De vluchtrouteaanduiding wordt geplaatst op een duidelijke en zichtbare plaats. Daarnaast moet het zodanig zichtbaar zijn dat iedereen de vluchtrouteaanduiding moet kunnen zien en herkennen. Er zijn dus eisen tussen de kijkafstand tot het vluchtwegbord en de grootte van het bord.
Een veilige vluchtweg is snel te vinden, direct te herkennen, voorzien van noodverlichting, vrij van obstakels, zo kort mogelijk en duidelijk bewegwijzerd.
Denk hierbij aan een trappenhuis, gang of kantoor, maar ook een parkeergarage of een wegtunnel vallen hieronder. Daarnaast is noodverlichting ook verplicht voor arbeid- en werkplaatsen waar de nooduitgangen en de vluchtwegen onvoldoende vindbaar zijn bij het uitvallen van de hoofdverlichting.
Het Bouwbesluit geeft aan wanneer een vluchtwegaanduiding verplicht is: In ruimten die groter zijn dan 60 m2 die zijn voorzien van meer dan één deur. In ruimten die geschikt zijn voor meer dan 50 personen.
De eisen die worden gesteld aan vluchtwegen gaan bij invoering van het bouwbesluit 2012 op de kop. In het huidige bouwbesluit is het in principe zo dat er altijd 2 vluchtroutes noodzakelijk zijn, tenzij de situatie zo is dat met 1 vluchtroute kan worden volstaan.
Vluchtroutes, uitgangen en nooduitgangen worden verder aangegeven met verlichte pictogrammen. Verlichte pictogrammen zorgen voor de beste zichtbaarheid. Zo zijn zij ook in het donker en van afstand te zien. Hierdoor weten aanwezigen goed waar zij naartoe moeten in het geval van een calamiteit.
De eisen rondom de kleuren, luminatie, verhouding tussen luminatie en verhouding tussen kleuren wordt hierin ook omschreven. Anti paniekverlichting zal minimaal 0,5 lux moeten hebben en moet ook 60 minuten kunnen branden, binnen 15 seconden nadat de stroom uitvalt.
Je bent verplicht om noodverlichting te plaatsen aan de buitenkant van iedere deur die in geval van nood gebruikt wordt.
In veel appartementencomplexen is noodverlichting verplicht. In het Bouwbesluit staat dat in gebouwen waar meer dan 75 personen gelijktijdig aanwezig kunnen zijn, noodverlichting verplicht is. Tevens dient de noodverlichting goed onderhouden te worden.
Afhankelijk van de omvang en complexiteit van een gebouw, kan dit een 'gewone vluchtroute' zijn, een 'beschermde vluchtroute', een 'extra beschermde vluchtroute' of zelfs een 'veiligheidsvluchtroute'.
Een vluchtroute heeft een vrije doorgang met een breedte van ten minste 0,85 m en een hoogte van ten minste de in tabel 2.101 aangegeven waarde.
Een pijl naar boven betekent "rechtdoor", of hangt boven een effectieve nooduitgang.
Alle werkruimten moeten in geval van nood snel kunnen worden verlaten door meerdere (nood)uitgangen. Hiertoe moeten deze ruimten zijn voorzien van minimaal twee zover mogelijk uit elkaar gelegen uitgangen. De afstand die in een ruimte moet worden afgelegd om een uitgang te bereiken, mag niet meer bedragen dan 30 meter.
Het pictogram nooduitgang behoort tot de categorie reddings- en hulpsignalen. Je kan het herkennen aan de witte pijl op een groene achtergrond, de pijl vaak vergezeld van een vluchtend mannetje, een witte rechthoek of vierkant.
Vluchtwegen en nooduitgangen moeten natuurlijk vrij zijn van obstakels. Nooduitgangen moeten altijd open kunnen. Houd ook de buitenzijde van nooduitgangen altijd vrij van goederen. Ook de vluchtweg buiten het gebouw, bijvoorbeeld tussen het gebouw en de erfscheiding, moet vrij zijn.
Voor gebieden die vrijgehouden moeten worden zoals rondom brandblussers en vluchtdeuren moet je minimaal 1 meter rondom vrijhouden. Wij gebruiken hiervoor altijd rood / wit gestreepte tape en leggen het met een kruis in het midden op de vloer, zie waarschuwingstape rood/wit!
Noodverlichting of anti-paniekverlichting. Dit omvat het deel van de nood-evacuatieverlichting dat voorzien is om paniek te voorkomen in ruimtes waar mensen samenkomen, zoals vluchtwegen, kantines en vergaderzalen. De minimale hoeveelheid licht moet 1 lumen op het vloeroppervlak zijn.
Het antwoord is heel eenvoudig: 'ja'! Periodieke controle van noodverlichting is verplicht bij elke installatie die krachtens de wet aanwezig is.
Arbowet noodverlichting
In de Arbowet is gesteld dat werkgevers er verantwoordelijk voor zijn dat er aan werknemers een veilige uitweg wordt geboden in noodsituaties. Alle plekken waar arbeid verricht wordt en iedereen die arbeid verricht is onderdeel van de Arbowet.
Vluchtwegverlichting zijn noodlampen die alleen branden in geval van een stroomuitval en hebben geen pictogrammen. Het doel van vluchtwegverlichting is om de vluchtroute te verlichten en niet om de weg te wijzen.
Zo is bijvoorbeeld een brandtrap buiten verplicht bij gebouwen hoger dan 20 meter, bij gebouwen waarin meer dan 10 personen tegelijk aanwezig kunnen zijn op een verdieping hoger dan de eerste verdieping en bij gebouwen waarin de vloer van een verblijfsgebied meer dan 13 meter boven maaiveld is gelegen.