Deze sticker zit in de deurpost, achter op de zonneklep of aan de binnenkant van de tankdop. De aanbevolen bandenspanning is altijd de minimum spanning. Daarbij is rekening gehouden met zeer veel factoren, zoals grip op de weg, slijtage, rolweerstand, waterafvoer etc.
De juiste bandenspanning voor een auto, verschilt per voertuig. Over het algemeen is de minimale bandenspanning 2.0 bar en de maximale bandenspanning 3.0 bar. Vaak zit er een klein verschil in de bandenspanning van de voor- en de achterbanden. De meeste auto's zijn achter namelijk zwaarder.
Als een autoband te hard is opgepompt, dan wordt de band als het ware bol. Het gevolg: Geen optimaal contact. Verhoogde slijtage in het midden van de band.
Zowel een te hoge of te lage autobandenspanning kan gevaarlijke situaties opleveren. Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
Hou je autobanden op spanning. Elke 2 maanden je autobanden oppompen: een kleine moeite waardoor je veiliger én zuiniger rijdt. Omdat je banden langzaam leeglopen, moet je er regelmatig wat lucht bij doen.
Bij normaal gebruik van je auto meet je idealiter minstens 1x per maand de luchtdruk, en dan bij voorkeur elke 4 weken. Mocht je bijvoorbeeld je auto veel frequenter en intensiever gebruiken, dan is het aan te raden om de bandenspanning vaker te meten.
Een direct systeem beschikt over een sensor in het wiel die de druk meet in de band. Deze informatie wordt draadloos verzonden naar een regel-unit in de auto. Bij een te lage bandenspanning aan 1 van de banden verschijnt er een waarschuwing op het instrumentenpaneel.
De druk in de band is afhankelijk van de temperatuur. Met elke 10 graden afwijking moet de aan te brengen spanning daarom met 0,1 bar worden gecorrigeerd. Is het warmer dan 20 graden, dan is de druk door de buitenlucht toegenomen en moet u dus de meting naar beneden corrigeren.
De gewichtsverdeling voor achter is beide rond 50%, en vaker vóór lager (tussen 40 en 50%). Beladen wordt de verhouding uiteraard anders, dan komt er veel meer gewicht op de achteras. Vandaar dat je vaak leeg een bandenspanning voor en achter ongeveer gelijk is en beladen achter (veel) hoger.
Wanneer gaat het lampje branden? Het lampje gaat branden wanneer er een of meer banden een te lage spanning heeft. Dit kan komen doordat de banden langzaam leeglopen waardoor u -hoe dan ook- regelmatig uw banden moeten oppompen. De bandenspanning kan daarnaast ook plotseling afnemen wanneer het kouder wordt buiten.
- druk lang (ongeveer 3 seconden) op een van de knoppen 2 of 3 om het resetten te starten. Wanneer het controlelampje 'SET' ongeveer vijf seconden knippert, betekent dit dat het verzoek om de referentiewaarde voor de bandenspanning opnieuw in te stellen, is verwerkt. Het resetten is afgerond na enkele minuten rijden.
Hoe weet ik dat er een TPMS systeem in mijn auto zit? U kunt dit zien aan een icoon / lampje op uw dashboard (hierboven getoond). Bij een bandenspanningsprobleem zal deze ook blijven branden. Autobedrijf Pouwels heeft voor u de mogelijkheid om voor elke auto zelf een TPMS sensor ventiel te Clonen en te vervangen.
Gevolgen van een lage bandenspanning
Uw banden slijten dan sneller en u verbruikt meer brandstof. Maar een te lage bandenspanning is ook gevaarlijk. U heeft een langere remweg en er is meer kans op aquaplaning.
Een autoband met te lage spanning of te hoge spanning beïnvloedt de wegvastheid van het voertuig en verhoogt het risico op een klapband. In beide gevallen kan het bvb. volstaan om tegen een borduur te rijden om een klapband of een lekke band te veroorzaken.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Als je binnen de bebouwde kom rijdt, waar je maximaal 50 km per uur mag, kun je in principe nog wel met een zachte band doorrijden totdat je thuis of bij een garage bent. Met een platte band doorrijden is absoluut niet aan te raden, want hiermee kun je de velg beschadigen.
Veel mensen realiseren zich niet dat een fietsband behoorlijk hard moet worden opgepompt. Afhankelijk van merk en type band moet er minimaal 3,5 tot 4,5 bar in; dit staat op de zijkant van de band aangegeven.
Wanneer de boodschap “Inleren bandsp bezig” verschijnt, is het verzoek om de referentiewaarde voor de bandenspanning opnieuw in te stellen verwerkt. Het resetten is afgerond na enkele minuten rijden. De referentiewaarde mag niet lager zijn dan de aanbevolen waarde die op de zijkant van het portier vermeld staat.
De bandenspanning voor uw wagen staat vermeld in het onderhoudsboekje van uw wagen of op een sticker aan de binnenzijde van de voordeuren of op de tankdop van uw wagen.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de 5 en 10 jaar mee, maar de daadwerkelijke levensduur is afhankelijk van een aantal factoren zoals; het rijgedrag van de bestuurder, de mate van onderhoud en de kwaliteit van de banden.
Hogere bandenspanning
Het rijden met een bandenspanning hoger dan is voorgeschreven, is veel minder problematisch dan rijden met een te lage bandenspanning. Het advies van TNO is om eigenlijk altijd met een 10% hogere bandenspanning te rijden. Maar pas de bandenspanning aan naar de gebruiksomstandigheden.