De S-Bahn is de Duitse afkorting van zowel Stadtschnellbahn of Schnellbahn als van Stadtbahn. Een stadtbahn wordt in Nederland sneltram of lightrail genoemd. Voorbeelden zijn RandstadRail in, rond en tussen Rotterdam en Den Haag. De Utrechtse sneltram en Uithoflijn in Utrecht worden daar ook toe gerekend.
De S-Bahn is een Duitse vervoersvorm die de voordelen van de metro combineert met de voordelen van de trein. Het is een modaliteit die in Nederland niet bestaat, de Sprinter, of de RandstadRail-trajecten tussen Den Haag C-Zoetermeer/Rotterdam C komen nog het meest in de buurt.
De twee zijn U-Bahn en S-Bahn. Het verschil tussen deze twee is dat de U-Bahn voornamelijk ondergronds rijdt en de S-Bahn bovengronds. Met de metro kan je snel en gemakkelijk naar de hotspots van Berlijn, zoals: Alexanderplatz, Potsdamerplats, Kurfürstendamm of Friedrichshain.
De U-Bahn staat voor Untergrundbahn, de ondergrondse metro van Berlijn. Echte Berlijners willen de metro ook wel eens aanduiden met simpelweg “U” (wat je uitspreekt als “oe”).
De S-bahn is een populair middel van openbaar vervoer in Berlijn en wordt dagelijks gebruikt door gemiddeld 1,2 miljoen mensen mensen die naar hun werk gaan, toeristen, junkies, muzikanten, studenten en feestgangers. Jaarlijks weet de S-bahn zelfs 371 miljoen mensen te verwerken.
De metro van Berlijn, in het Duits U-Bahn genoemd, is een van de belangrijkste vervoermiddelen van de Duitse hoofdstad Berlijn. Samen met de S-Bahn (een net van metro-achtige voorstadstreinen) vormt de metro de basis van het snelle openbaar vervoer in de stad, dat aangevuld wordt door tram- en stadsbuslijnen.
De naam Berlijn is waarschijnlijk afkomstig van het Slavische woord berl, dat 'moeras' betekent. Cölln is afgeleid van Colonia. Hiermee kan kolonie van Berlijn bedoeld zijn, maar het zou ook een herinnering van de eerste bewoners aan hun stad van herkomst kunnen zijn, namelijk Keulen.
Berlijn heeft een groot en goedgeregeld openbaarvervoernetwerk dat dagelijks ruim 1,35 miljoen passagiers vervoert. Alle wijken van de stad zijn met elkaar verbonden door trams, bussen, S-Bahn (de bovengrondse sneltrein) en door de metro. De metro wordt hier de U-Bahn genoemd. Dit staat simpelweg voor Untergrundbahn.
Vervoer per metro in Berlijn
De U-Bahn (Untergrundbahn) is de gewone metro en heeft een fijnmazig netwerk door Berlijn. In het weekend rijdt een aantal metro's op de U-lijn de gehele nacht, maar niet met dezelfde regelmaat als overdag. Het kan voorkomen dat je 's nachts langer moet wachten op een metro.
Het perron van de U5 ligt op 14 meter diepte, het gehele station ligt tot 17 meter onder de aarde. Best een diep station dus, zeker voor Berlijnse begrippen!
Deutsche Bahn Aktiengesellschaft, afgekort DB of DB AG, is een spoorwegmaatschappij in Duitsland, ontstaan in 1994 uit een fusie van de West-Duitse Deutsche Bundesbahn (DB) en de Oost-Duitse Deutsche Reichsbahn (DR). DB AG gebruikt tegenover klanten simpelweg de naam Die Bahn.
Het gratis reisproduct geldt voor al het OV in Berlijn en Brandenburg, dus zowel voor de bussen en metro's als voor de treinen. Uit een rondvraag van de Berliner Morgenpost blijkt dat de Berliner Verkehrbetriebe (BVG) al 140.000 aanvragen ontvangen heeft voor het gratis ticket.
Van Nederland naar Duitsland (en andersom) kun je reizen met een ov-chipkaart wanneer je in- en uitcheckt bij de incheckpalen van Arriva (deze zijn ook op de stations in Duitsland geplaatst). Je kunt ook een normaal ticket kopen, zowel bij de kaartautomaat in Heerlen als online bij NS International.
De Stadtbahn is een van oorsprong Duits openbaarvervoermiddel, een tussenvorm tussen metro en stadstram. Bij de Stadtbahn gaat het om tramnetten waar speciaal ontwikkelde snelle trams in de stadcentra geheel kruisingsvrij (meestal in tunnels) rijden.
De metro van Berlijn, meestal U-Bahn of gewoon "U" genoemd, is samen met de S-Bahn de ruggegraat van het openbaar vervoer in de Duitse hoofdstad. Dagelijks vervoert de Berlijnse metro bijna 1,5 miljoen passagiers, en is daarmee goed voor meer dan de helft van het totale aantal reizigers in het openbaar vervoer.
Moederbedrijf Deutsche Bahn heeft het bedrijf verkocht aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij I Squared Capital. Eerder deze week werd bekend dat Arriva op de nominatie stond om verkocht te worden. Deutsche Bahn wilde af van de Nederlandse tak van de vervoersmaatschappij. Die verkoop is vandaag beklonken.
Een dagkaart kost ongeveer €4,- en een weekkaart €36,-. Naast de U-bahn kan je deze tickets ook gebruiken voor de tram, bus, trein en S-bahn. Er zijn twee verschillende kaartjes voor toeristen als je gaat reizen met de metro in Berlijn. De Citytourcard en de Welcomecard.
U kunt gemakkelijk reizen met het U-Bahn-metrosysteem, dat meer dan 173 haltes door de hele stad maakt. De meeste attracties van Berlijn bevinden zich in zone A en B, de zones met de goedkoopste tickets. U kunt zich ook door Berlijn verplaatsen met de regionale S-Bahn, de verhoogde trein van Berlijn.
De Berlijnse S-Bahn strekt zich vanuit de Duitse hoofdstad uit tot in het omliggende bondsland Brandenburg en telt in totaal 168 stations.
Berlijn staat bekend als een van de groenste steden van Europa en met een hoog ontwikkeld cultureel leven, liberale levensstijl en relatief goedkoop in verhouding tot andere Europese hoofdsteden. Kortom, redenen genoeg om deze wereldstad te bezoeken! Hier een selectie uit de vele to-do's die de stad te bieden heeft.
De Berlin Hauptbahnhof is het centraal station van Berlijn.
Frankfurt am Main (verouderd Nederlands: Frankfort aan de Main, veelal afgekort tot Frankfurt) is de grootste stad in de Duitse deelstaat Hessen en de op vier na grootste stad van Duitsland. De stad ligt aan de oevers van de Main en telt 764.104 inwoners (31 december 2020).