De Ever Alot vaart onder Panamese vlag en wordt door de Taiwanese rederij Evergreen gecharterd. Al vaker deden Evergreen-schepen Rotterdam aan. De bekendste is waarschijnlijk de Ever Given.
In termen van laadvermogen (442.000 ton) is de onder Belgische vlag varende TI Europe van de Antwerpse rederij Euronav het grootste schip ter wereld.
De Ever Alot (24.004 teu) is met ingang van 2022 de nieuwe nummer één in de lijst van grootste containerschepen van de wereld. Het verslaat de vorige lijstaanvoerder, Ever Ace (23.992 teu), met 12 teu en is het eerste schip dat groter is dan 24.000 teu.
De Ever Alot, het grootste containerschip ter wereld met een capaciteit van 24.004 teu, komt op 12 augustus aan in de Amazonehaven van Rotterdam. Het vaartuig meert af bij de ECT-containerterminal.
Het schip van de Taiwanese rederij Evergreen heeft, naast een lengte van 400 meter, een breedte van 61,5 meter. De Ever Alot draagt sinds dit jaar de titel van 'grootste containerschip ter wereld'. Het schip is net iets groter dan de vorige lijstaanvoerder, de Ever Ace (23.992 teu).
Het fijne aan containerschepen is dat in tegenstelling tot zeilschepen, er veel van varen en de reis beter te plannen is. Helaas ook hier een nadeel: de kosten. Een gemiddeld containerschip rekent zo een 100 euro per dag.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
Het grootste schip ter wereld, zowel in lengte als vervoerscapaciteit, was de Knock Nevis. De Knock Nevis, ook wel bekend als de Seawise Giant, Jahre Viking of de Happy Giant, was een supertanker die tot 2009 de wereldzeeën bevoer.
In 2021 werd 593 miljoen ton aan goederen overgeslagen in de Nederlandse zeehavens. Het havengebied Rotterdam (waartoe ook de havens van Moerdijk, Dordrecht en Vlaardingen behoren) is verreweg de grootste zeehaven van Nederland. Hier werd 457 miljoen ton overgeslagen. Rotterdam is tevens de grootste haven van Europa.
Schepenliefhebbers kunnen de Ever Alot bij zien binnenkomen: de aankomst van het grootste containerschip ter wereld in de Rotterdamse haven staat voorlopig gepland voor vrijdagavond 12 augustus om 17.00 en 17.30 uur ligt hij voor de kant in de Amazonehaven. De locatie van het schip kun je hier live volgen.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ruim 44 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie.
Met het blote oog is hij niet te zien, maar varen doet hij zeker: onderzoekers van de Universiteit Leiden hebben met een 3D-printer het kleinste bootje ter wereld gefabriceerd. Het minuscule sleepbootje is 30 micrometer groot, wat neerkomt op 0,03 millimeter.
Een eenheid die op een ISO-container met een lengte van 20 voet (6,10 m) gebaseerd is. Deze eenheid wordt gebruikt als een standaardmaat voor containers van verschillende capaciteit en voor het beschrijven van de capaciteit van containerschepen of -terminals.
De transittijd van een containerschip van New York, NY (Verenigde Staten) naar Rotterdam (haven naar haven) is 9 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven New York, NY (Verenigde Staten) naar de Haven Rotterdam te komen.
De lading wordt eruit gehaald en er wordt weer een nieuwe lading ingedaan. Het duurt wel twee dagen om een groot containerschip te lossen.
De Titanic werd gebouwd in Belfast en was 269 meter lang en 28 meter breed. Het was destijds het grootste schip ter wereld, iets groter dan zusterschip Olympic, en had vier schoorstenen van negentien meter hoog en zes meter breed.
Niet alleen bevindt de grootste haven van Europa zich in ons land, de nummers twee en drie zijn te vinden in onze buurlanden. Onze zuiderburen huisvesten de op één na grootste haven van Europa: Antwerpen.En op de derde plek komt de haven van Hamburg, Duitsland.
Rotterdam heeft ongeveer 14,5 miljoen teu aan containers doorgevoerd en is daarin nog altijd de grootste in Europa. Die groei kwam mede door overslag. Antwerpen zit daar met 11,1 miljoen onder en Hamburg volgt met 8,7 miljoen: één procent minder dan in 2017.
Het tarief van een middelgrote olietanker verdubbelde in een week tijd tot $173.000 per dag. Tankschepen liggen overal afgemeerd voor de kust als drijvende opslag, tot de rand gevuld olie.
De 'Icon of the Seas' is met zijn 365 meter het grootste cruiseschip ter wereld. Het biedt plaats aan 5.610 passagiers en 2.350 bemanningsleden. Opvarenden zullen zich geen seconde vervelen, want aan boord vind je het grootste waterpretpark op zee.
Tot voor kort kostte de bouw van grote containerschepen circa $15 miljoen per 1.000 TEU, oftewel $ 120 miljoen voor ons voorbeeldschip. Hiervoor is 24.000 TEU aan containers per schip nodig, kosten $ 48 miljoen.
De transittijd van een containerschip van Tokyo (Japan) naar Rotterdam (haven naar haven) is 43 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Tokyo (Japan) naar de Haven Rotterdam te komen.
Er is een aantal websites met actuele shipping prijzen voor een container van en naar China. De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen.
De transittijd van een containerschip van Inchon (Zuid-Korea) naar Rotterdam (haven naar haven) is 35 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Inchon (Zuid-Korea) naar de Haven Rotterdam te komen.