Noord-Holland, Noord-Utrecht en Flevoland. Zeeland, Zuid-Holland, West-Noord-Brabant en Zuidwest-Utrecht. De helikopters Lifeliner 1 (Amsterdam), Lifeliner 2 (Rotterdam), Lifeliner 3 (Volkel) en Lifeliner 4 (Groningen) zijn sinds 2011 24/7 inzetbaar, mits het weer het toestaat.
Het heli-MMT Nijmegen, Lifeliner 3, is gestationeerd op vliegbasis Volkel. MMT Nijmegen wordt in de meeste gevallen ingezet in de regio's Brabant Midden, Zuid en Noord; Gelderland; Noord- en Midden- Limburg en (Zuidoost-) Utrecht en in een stukje Duitsland.
IC-transporthelikopter Lifeliner 5 verhuist tijdelijk van Volkel naar Leeuwarden - Mobiel Medisch Team Radboudumc verhuist mee - Radboudumc.
De Lifeliner 4 is operationeel vanaf het vliegveld te Eelde. De standplaats is dan ook in Eelde. De dekkende regio's zijn Groningen, Friesland, Drenthe, IJsselland en Waddeneilanden (excl. Texel) waarin de helikopter actief is.
Er zijn 4 locaties waar de traumahelikopters paraat staan. Dit zijn Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Vanuit deze plaatsen is een goede dekking over Nederland. Daarnaast wordt er ook samengewerkt met omliggende landen.
In totaal worden er vier helikopters ingezet als Lifeliner. Deze zijn gestationeerd in Amsterdam (VUMc, Lifeliner 1), Rotterdam (Zestienhoven, Lifeliner 2), Nijmegen (vliegbasis Volkel, Lifeliner 3) en Groningen (vliegveld Groningen, Lifeliner 4).
In Nederland zijn 4 Lifeliners inzetbaar, vanuit de standplaatsen Vliegbasis Volkel (Lifeliner 3), Amsterdam (Lifeliner 1), Rotterdam (Lifeliner 2) en Groningen (Lifeliner 4).
Wat verdient een helikopterpiloot? In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids.
Voor de Waddeneilanden verzorgt ANWB Medical Air Assistance het vervoer per helikopter van patiënten in opdracht van en in samenwerking met Regionale Ambulance Voorziening Fryslân. Deze helikopter wordt ambulancehelikopter of Medic01 genoemd.
De helikopters Lifeliner 1 (Amsterdam), Lifeliner 2 (Rotterdam), Lifeliner 3 (Volkel) en Lifeliner 4 (Groningen) zijn sinds 2011 24/7 inzetbaar, mits het weer het toestaat. Anders wordt gebruikgemaakt van het MMT-voertuig.
De spreiding is met een cv-waarde van 0,23 voldoende om van een representatief gemiddelde van € 23.031 te spreken.
Wat zo'n reddingsactie mag kosten? Een banaan kost makkelijk tussen de €300 en €500, terwijl een helikoptervlucht pas begint vanaf zo'n €1.500.
De traumaheli brengt het ziekenhuis naar de patiënt. In de meeste gevallen (90%) vervoert niet de heli, maar een ambulance het slachtoffer naar het traumacentrum.
De helikopter kan maximaal 260 kilometer per uur vliegen. Het MMT kan daarmee in 30 minuten aan de rand van het gebied zijn waarin ze werken. De vlucht naar Terschelling bijvoorbeeld duurt zo'n 25 minuten.
1. Hierom vliegen er regelmatig politiehelikopters boven ons huis. Bijvoorbeeld bij een vermist of verdacht persoon. Vanuit de lucht en in het donker kan met de warmtebeeldcamera aan de helikopter vast naar een of meerdere personen gezocht worden.
De afstand die een helikopter kan vliegen hangt af van de hoeveelheid brandstof die in de tank aanwezig is. Ga ervan uit dat hij met een volle tank 2,5 uur kan vliegen. Bij 180 km/h kan er dan 450 kilometer gevlogen worden.
Ze hebben vaak medicijnen, bloed (voor bloedtransfusies) en andere hulpmiddelen bij zich, die niet standaard in een ambulance zitten.
MEDIC1 is een medische helikopter gebaseerd in België die op afroep beschikbaar is voor hulpdiensten, ziekenhuizen, verzekeraars, bedrijven, ... Deze helikopter wordt gebruikt als MUG of ambulance heli en wordt ingezet voor zowel primaire als secundaire transporten.
Artsen mogen onder andere: onder narcose brengen, inbrengen van een thoraxdrain (buisje in de borstholte plaatsen voor weg laten lopen van bloed of lucht), bepaalde medicatie per infuus en medicatie ter ondersteuning van de bloedsomloop.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Nederland heeft 4 MMT's: in Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Deze 4 teams hebben allemaal een helikopter en een MMT-auto.
Het idee voor de traumahelikopter ontstond in de jaren tachtig, toen ambulances steeds moeilijker hun weg konden vinden op de dichtslibbende Nederlandse wegen. In nauwe samenwerking met de medische wereld ontwikkelde de ANWB de traumahelikopter, die een arts en verpleegkundige vervoert naar de plaats van een ongeluk.