TEU is de aanduiding voor de afmetingen van containers. De afkorting staat voor Twenty Foot Equivalent Unit. 1 TEU is een container van 20 voet lang, 8 breed en meestal 8,5 hoog. In het metrieke stelsel uitgedrukt is een TEU 6,10 meter lang, 2,44 meter breed en 2,59 meter hoog.
Verklaring TEU (Twenty Foot Equivalent Unit)
Om de capaciteit van een containerschip op een uniforme manier uit te drukken wordt het aantal containers dat het schip kan laden omgezet in een aantal containers van de kleinste maat (20ft). Een 40ft container wordt beschouwd als twee containers van 20ft of twee TEU.
De capaciteit van een containerschip wordt uitgedrukt in TEU: Twenty feet Equivalent Unit, het equivalent aantal standaard containers van ongeveer 6,10 meter dat het schip kan vervoeren. Anno 2019 kunnen de grootste containerschepen zo'n 22.000 TEU vervoeren.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
De Ever Alot heeft een capaciteit van 24.004 TEU en dat is officieel net iets meer dan de Ever Ace kan vervoeren (23.992 TEU). Daarmee is het vaartuig officieel het grootste containerschip ter wereld. De Ever Ace en Ever Alot zijn allebei 400 meter lang en 61,5 meter breed.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Het grootste werkschip ter wereld, de Pioneering Spirit, ligt momenteel in de Rotterdamse haven. Op het schip worden onderdelen geladen die bedoeld zijn voor de bouw van een platform voor een windmolenpark op het Duitse gedeelte van de Noordzee.
Mediterranean Shipping Company S.A. (MSC) is een internationale rederij die gespecialiseerd is in containertransport. Het Italiaanse bedrijf is in 1970 opgericht en is niet beursgenoteerd. MSC is sinds begin 2022 de grootste containerrederij ter wereld, het nam deze positie over van APM - Mærsk.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Bulkcarriers. De grootste bulkcarrier ter wereld is de 'Vale Rio de Janeiro' (362 x 65 meter). Het schip is eigendom van Vale Shipping en vaart met ijzererts van Brazilië naar China. De bulkcarrier heeft een laadvermogen van 402.000 ton.
Bovendien is de verloren lading maar 0,001 procent van álle containers ter wereld die op schepen rondvaren op zee: 25 miljoen. In de video hieronder leggen we je uit hoe er in 60 jaar tijd 25.000.000 containers zijn bijgekomen en waarom die container weleens de uitvinding van de eeuw is genoemd.
De wereldhandelsvloot bestaat uit meer dan 50.000 schepen, waarop wel 1,2 miljoen zeevarenden werkzaam zijn.
Met een capaciteit van 23.992 teu heeft de 'Ever Ace' welgeteld 28 teu meer dan de nieuwste serie megamaxen van HMM. De afgelopen vijf jaar is dit record in kleine stapjes steeds hoger komen te liggen. Het grootste containerschip is gebouwd bij Samsung Heavy Industries in Zuid-Korea.
A.P. Moller-Maersk, gevestigd in Denemarken, is 's werelds grootste geïntegreerde rederij met een totale capaciteit van 4,1m TEU. Zij exploiteert een vloot van 708 schepen, waaronder 307 eigen containerschepen en 401 gecharterde containerschepen vanaf december 2019.
De MSC Gülsün ligt 14 à 15 meter in het water. In Rotterdam kunnen we schepen tot 20 meter diep aan."
De MSC Virtuosa is het allernieuwste schip van MSC Cruises en gaat in het voorjaar van 2021 voor het eerst varen. Samen met het zusterschip MSC Grandiosa zijn dit de 2 grootste schepen van MSC Cruises.
De Ever Ace (400 x 61 meter) van Evergreen wordt het grootste containerschip van de wereld. Het schip, de eerste van een serie van 10, heeft een capaciteit van 23.992 teu en verslaat de schepen van HHM met 28 teu verschil.
MSC Crociere of MSC Cruises is een cruisemaatschappij en is de cruisedivisie van de rederij Mediterranean Shipping Company. Het hoofdkantoor van MSC Crociere is gevestigd in Genève. MSC Crociere is in 1987 ontstaan door de aankoop van Starlauro, dat een cruiseschip exploiteerde.
De boot wordt in gang gehouden door vier motoren van elk 7500 PK. Hierdoor ligt de gemiddelde snelheid op zo'n 22 knopen, wat neerkomt op ruim 40 km/u.
Het wordt uitgedrukt in metrische ton (= 1000 kg), of soms longton (= 1016,0469088 kg). Ledig schip (light ship tonnage) is het gewicht van het schip, zonder lading, brandstof, passagiers en dergelijke. Draagvermogen (deadweight tonnage, DWT) is het maximale deplacement verminderd met ledig schip.
De duwboten zijn op basis van het motorvermogen onderverdeeld in 4 kategorieen (A, B, C en D respektievelijk meer dan 3000 PK, 1500 tot 3000 PK, 600 tot 1500 PK en minder dan BOO PK].
Gastankers variëren in capaciteit van de kleinere druktanks tussen de 500 en 6000 m3 voor verscheping van propaan, butaan en chemische gassen bij omgevingstemperatuur tot aan de volledig geïsoleerde en gekoelde zeegaande tankers van meer dan 100.000 m3 tankvolume voor het transport van LNG en LPG.
Snelheid ten opzichte van het water
Op beide trajecten geldt een maximale vaarsnelheid van 13 kilometer per uur ten opzichte van het water.
Dit type schip heeft een lengte van 134,16 meter, is 16,9 meter breed en gaat 3,52 meter diep. Als alle ruimen volstaan en de containers 5 hoog zijn opgestapeld nemen ze 398 teu per schip mee. Op 10 december 2009 werd het nieuwste containerschip voor de binnenvaart opgeleverd, dat een nieuwe revolutie betekende.