De D staat voor diesel, een B voor Brake Energy Regeneration (de mild hybrids) en de T voor Turbo. De cijfers 2, 3, 4, 5 of 6 of 8 geven de motorkracht aan. Hoe hoger het cijfer, des te meer motorvermogen. Tegenwoordig gebruikt Volvo ook de letter P, voor zijn volledig elektrische auto's.
In stand B remt de auto bij het terugnemen van gas op de motor af en ondertussen wordt de hybride-accu bijgeladen. Dit biedt meer mogelijkheden tot bijladen van de hybride-accu, omdat er ook wordt bijgeladen wanneer u het rempedaal bedient. Stand B op het bestuurdersdisplay.
Wat betekent de B-stand? Bij de knop van de automaat vind je de B-stand. Die staat voor Brake of Bremse (Engels respectievelijk Duits). Schakel je die in, dan remt de auto bij het loslaten van het gaspedaal (hoe vreemd dit ook klinkt voor een elektrische auto) meer op de motor af.
Pantotheenzuur of vitamine B5 is nodig voor de energievoorziening van het lichaam, de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten.
Toyota noemt de B positie van de automaat de ''Stand voor motorremwerking''. In deze stand wordt het rollend vermogen van de auto benut door het accupakket te laden. De auto laadt zich onder die omstandigheden zelf op door de remenergie in deze stand te regenereren.
Met een automaat in de bergen rijden
Heb je een automaat, dan is het verstandig om deze in de handmatige stand te zetten. Hierdoor kun je zelf de gewenste versnelling kiezen en zo veel mogelijk op de motor afremmen bij een afdaling. Ook voorkom je dat de auto bergop te snel doorschakelt naar een nieuwe versnelling.
De letter S staat voor sport: dit houdt in dat de auto minder ver zal opschakelen, zodat er meer acceleratie (versnelling) plaats vindt wanneer je gas geeft. De letter M staat voor manual: hier geef je zelf wanneer de auto op moet schakelen of juist terug moet schakelen.
In navolging van de bijgepunt XC90 wordt de XC60 leverbaar in een nieuwe dieselvariant: de B4. Die beschikt over 48 volt milde hybride technologie en KERS remenergie recuperatie. Er zijn 3 uitrustingniveaus waaruit gekozen kan worden. Ietwat verwarrend hanteert Volvo voor de nieuwe motorversie dus de aanduiding 'B'.
T5, het staat natuurlijk voor die machtige geblazen, bruut klinkende vijfcilinder turbomotor. Het blok dat Volvo heeft gebracht waar het nu staat.
Het verschil zit vooral in het gezamenlijke vermogen van de benzinemotor en elektromotor: de T5 beschikt over 262 pk, terwijl de T4 op 211 pk komt. Het mooie van de basisuitvoering is dat Volvo geen concessies doet in het rijbereik.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
Bij automaat rijden wordt de versnellingsbak automatisch bedient. Bij het rijden in een automaat schakelt de auto automatisch door naar een volgende versnelling zodra jij het tempo verhoogt. Iets wat je normaliter handmatig zou doen.
Door de versnellingen 3, 2 (1 of L) in te schakelen, zal de automaatbak in een lagere versnelling gaan rijden (van bijv. de 5e naar de 4e trap). De motor gaat dan een hoger toerental draaien waardoor de auto gaat vertragen. Er hoeft nu niet steeds meer geremd te worden omdat er meer op de motor afgeremd wordt.
De B5-aandrijflijn
De 'B' staat voor 'Brake Energy Regeneration' en kan slaan op zowel een benzine- als dieselmotor – dit is de laatste, in de basis het bijgeschaafde blok van de vorige D5. Door z'n elektrohulpje heeft de Volvo XC90 B5 af en toe 14 pk en 40 Nm extra te vergeven.
In een automaat zit ook een bedieningshendel waar je de auto mee kunt bedienen, maar in plaats van versnellingen bevat deze hendel de volgende functies: parkeerstand (P = Park), achteruit (R = Reverse), in zijn vrij (N = Neutral) en rijden (D = Drive).
Als je sneller wilt rijden, kies je een hogere versnelling. De CVT-automaat doet eigenlijk hetzelfde, alleen automatisch en volledig traploos. De metalen duwband loopt namelijk niet over tandwielen, maar door twee poelies – de gleuf in de omtrek daarvan wordt naar het midden toe dieper.
De T3 heeft een direct ingespoten 3 cilinder 1.477 cc turbobenzinemotor onder de kap. Het is de eerste 3-pitter uit de 91-jarige geschiedenis van Volvo. Kort door de bocht is het een driekwart versie van het 2,0 liter 4 cilinder blok van de Drive-E modulaire motorfamilie.
De T4 betreft een 1.6 liter viercilinder turbomotor met directe brandstofinspuiting, goed voor een vermogen van 180 pk en een koppel van 240 Nm dat over een breed toerenbereik (tussen 1.600 en 5.000 tpm) van kracht is.
De D staat voor diesel, een B voor Brake Energy Regeneration (de mild hybrids) en de T voor Turbo. De cijfers 2, 3, 4, 5 of 6 of 8 geven de motorkracht aan. Hoe hoger het cijfer, des te meer motorvermogen. Tegenwoordig gebruikt Volvo ook de letter P, voor zijn volledig elektrische auto's.
MHEV – Mild hybride
De kleine elektromotor is een hulpmiddel voor de verbrandingsmotor, deze heeft een assisterende rol. Zo kun je makkelijk snel accelereren, win je energie terug bij het remmen en verbruik je minder brandstof.
Een Mild Hybrid is een zogenaamd gesloten hybride systeem. De auto hoeft dus niet opgeladen te worden met een stekker. Er is een gewone verbrandingsmotor gekoppeld aan een 48 volt KERS systeem. Dit is een geïntegreerde startmotor die de verbrandingsmotor ondersteunt.
Bij een mild hybrid zijn de startmotor en de dynamo één en hetzelfde onderdeel. Deze is een stuk zwaarder uitgevoerd dan een normale dynamo en kan daarom ook meer energie omzetten in elektriciteit.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Je bent met een automaat zonder schokken, gekraak of stilvallen sneller vertrokken aan de lichten. Ook op een hellende baan ben je gemakkelijker weg. Kortom, met een automaat schakelt je relaxniveau een versnelling hoger en je stressniveau een versnelling lager.
In stand P is de versnellingsbak mechanisch geblokkeerd. Kies stand P wanneer de auto geparkeerd staat of als de motor moet worden gestart. De auto moet stilstaan, wanneer u de parkeerstand kiest. Om vanuit de parkeerstand een andere schakelstand te kunnen kiezen, moet u in contactslotstand II het rempedaal bedienen.