suezkanaal blokkeerde en zware hinder veroorzaakte voor de wereldwijde handel. Deze keer strandde de 'Ever Forward' in Chesapeake Bay nabij de kust van Baltimore.
Containerschip de Ever Given, dat in maart in het Suezkanaal vastliep en de doorgang zes dagen blokkeerde, vaart weer. Het schip, dat behoort tot de grootste containerschepen ter wereld, lag tot vandaag aan de ketting vanwege het uitblijven van een schadevergoeding.
Het schip EVER GIVEN (IMO: 9811000, MMSI: 353136000) is een Container Ship schip, gebouwd in 2018 en varend onder de vlag van Panama.
De Ever Given, het schip dat vorige maand vast kwam te zitten in het Suezkanaal, is aan de ketting gelegd door Egypte, dat bijna een miljard dollar wil zien van de Japanse eigenaar. Ook de bemanning zit vast.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Schip van rederij blokkeerde vorig jaar Suezkanaal
Vorig jaar kwam de 400 meter lange Ever Given, een door Evergreen gecharterd schip dat destijds op weg was naar Rotterdam, zes dagen vast te zitten in het Suezkanaal. Het schip blokkeerde het kanaal in beide richtingen.
Het reusachtige schip met een capaciteit van 200.000 ton kwam op 23 maart vast te zitten op het Suezkanaal met een grote verstoring van de wereldwijde scheepvaart en inkomstenverlies voor Egypte tot gevolg. In totaal werden 422 schepen met een totale lading van 26 miljoen ton goederen 6 dagen lang geblokkeerd.
Donderdagochtend vroeg meerde de Ever Given dan eindelijk aan in de haven van Rotterdam. Het beruchte containerschip blokkeerde in maart het Suezkanaal, verstoorde de wereldhandel en is nu na zo'n vijf maanden op zijn bestemming aangekomen.
Het schip van haar plaats krijgen is geen kwestie van even hard trekken, ook niet met een dozijn van de sterkste sleepboten; de Ever Given is een van de grootste containerschepen die de wereldzeeën bevaren. Ze is 400 meter lang, bijna 60 meter breed, weegt meer dan 200 duizend ton en steekt bijna 16 meter diep.
Het 400 meter lange schip bevindt zich nu in de Rode Zee. Het was de 22ste keer dat de Ever Given door het Suezkanaal is gevaren. In die tijd ontstond een file van honderden schepen en raakte de wereldhandel ontregeld. Een aantal schepen besloot om in plaats van door het Suezkanaal om Afrika heen te varen.
Het containerschip dat bijna een week vastzat in het Suezkanaal, drijft deels weer. Dat meldt maritiem dienstverlener Inchcape Shipping vanochtend. De achterkant van het schip is weer los, maar de neus zit nog wel vast. Wanneer de scheepvaart op het Suezkanaal hervat kan worden, is nog niet duidelijk.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
De Ever Given vervoert volgens het Havenbedrijf Rotterdam zo'n 14.000 containers met goederen, deels voor de Nederlandse markt. Het schip blijft naar verwachting tot begin augustus in Rotterdam om containers te lossen en te laden. Daarna vertrekt het naar het Engelse Felixstowe.
Maritiem dienstverlener Boskalis mag opnieuw een gestrand schip van de Taiwanese rederij Evergreen wegslepen. Ditmaal gaat het om de Ever Forward. Het 334 meter lange containerschip kwam zondag vast te liggen in een ondieper gedeelte van een baai aan de Amerikaanse oostkust.
Het schip was op weg naar Norfolk in Virginia en liep volgens persbureau Bloomberg zondagavond vast na het vertrek uit de haven van Baltimore. De kustwacht weet nog niet wat de oorzaak is van het vastlopen van het schip, maar het zou de vaargeul van Chesapeake Bay niet blokkeren.
Containerschip Ever Given, dat in maart het Suezkanaal bij Egypte blokkeerde, komt donderdagochtend rond vijf uur aan in Rotterdam. Het schip heeft ruim negenduizend containers aan boord, die al maanden eerder gelost hadden moeten worden. De lading wordt gelost bij de ECT Delta Terminal in de Amazonehaven.
De Evergreen 20.000 TEU-type (Golden-klasse) is een serie van 11 containerschepen gebouwd voor Evergreen Marine. De maximale theoretische capaciteit ligt tussen 20.124 en 20.388 Twenty Foot Equivalent Unit (TEU).
Na een vertraging van bijna vier maanden is het containerschip 'Ever Given' van Evergreen aangekomen in Rotterdam. Donderdagochtend meerde het schip aan bij ECT Delta terminal om alle containers met bestemming Rotterdam en Hamburg te lossen.
Containerschip Ever Given vrijgegeven na 100 dagen aan de ketting. Het containerschip Ever Given, dat in maart zes dagen lang het Suezkanaal blokkeerde, heeft woensdag het anker gelicht, nadat het 100 dagen aan de ketting heef gelegen in Egypte. Het containerschip van 200.000 ton kwam op 23 maart vast te zitten.
De Ever Given, een 400 meter lang containerschip van het Taiwanese bedrijf Evergreen Marine, blokkeert sinds vorige week dinsdag het Suezkanaal. Het schip was diagonaal vastgeraakt in het kanaal, met de voor- en de achterkant op de oevers, omdat de zijkanten van het kanaal minder diep zijn.
540 miljoen dollar en een nieuwe sleepboot. Dat is wat de Suez Canal Authority (SCA) volgens de Middle East News Agency (Mena) ontvangt bij wijze van compensatie voor de schade die de stranding van de 'Ever Given' zou hebben veroorzaakt.
Bleef de capaciteit van de 'Ever Ace' met 23.992 teu nog net onder de 24.000 teu steken, de 'Ever Alot' gaat er overheen: 24.004 teu. De Chinese scheepsbouwer bouwt ook nog de 'Ever Apex' en de 'Ever Atop' die dezelfde capaciteit krijgen.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.