"Bij het stapelen van de containers moet je met zo veel zaken rekening houden, dat wij in onze adviezen rekening houden met een maximale bezetting van 80 procent van het totaal aantal containerslots."
Hoe hoog kun je zeecontainers stapelen? Hoge bomen vangen veel wind. Gestapelde zeecontainers ook. Zonder extra maatregelen kunnen containers maximaal twee hoog gestapeld worden.
Iedere afzonderlijke container is gezekerd aan de container onder zich met twistlocks, een bevestiging zoals je die ook bij opleggers ziet. Zo staat iedere container, ook in een laag die niet is gesjord, toch stevig. Het sjorren is zwaar werk, dat - afhankelijk van de grootte van het schip - tot wel 48 uur kan duren.
Capaciteit. De capaciteit van een containerschip wordt uitgedrukt in TEU: Twenty feet Equivalent Unit, het equivalent aantal standaard containers van ongeveer 6,10 meter dat het schip kan vervoeren. Anno 2019 kunnen de grootste containerschepen zo'n 22.000 TEU vervoeren.
Hoe lang gaat een zeecontainer mee? Een zeecontainer kan zo'n 20 jaar meegaan in het internationale goederenvervoer, dit is natuurlijk wel afhankelijk van de beschadigingen die het oploopt. Daarna kan een container zo nog 10 jaar dienst doen als opslag, daarna zal het roesten veelal voor problemen zorgen.
De prijs van een nieuwe zeecontainer is gemiddeld €3500. Na een jaar heb je ca. €800,- afgeschreven en zakt de waarde naar ongeveer €2.700.
Ook een container die gebruikt wordt voor de opslag van goederen ten behoeve van bedrijfsmatige activiteiten is niet functioneel verbonden met de woning. Indien geen sprake is van functionele verbondenheid met het hoofdgebouw is een omgevingsvergunning vereist.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Grootste schip ter wereld in Rotterdamse haven vanwege bouw windmolenpark op de Noordzee. Het grootste werkschip ter wereld, de Pioneering Spirit, ligt momenteel in de Rotterdamse haven.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
Geen vergunning nodig. Goed nieuws: het plaatsen van een bouwcontainer op uw eigen terrein is vergunningsvrij. Plaats de container dus gerust op de oprit, uw parkeerplek, ruime voortuin of een ander stuk eigen grond.
Containerwoning of niet, je huis moet voldoen aan de standaard bouwvoorschriften. Enkel op die manier kan je een bouwvergunning krijgen. Denk maar aan de regels omtrent bouwdiepte, -hoogte, dakvorm en soms zelfs uitzicht van de woning en inpasbaarheid in de omgeving.
Een zeecontainer is niet geschikt om zomaar in te graven, zijn niet waterdicht en hoewel je best een inschatting kunt maken of het sterk genoeg is, zal de gemeente gewoon een snoeiharde berekening willen zien dat het goed is.
Op elke (zee)container staat een code welke bestaat uit 4 letters en altijd eindigt op een U. Dit is de prefix en die geeft aan wie de leverancier van de container is. Dit betekent dat elke prefix uniek is, zo heeft Alconet Containers de prefix ALLU.
Zeecontainers zijn van zichzelf enorm sterk en kunnen met hun maximale laad gewicht van ongeveer 30.000 kilo maar liefst 8 hoog op elkaar gestapeld worden. Maar zodra je delen van de container gaat verwijderen dan verliest de container zijn constructie die hem juist zo sterk maakt.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Een zeeschip gaat lang mee, soms zelfs meer dan 30 jaar.
Bulkcarriers. De grootste bulkcarrier ter wereld is de 'Vale Rio de Janeiro' (362 x 65 meter). Het schip is eigendom van Vale Shipping en vaart met ijzererts van Brazilië naar China. De bulkcarrier heeft een laadvermogen van 402.000 ton.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Bovendien is de verloren lading maar 0,001 procent van álle containers ter wereld die op schepen rondvaren op zee: 25 miljoen. In de video hieronder leggen we je uit hoe er in 60 jaar tijd 25.000.000 containers zijn bijgekomen en waarom die container weleens de uitvinding van de eeuw is genoemd.
Op openbare parkeerplaatsen mag een container maximaal 3 maanden blijven staan, zonder dat daar huurkosten bijkomen. Hoe lang mag mijn container blijven staan? De afvalcontainer mag 6 weken zonder tussentijdse wissel blijven staan.
Maar let op bij eventuele afkeur, dan dient u een vergunning aan te vragen voor het plaatsen van de container. Deze vergunning kost bij de Gemeente Amsterdam € 100,-, ook wanneer de omgeving niet verstrekt wordt. Het verstrekken van de vergunning duurt ongeveer een week, dus wees er tijdig bij met aanvragen.
Als je ergens een zeecontainer wilt plaatsen, moet je een speciale vergunning aanvragen. Omdat deze nieuwe manier van wonen er in trek is, worden er in sommige gemeentes al plekken vrijgegeven voor containerwoningen of Tiny-houses. Vraag dus bij je gemeente na wat de mogelijkheden zijn!