In 0W30 staat het getal voor de W voor de vloeibaarheid van de motorolie bij koude temperatuur en het getal achter de W voor de vloeibaarheid op bedrijfstemperatuur.
Normaal gesproken heeft een 0W30 een hogere viscositeitsindex dan een 5W30 motorolie. Bij 100 graden ongeveer even dik, bij koude temperatuur dunner. Boven de 100 graden moet het product dan dikker zijn. De keuze voor een 0W30 wordt normaal gesproken genomen op basis van mogelijke brandstof besparing.
Afwijkend tussen de twee olieën is het eerste getal. Wanneer Peugeot het gekozen voor 0W30 voorschrijft is deze olie koud wat dunner dan de oorspronkelijke 5W30. Wanneer na de laatste beurt op uw aandringen de gebruikelijke 5W30 weer is toegepast zal deze ook met deze olie weer aangevuld moeten worden.
Een SAE 0W20 heeft dus dezelfde vloeibaarheid bij koude start als bijvoorbeeld een SAE 0W30 terwijl de 0W20 dunner (vloeibaarder) is op bedrijfstemperatuur.
Dikte bij lage temperatuur (10W40 of 15W40)
De 10W of 5W geeft de verpompbaarheid van de olie bij koude temperatuur weer. Deze verpompbaarheid is, tot nu toe, gemeten tussen 25W en 0W. 25W staat voor 60.000 cP (centiPoise, eenheid voor viscositeit) bij -15 graden Celsius. 0W staat voor 60.000 cP bij -40 graden Celsius.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
U heeft 1 liter 5W30 bijgevuld en vraagt of u de motor verder kunt afvullen met 5W40. In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie.
0W30 Motorolie
Motorolie 0W30 is olie met een lage viscositeit. 0W30 olie is erg dun en zorgt voor een gemakkelijke koude start. Deze olie is ook geschikt voor auto's waarbij 5W30 of 10W30 olie wordt aangeraden. Gebruik van dit type olie leidt tot een lager brandstofverbruik vanwege de verminderde frictie.
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
0W20 wordt als 1ste keus aanbevolen door de fabrikant (en ook 1ste keus via externe olie-advies leveranciers). Als alternatief (het woord zegt het al) kan een 5W30 gebruikt worden en in dit geval onder bepaalde voorwaarden.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
De reden van 0W-20 olie
De grootste reden voor de keuze van 0W20 olie is de brandstofbesparing die deze producten realiseren. Met dunnere olie heeft de motor minder werk om olie rond te pompen, en dat zorgt voor een x% brandstofbesparing.
5W30 is de juiste olie voor THP motoren volgens Citroën…
Voor een Peugeot is motorolie met een viscositeit van 0W30, 5W30, 5W40, 0W40 of 10W40 het meest geschikt.
Oude olie is dikker van textuur en voelt plakkerig aan. In motorolie zitten extra bestanddelen (additieven) die de olie extra kwaliteiten geven. Vooral bij veel korte ritten zullen deze additieven snel worden verbruikt en ontstaat een witgele afzetting, vergelijkbaar met mayonaise, in de oliedop.
De olie heeft een betere natuurlijke bescherming tegen thermische extremen en verdamping bij hogere temperaturen, terwijl het vloeibaar blijft in lage temperatuur. Daarom zijn oliën met een lagere temperatuur, zoals 0W20 of 5W30, meestal synthetisch.
De 0w30 motorolie is bij ons al te krijgen vanaf €3,34 per liter. Populaire merken bij deze soort motorolie, en aan te raden door ons, zijn de merken Castrol, Eurol en Kroon Oil.
Motorolie verschilt – afhankelijk van de kwaliteit en aanbieder – aanzienlijk in prijs. Voor een liter voordelige motorolie betaal je ongeveer 5 euro en de prijs kan oplopen tot ongeveer 20 euro per liter voor hoogwaardige merkolie. In een garage kan een liter merkolie zelfs 30 euro kosten.
PETRONAS SELENIA DIGITEK 0W-40.
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit. Als in het boekje meerdere geschikte olien staan vermeld, kun je meerdere soorten gebruiken. Maar nooit gemengd gebruiken.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km.
Als je met een vrij nieuwe auto rijd, is het advies wel de duurdere motorolie te gebruiken. Als je een auto rijd met een aanzienlijk motorolieverbruik is er niets mis mee om deze bij te vullen met een goedkopere motorolie.