Type remblokken: Er zijn resin en metal remblokken, resin zijn wat zachtere blokken welke minder geluid maken. Voor een langere levensduur en slechtere omstandigheden zijn metal pads meer geschikt.
Wat de beste remblokjes voor je racefiets of mountainbike zijn, is heel persoonlijk. Je kan kiezen tussen zachte (organische/resin), medium (semi-metallic) of harde (metallic) remblokjes. Iedere soort heeft een compound gemaakt van een ander soort materiaal en heeft zo zijn voor- en nadelen.
Je kunt het overigens ook zelf controleren door er naar te kijken. Als je door de velg heen kijkt en je ziet de remblokken, zie je of de voering dun is of niet. Kijk je bijna op het metaal, dan zijn ze aan vervanging toe. Dit geldt ook wanneer je bij het remmen een metaalachtig geluid hoort.
Bij een mountainbike worden er velgremmen of schijfremmen toegepast. Bij velgremmen worden er remblokjes mechanisch of hydraulisch tegen de velgrand aangedrukt waardoor het wiel wordt afgeremd. Bij schijfremmen is er een aparte schijf op de naaf van het wiel gemonteerd.
Remblokken velgremmen
Remblokken voor een carbon remrand zijn zo specifiek nodig omdat je anders de kans loopt om je velgen te beschadigen. Deze remblokken zijn geschikt voor velgremmen van Shimano, Campagnolo, Magura en SRAM.
Resin remblokken zijn goed doseerbaar, grijpen goed aan en maken weinig geluid. Het nadeel is dat ze sneller warm worden dan metalen blokjes, waardoor ze minder geschikt zijn in lange afdalingen. Resin remblokken zijn voor zowel geslepen als geperste remschijven te gebruiken.
De remmen zijn geschikt voor een flat mount bevestiging, waardoor je je wiel ook eenvoudig kunt vervangen. De remklauw heeft 2 zuigers en wordt geleverd met K03S remblokken.
Het is altijd het beste om een ontluchtingsset te gebruiken die past bij je remsysteem. Veel gebruikte remsystemen op MTB's zijn van de merken SRAM en Shimano. Gebruik bijvoorbeeld de SRAM Ontluchtingsset Pro met DOT 5.1 remvloeistof voor hydraulische schijfremmen van het merk SRAM.
Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen. Pluspunten: In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
Hoelang je precies met één setje doet ligt helemaal aan jezelf. De slijtage is voornamelijk afhankelijk van de weersomstandigheden waarin jij rijdt en het terrein waarop jij gaat mountainbiken. Rijd graag jij door modder, regen en sneeuw dan gaan je remblokken sneller slijten.
Hoe rem je je nieuwe schijfremmen goed in? Bij het inremmen van je nieuwe schijfremmen is het belangrijk om deze goed warm te laten worden, zodat het hars kan smelten. Dit doe je heel eenvoudig door te versnellen tot zo'n 30 km/u en daarna stevig te remmen tot je stapvoets rijdt. Herhaal dit 20 keer.
Ten eerste, denk eens na over de grootte van de schijf. Hoe groter de schijf, hoe beter de remkracht en hoe minder de hitte-opbouw. Vaak wordt gebruik gemaakt 140, 160 of 180mm remschijven, maar groter is ook mogelijk. Hoe groter de schijf, hoe zwaarder, en hoe snaller de remschijf kan aanlopen.
Tijdens het inremmen nemen de blokken de vorm van de schijf aan waardoor een optimaal remoppervlak ontstaat. Hierdoor neemt de remkracht met c.a. 30% toe en wordt de kans op piepen aanmerkelijk verminderd. Een bijkomend voordeel is dat de levensduur van de remblokken wordt verlengd. Ontvet de remschijven altijd.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Centerlock bevestiging maakt gebruik van tanden die op de naaf zitten. Over deze tanden schuif je direct de remschijf. Met een sluitring -meestal bij de remschijf mee geleverd- kan de remschijf vast gezet worden.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Zo zijn er elektrische fietsen met een hydraulische remschijf. Over het algemeen staat dit bekend als het beste remsysteem. De schijfremmen maken namelijk gebruik van een remschijf in zowel het wiel en de kabels met behulp van een hydraulische vloeistof.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Remvloeistof voor hydraulische remmen
De minerale olie is geschikt voor gebruik in hydraulische remmen van Shimano en andere fabrikanten zoals Formula en TRP, die minerale olie als remmedium gebruiken.
Er zijn meestal 3 oorzaken waarom de remkracht van hydraulische schijfremmen afneemt: De remblokken zijn versleten: in dit geval moet je ze vervangen. De remschijven en/of remblokken zijn vuil: Lees hier hoe je deze schoonmaakt. Er zit lucht in het remsysteem: In dit geval moet je de remmen ontluchten.
Rollerbrake of trommelrem
Rollerbrakes zijn de moderne variant van de klassieke trommelrem. Bij rollerbrakes worden zogenaamde 'rollers' in het midden van het wiel naar buiten geduwd. Hierdoor komt het wiel vanuit de kern tot stilstand.
Shimano Dura Ace groep
Shimano Dura Ace is de beste groepset van Shimano. Je krijgt hier echt het beste van het beste. Een zo laag mogelijk gewicht, maar wel oersterk.
Deze Shimano L03A remblokken zijn de verbeterde opvolgers van de bekende Shimano L02A schijfremblokken. Ze zijn onder andere geschikt voor de Shimano 105 R7070, Ultegra R8070 en Dura-Ace R9170 hydraulische schijfremmen.
Als je remmen te erg piepen en kraken kan het zijn dat de rollerbrake versleten is. Gelukkig is dit ook vrij simpel op te lossen. Je kunt een rollerbrake ongestraft vervangen. Sommige rollerbrakes zitten geborgd met een moer en sommige met een soort ring.