Een 'groene sector' is een persoonlijk beste tijd, een 'gele sector' houdt in dat er geen sprake is van een tijdsverbetering.
Conversation. wat betekenen de kleuren bij de sector tijden? Paars betekent de snelste sectortijd, groen je persoonlijk snelste sectortijd en geel betekent geen verbetering van je beste sectortijd.
Wordt er met de gele vlag gezwaaid met een begeleidend bord SC dan rijdt de safety car rondt op het circuit. In uitzonderlijk gevaarlijke situaties worden er ook twee gele vlaggen gezwaaid per post. De rijders moeten nog trager gaan rijden en mogelijk stoppen als de situatie te gevaarlijk is.
De sector rood betekent een gevarenzone aan de linkerkant met de rand van een klif, terwijl de sector groen de gevarenzone aanduidt van de oever en rotsen onder water.
Op de officiële tijdwaarneming kunnen fans, verslaggevers en teams de sectortijden volgen. Deze zijn gekoppeld aan kleuren: een 'paarse sector' betekent dat de coureur de snelste tijd van alle deelnemers heeft gereden in die betreffende sector in de huidige sessie.
Een hardere band gaat langer mee, maar is niet zo snel als een zachte band. Met het zachte rubber kan een coureur rapper in de rondte gaan, daarentegen slijt die band wél snel.
Een rode vlag wordt gezwaaid om te laten zien dat de race ongepland wordt gestopt, wat meestal gebeurt uit veiligheidsredenen.
Een dubbele gele vlag geeft aan dat er gevaar op de racelijn is, coureurs moeten nog langzamer rijden en bereid zijn te stoppen. Ze mogen elkaar niet inhalen.
Dubbele gele vlag
De dubbele vlag wordt gezwaaid bij gevaar op de baan. Coureurs mogen elkaar niet meer inhalen en zijn verplicht om vaart te minderen. Een dubbele gele vlag is een meer ernstige waarschuwing en betekent, evenals de enkele gele vlag, het einde van de vliegende ronde tijdens de kwalificatie.
Twitteraars gooien een rits aan rode vlaggetjes in een tweet, gepaard met een uitspraak of handeling die een instant red flag betekent. Oftewel: iets wat een abrupt einde brengt aan het gesprek – of welke vorm van contact dan ook.
Met de code-60-regel, welke al in diverse klassen gehanteerd wordt, wordt geen safetycar naar buiten gebracht, maar zwaaien de marshals met gele vlaggen op de plek van het ongeval. De coureurs moeten zich op dat moment houden aan een maximum snelheid van 60 km per uur.
Een F1 race mag maximaal 2 uur duren. Wanneer er een rode vlag is (race wordt stopgezet) en de coureurs naar de pitstraat moeten totdat de race weer hervat wordt, wordt de klok stilgezet. De 2 uur durende race moet wél in een tijdspanne van 3 uur gereden worden.
De boete bedraagt 50.000 euro. Hamilton krijgt die omdat hij vorig jaar na het mislopen van de wereldtitel in struisvogelmodus ging. Hij was niet aanwezig bij het jaarlijkse FIA-gala ter afsluiting van het seizoen. Als nummer twee in de WK-stand was de Mercedes-coureur daartoe verplicht.
De DRS kan door een coureur geactiveerd worden zodra dit is toegestaan door de race-directie. Feitelijk kan dit ook automatisch maar alleen als de achterliggende bolide binnen een seconde van zijn voorganger rijdt.
De coureur van wie het nummer behoort is verplicht de volgende ronde te stoppen in de pitstraat. De zwarte vlag met oranje stip. Deze vlag word met een rijders nummer getoond. De coureur die deze vlag met zijn of haar nummer te zien krijgt moet direct veilig stoppen vanwege een technisch defect.
Maar wat betekent de blauwe vlag bij Formule 1? De blauwe vlag wordt getoond aan een coureur om aan te geven dat er een auto aankomt die hem op een ronde achterstand gaat zetten. Het is dan de taak van de langzamere coureur om de snellere auto zonder problemen te laten passeren.
Wanneer de rode vlag verschijnt, moeten alle coureurs onmiddellijk afremmen en de boxen inrijden. Een BLAUWE VLAG wordt gezwaaid naar een langzamere rijder die bijna wordt ingehaald door een snellere rijder. De eerste moet dan zo snel mogelijk een inhaalbeweging mogelijk maken.
De zwarte vlag is een symbool van dood en rebellie. Het werd voornamelijk gebruikt door piraten , anarchisten . Het werd voor het eerst in 1830 in Frankrijk gezwaaid, waar het tijdens de juli-opstand boven het Hôtel de Ville in Parijs zweefde .
De gele vlag: Het is gevaarlijk om te baden of te zwemmen. Meestal heeft dit te maken met het weer. Drijvende voorwerpen worden afgeraden.
Op dit moment is de regel als volgt: een coureur mag drie keer zonder een gridstraf te ontvangen zijn motoronderdelen (of gehele motor) vervangen. Wanneer je bij de vierde bent aangekomen, leverde je dit per onderdeel een straf van vijf plaatsen op. Verwissel je de gehele motor, dan start je achteraan de grid.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Volgens Pirelli is het cruciaal dat geen enkele coureur de harde band langer rijdt dan 26 ronden. De mediumband gaat volgens Pirelli twee ronden langer mee en de zachte compound mag maar 15 ronden gebruikt worden per set.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Gele band: zit tussen rood en wit in, qua snelheid en slijtage. Deze band (de 'medium') wordt eigenlijk iedere race wel gebruikt, soms zelfs ook al in de kwalificatie. Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.