De cilinderinhoud van een auto (CC) is een term die wordt gebruikt om aan te geven hoeveel gas er in de cilinders van een verbrandingsmotor kan worden verbrand. De stelregel hierbij is eenvoudig: hoe groter het volume, hoe meer energie de motor kan leveren.
De cilinderinhoud wordt meestal aangegeven in milliliters (symbool cc van cubieke centimeter) voor brommers en motoren. Voor grotere motoren zoals in auto's, schepen en stationaire toepassingen wordt veelal gerekend in liters (1000 cc = 1 liter).
De cilinderinhoud (of het slagvolume) van een motor beslaat de gezamenlijke inhoud van alle cilinders. De cilinderinhoud is de inhoud van de ruimtes, die door alle zuigers worden bestreken als deze van het onderste dode punt (ODP) naar het bovenste dode punt (BDP) of vice versa bewegen.
Wat is pk? Pk staat voor paardenkracht en is door de Engelsman James Watt uitgevonden. Het is een eenheid van vermogen die tot de dag van vandaag nog volop wordt gebruikt, namelijk om het vermogen van een auto aan te duiden. Dus hoe meer pk een auto heeft, des te sneller die gaat.
Voor dit bedrag én uiteraard de hogere catalogusprijs krijgt u met de 1.4 een motor met 25 Nm méér koppel (trekkracht) dan bij de 1.2. Simpel gezegd heeft de 1.4 een soepeler motorkarakter, niet alleen bij lage toerentallen maar ook bij hogere snelheden heeft deze motor nét iets meer body.
Het grote voordeel van een 1.4 TSI motor is de combinatie van een relatief zuinige motor die toch flink wat vermogen levert. Om dit mogelijk te maken bevat de 1.4 TSI motor een turbo en een mechanische compressor. De turbo vergroot het vermogen bij hoge toeren en de mechanische compressor bij lage toeren.
Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten. Let wel van de betreffende auto op de toegestane kogeldruk volgens opgave autofabrikant.
Je meet de maximale trekkracht (Nm) aan de wielen (of aan de krukas van de motor) in de toerenrange die beschikbaar is en rekent dan uit hoeveel "PK" er voorhanden is bij dat bepaalde toerental. Om constant 100 km/u te rijden op een vlakke weg zou bij de meeste auto's zo'n 25 a 30 pk voldoende zijn.
De draaiende kracht die door de motor wordt opgewekt, is het koppel. Het aantal PK's geeft echter aan hoeveel werk er kan worden verricht door dat koppel binnen een bepaalde tijd. De conclusie die je nu kunt trekken is: hoe meer Nm (koppel) je hebt, hoe sneller je de kracht (of het vermogen) kunt verplaatsen.
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
Het indrukwekkende type, de Yamaha YZF R1, zag in 2015 het licht. Het model bezit een 1000cc vloeistofgekoelde motor, voorzien van een parallelle viercilinder. De Yamaha heeft een maximum vermogen van 197,3 pk en kan snelheden halen tot 297 kilometer per uur.
De minimum leeftijd hiervoor is 24 jaar. Wil je dus vanaf je 18e motorrijden, dan rijd je eerst op een motor tot 125 cc, vervolgens vanaf je 20e op een motor met maximaal 35 kW en weer twee jaar later op een motor met onbeperkt vermogen. Wil je direct een motor met onbeperkt vermogen, dan moet je wachten tot je 24e.
250-500 cc: in de stad én op de snelweg rijden
Daarmee kun je in feite alles doen: stadsverkeer en ritten op de snelweg. Een kruissnelheid van 110 km/uur is gemakkelijk haalbaar. Door het geringe gewicht zijn ze ook wendbaar. Voor echt lange ritten op de snelweg zijn deze motoren minder geschikt.
1.2 en 2.2 geven aan hoe groot de motor is die in de auto zit. De motor kan dus 120pk zijn en heeft dan een cilinder inhoud van 1liter. Die heeft dan meer pk per cc.
Met de focus op vermogen heb je met een 4 cilinder bovenin de toeren meer power en over het algemeen een hogere top snelheid. Het karakter van een 4 cilinder is soepel en kalm, zit je echter hoog in zijn toeren dan reageert de motor net zo heftig al dan niet heftiger dan een 2 cilinder.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Re: 130PK, voldoende vermogen? ja, dat is voldoende. En anders laat je de motor tunen, dan zit de motor zo op 150pk en meer.
Het koppel is het hoogst wanneer de motor zijn meest efficiënte punt bereikt (vaak tussen de 2.000 en 4.000 toeren per minuut (rpm)). Dit is te herkennen aan 'het duwtje in de rug' wanneer er geaccelereerd wordt. Voorbeeld “duwtje in de rug” tussen de 2.000 en 4.000 toeren.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden. De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.