De viscositeit staat op de bus olie, aangegeven door 2 cijfers. Wat je hier vooral van moet weten is dat hoe hoger het cijfer is, hoe dikker de olie zal zijn. Het eerste cijfer 5W40 is steeds de viscositeit bij een koude toestand.Hoe lager dit eerste cijfer hoe dunner de olie is bij koude temperaturen.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
U heeft 1 liter 5W30 bijgevuld en vraagt of u de motor verder kunt afvullen met 5W40. In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie.
Na het eerste getal staat altijd de letter 'W' (voor Winter). Deze aanduiding heeft betrekking op de weerstand tegen stromen van olie wanneer die koud is, zoals bij een koude start. Het tweede getal is bepaald door hoe een olie stroomt bij normale bedrijfstemperaturen van de motor.
U vraagt wat het verschil is tussen een 5W30 en een 10W40 motorolie. Een 5W30 (synthetisch) is in alle omstandigheden dunner dan een 10W40 (half synthetisch). Over het algemeen wordt 5W30 in deze motor aanbevolen in koudere gebieden. Bij jaarlijkse verversing voldoet een 10W40 motorolie prima in Nederland.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
De viscositeit staat op de bus olie, aangegeven door 2 cijfers. Wat je hier vooral van moet weten is dat hoe hoger het cijfer is, hoe dikker de olie zal zijn. Het eerste cijfer 5W40 is steeds de viscositeit bij een koude toestand. Hoe lager dit eerste cijfer hoe dunner de olie is bij koude temperaturen.
Het enige verschil tussen 5W40 en 10W40 is de viscositeit bij lage temperaturen. Het is niet ondenkbaar dat er in de winter 5W40 in gedaan wordt in plaats van 10W40. De iets dunnere olie helpt bij het beter starten van de auto in koude omstandigheden.
Re: Wat is nou het verschil tussen 5w40 en 10w40
Hoe hoger het eerste getal, des te dikker is de olie bij lage temperatuur. Te hoog kan dus smeringsproblemen geven bij het starten in koud weer. 5W is geschikt tot -25 graden, 10W tot -20 graden. Niet echt schokkend veel verschil.
De olie heeft een betere natuurlijke bescherming tegen thermische extremen en verdamping bij hogere temperaturen, terwijl het vloeibaar blijft in lage temperatuur. Daarom zijn oliën met een lagere temperatuur, zoals 0W20 of 5W30, meestal synthetisch.
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
Shell Helix HX7 5w40 helpt om de motor schoon te houden en efficiënt te laten werken. Dit doet deze olie door afzettingen en sludge te voorkomen. Het voordeel van deze motorolie is dat hij geschikt is voor een breed scala moderne voertuigen.
Vroeger kwam een 20W olie nog voor, maar tegenwoordig zijn bijna alle oliën 10W of 5W oliën. De oliën worden steeds dunner en zo verschijnen er in de markt steeds meer 0W oliën. Hoe lager het getal, hoe makkelijker uw motor zal starten bij koude temperaturen. Echter kunt u niet in elke motor een 0W olie gebruiken.
Bij jaarlijkse verversing voldoet een 10W40 motorolie prima in Nederland. Ik bedoel dus dat u in Nederland, als u minimaal 1x per jaar de olie ververst, gerust 10W40 kunt gebruiken. SG is de minimale kwaliteit, SH is van een hogere kwaliteit.
Dat niet iedere motorolie geschikt is voor jouw auto komt onder andere omdat niet iedere motorolie even dik is. Hoe dik de olie en hoe hoog de kwaliteit van de olie moet zijn voor de motor van jouw auto hangt onder andere af van de prestaties die de motor leveren kan.
Check altijd het serviceboekje van je auto. In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.
De viscositeit van motorolie is bij lage en hoge temperatuur vastgelegd. Zodoende wordt de aanduiding bijvoorbeeld: SAE: 5W30 olie, 10W40 olie, 5W40 olie etc. Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (van belang bij koude starts).
Motorolie 15w40 dient gebruikt te worden bij motoren die een 15w40 olie voorgeschreven krijgen. Motorolie 15w40 kan worden gebruikt in zowel diesel als benzine motoren van automobielen, scheepvaart motoren, industriële machine's en landbouwvoertuigen.
In 0W30 staat het getal voor de W voor de vloeibaarheid van de motorolie bij koude temperatuur en het getal achter de W voor de vloeibaarheid op bedrijfstemperatuur.
De Valvoline 5W-40 motorolie kan breed worden ingezet. Zo is de olie te gebruiken voor 4-takt scooters en snorscooters maar ook voor personen- en lichte bestelwagens, boten, tuingereedschap en motorfietsen.
Normaal gesproken heeft een 0W30 een hogere viscositeitsindex dan een 5W30 motorolie. Bij 100 graden ongeveer even dik, bij koude temperatuur dunner. Boven de 100 graden moet het product dan dikker zijn. De keuze voor een 0W30 wordt normaal gesproken genomen op basis van mogelijke brandstof besparing.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km.
10W-40. Deze olie is geschikt voor zowel de winter als de zomer, behoudt zijn viscositeit bij -25 °С en blijft vrij viskeus wanneer opgewarmd, zodat het in voertuigen met een hoge kilometerstand gebruikt kan worden.