Om het 'rechts inhalen' te kunnen onthouden, heb ik een ezelsbruggetje bedacht, nl. het woord FRUIT. In bovengenoemde situaties mag er dus rechts worden ingehaald. Respecteer te allen tijde de aanwijzingen, de verkeerstekens en verkeersregels die ter plaatse gelden en van kracht zijn!
Na de vragen over de gevaarherkenning krijg je 40 vragen die gaan over de verkeersregels en verkeersinzicht. Van deze 40 vragen moet je minstens 35 vragen goed beantwoorden. In dit onderdeel kun je ja/nee-vragen tegen komen, maar ook meerkeuzevragen, open vragen en sleepvragen.
Een voertuig links inhalen
Zijn een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken, dan mag je links inhalen, als de onderbroken langs jouw zijde is. Eenmaal ingehaald moet je dan over de doorlopende streep rijden, om je terug naar rechts te begeven.
bestuurder die heeft voorgesorteerd om linksaf te gaan, mag rechts worden ingehaald. bestuurders mogen een tram rechts inhalen. bestuurders die zich rechts van de blokmarkering bevinden, mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden, rechts inhalen.
Mag men nou wel of niet inhalen in een bocht of voor een bocht? Het is niet verboden om in een bocht in te halen maar meestal is dat niet verstandig. Het is wel verboden om in te halen voor een gevaarlijke bocht omdat je geen gevaarlijke situatie mag veroorzaken.
Vanaf vandaag gaat de boete voor onnodig links rijden van 150 euro naar 220 euro. Ook goed: de boete voor niet-handsfree een telefoon bedienen gaat van 250 naar 350 euro. Tegelijkertijd gaan de snelheidsboetes voor de eerste 10 km/u boven de toegestane snelheid omlaag met 15 procent.
Als je een auto rechts inhaald betekent dit immers dat de linksrijdende auto onnodig links aan het rijden is.
Inhalen verboden
Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan. Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt. Ter hoogte van een doorgetrokken streep tussen de rijstroken. Op een weggedeelte waar een inhaalverbod geldt.
Gele streep op de stoeprand
Is de lijn onderbroken, dan mag je hier niet parkeren. Is de lijn doorgetrokken, dan is zelfs stilstaan verboden. Net als laden en lossen of even snel uitstappen.
Het onderdeel gevaarherkenning bestaat uit 25 vragen, hiervan moet je 13 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen, hiervan moet je 10 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel inzicht bestaat uit 28 vragen, hiervan moet je 25 of meer vragen goed beantwoorden.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.
De redenen waarom zoveel mensen hun auto theorie examen niet in één keer kunnen halen lopen behoorlijk uiteen. De meest gehoorde reden is dat kandidaten het theorie examen toch wel redelijk onderschatten. Andere redenen zijn het gebruik van oud materiaal, zoals oude boeken van tien jaar geleden.
Steeds meer cursisten hebben moeite met het theorie-examen. In 2002 lag het slagingspercentage op 56 procent, nu is het al jaren net iets boven de 40 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
Vervelend dat je gezakt bent voor je theorie-examen. Je kan een herexamen reserveren nadat de uitslag van het vorige examen is verwerkt. Dat gebeurt binnen 24 uur na je examen. Zodra je het uitslagformulier per e-mail hebt ontvangen, kan je reserveren via Mijn CBR of via je opleider.
Waarschuwingen. Een driehoekig wit bord met een rode rand waarschuwt je voor mogelijke gevaren op de weg. Op het bord wordt aangegeven waar voor wordt gewaarschuwd.
U herkent een 'verplicht fietspad' aan een blauw, rond bord met daarop een witte fiets. Het bord verplicht fietspad betekent dat de bromfietser op de rijbaan moet rijden.
Aan dit bord kun je zien dat je je op een voorrangsweg bevindt. Alle andere bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de voorrangsweg.
Wil iemand tegelijkertijd invoegen met iemand die uitvoegt dan heeft géén van beide voorrang. Iemand die van rijstrook wisselt doet een bijzondere manoeuvre. Volgens de wet moet hij dan al het andere verkeer voor laten gaan. Wisselen beiden van rijstrook dan biedt de wet geen uitsluitsel over wie er voorrang heeft.
De dubbele onderbroken middenstreep geeft aan dat inhalen hier wel is toegestaan, maar dat u daarbij extra moet oppassen. De onderbroken strepen aan de zijkant van de weg geven aan dat andere weggebruikers de weg kunnen oprijden of oversteken.
Niet zo veel mogelijk rechts rijden (onnodig links rijden) op een auto(snel)weg van 150 euro naar 220 euro. Niet verlenen van voorrang aan een voorrangsvoertuig (zoals politieauto met zwaailicht en sirene) van 250 euro naar 350 euro en overhevelen naar het strafrecht.
Sleep de auto altijd zo dat de wielen in de rijrichting draaien. Sleep auto's met automatische transmissie niet op een snelheid hoger dan 80 km/h(50 mph) en niet verder dan 80 km (50 mile).
Er is geen verbod meerdere voertuigen ineens in te halen. Er is wel een verplichting opnieuw rechts te rijden zodra dat zonder bezwaar kan.
Een inhaalmanoeuvre moet niet langer duren dan noodzakelijk en je mag tijdens het inhalen niet sneller rijden dan de maximumsnelheid. Het inhalen mag geen gevaar of hinder voor andere weggebruikers veroorzaken. Kijk eerst of je veilig kunt inhalen en geef vervolgens tijdig richting aan.