De U-Bahn staat voor Untergrundbahn, de ondergrondse metro van Berlijn. Echte Berlijners willen de metro ook wel eens aanduiden met simpelweg “U” (wat je uitspreekt als “oe”).
De negen lijnen van de Berlijnse metro doorkruisen de stad van noord naar zuid (U6, U8, U9), van oost naar west (U1, U2), verbinden het centrum met de buitenwijken (U3, U5) of beschrijven een boog om het stadscentrum (U7).
De S-Bahn is de Duitse afkorting van zowel Stadtschnellbahn of Schnellbahn als van Stadtbahn.
Alle wijken van de stad zijn met elkaar verbonden door trams, bussen, S-Bahn (de bovengrondse sneltrein) en door de metro. De metro wordt hier de U-Bahn genoemd. Dit staat simpelweg voor Untergrundbahn. Je herkent de haltes aan de blauwe borden met de witte letter 'U' erop.
S-Bahn-treinen bieden diensten in de voorsteden in en rond de grote steden in Duitsland. De meeste treinen bieden alleen tweede klasse, fietsen worden zonder reservering meegenomen.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
Regionalbahn (RB)
De Regionalbahn brengt u overal naartoe. Hij rijdt binnen een regio en tussen regio's en steden.
Openbaar vervoer
Het gratis reisproduct geldt voor al het OV in Berlijn en Brandenburg, dus zowel voor de bussen en metro's als voor de treinen.
Voor een korte rit (Kurzstrecke) is er het Winktarif: voor een vaste prijs van 4 euro mag je maximaal twee kilometer of vijf minuten mee. De Kurzstrecke is alleen geldig als je de taxi aanhoudt en geldt dus niet bij de standplaats. Voor ritjes in het weekend of in de avond betaal je extra.
Geschiedenis. De eerste metro ter wereld reed in Londen; de lijn werd op 10 januari 1863 geopend. Deze eerste metro, in het Verenigd Koninkrijk 'Underground' genoemd, werd getrokken door een stoomlocomotief.
Het is niet precies duidelijk waar de letter S voor staat, het is 'Stadtbahn', 'Schnellbahn' of zelfs 'Stadtschnellbahn'. Er zijn in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk een groot aantal agglomeraties en metropoolregio's die een S-Bahnnet hebben.
Maar als je nét een tikje verder wil reizen dan heb je het regionet nodig. Deze treinen worden aangegeven met RB (RegioBahn) of RE (RegioExpress). Binnen de zones A/B (en eventueel C) kun je gewoon met je Berlijnse vervoerbewijs reizen, daarbuiten heb je een treinkaartje nodig van de Deutsche Bahn.
Je kunt het 9 euro ticket kopen via de apps en websites van lokale vervoersbedrijven, maar ook bij kaartautomaten, loketten, klantencentra en buschauffeurs. Voor Nederlanders is het makkelijk om het ticket te kopen via de website van de Duitse spoorwegen: www.bahn.com.
Berlijn heeft twee kaarten speciaal voor toeristen die kunnen worden gebruikt in het openbaar vervoer en toegang geven tot toeristische attracties. U kunt kiezen tussen de Berlin WelcomeCard (vanaf € 23,00 voor 48 uur) en de Berlin CityTourCard (vanaf € 19,90 voor 2 dagen).
Het ticket is persoonsgebonden en geldig van de eerste tot en met de laatste dag van elke maand en kost 9 euro voor deze periode. Het kan worden gebruikt in het plaatselijk vervoer, d.w.z. regionale treinen, bussen, S-Bahnen, U-Bahnen en trams.
Je kunt ook kiezen voor een gewone dagkaart (€ 7) of een dagkaart voor een kleine groep (€ 19,90 voor vijf personen). Ook is er de Berlin WelcomeCard. Daarmee kun je meerdere dagen reizen; voor 48 uur (€ 19,90 voor zone A en B), 72 uur (€ 27,90) of 5 dagen (€ 36,50).
Reserveer vooraf een rit met Uber in Berlin
Leg je plannen vandaag nog vast door een rit met Uber in Berlin te reserveren. Vraag tot dertig dagen van tevoren een rit aan, op elk moment van de dag en op elke dag van het jaar.
Zoals gezegd, is het centrum gelukkig goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Vanaf Tegel rijden speciale JetExpress-bussen: lijn X9 rijdt naar Bahnhof Zoo (15 minuten) en lijn TXL naar Alexanderplatz (20 minuten). De JetExpressBus vertrekt dagelijks elke zes a tien minuten vanaf het vliegveld; ook in het weekend.
Berlijn beschikt over een groot metrostelsel, dat ze in Duitsland de U-Bahn noemen. De U-Bahn is samen met de S-Bahn de basis voor het openbaar vervoer in Berlijn. De metro is ideaal wanneer je in korte tijd zoveel mogelijk wilt zien of wanneer je je snel door de stad wilt verplaatsen.
De S-Bahn rijdt meestal bovengronds en maakt ook gebruik van het spoor van overige treinen. De trein verbindt de verschillende stadswijken met elkaar, maar ook voorsteden met het centrum. Het netwerk van de S-Bahn is wat meer geconcentreerd aan de oostkant van de stad. De S-Bahn rijdt overdag om de 10 minuten.
De normale kaartjes voor de metro in Berlijn kan je op elk station kopen. De kaartjes zijn maximaal 2 uur geldig en de tarieven zijn tussen de € 1,20 en €3,30. Een dagkaart kost ongeveer €4,- en een weekkkaart €30,-. Naast de U-bahn kan je deze tickets ook gebruiken voor de tram, bus, trein en S-bahn.
DB-spoorwegnetwerk
Als de belangrijkste passagiersdienst voor lange afstanden in Duitsland kan Deutsche Bahn je snel en efficiënt door het hele land vervoeren. Reizen is gemakkelijker wanneer de meeste van je reizen door één goed georganiseerde aanbieder worden uitgevoerd.
Vanwege de Duitse wetgeving, die bedrijfsnamen in een clubnaam verbiedt (de enige uitzonderingen zijn clubs als Bayer 04 Leverkusen, FC Carl Zeiss Jena en SV Wacker Burghausen, die in het verleden zijn opgericht als bedrijfsvoetbalclub, net als PSV) kon de club niet Red Bull Leipzig heten, maar werd er voor ...
Met het City-Ticket en City mobil kunt u met het regionaal openbaar vervoer in het stadsgebied reizen. Reis comfortabel naar uw vertrekstation met S-Bahn, metro, tram of bus en daarna vanaf het station van aankomst naar uw uiteindelijke bestemming.