Kinderen hebben een andere belevingswereld dan volwassenen. Ouders willen vaak graag praten over onderwerpen zoals school, huiswerk, pesten en vriendschappen. Maar kinderen zijn met andere dingen bezig. Het is belangrijk om ook interesse te tonen in de onderwerpen waar je kind mee bezig is.
Op basis van alle antwoorden die kinderen gaven werd een top 30 samengesteld voor zowel jongens als meisjes. Meisjes willen het liefst leerkracht, dierenarts, dokter, kapper of politieagent worden. Voor jongens waren de favorieten: politieagent, sporter/atleet, brandweerman, bouwvakker en leerkracht.
Kinderen praten graag over hun vrienden en de mensen in hun leven . Praat dus met je kinderen over het belang van het opbouwen van betekenisvolle vriendschappen en familiebanden. Vraag ze naar hun favoriete mensen en waarom ze van hen houden.
Stel het kind op zijn of haar gemak; maak het doel van je gesprek duidelijk en praat op een vriendelijke toon. Luister naar wat een kind zegt, ook al heb je je eigen onderwerp op de agenda. Wees in hun beleving geïnteresseerd. Kinderen vertellen op hun eigen manier met hun eigen kenmerken.
Blijf kalm, met open lichaamstaal, houd oogcontact en gebruik simpele erkenningsverklaringen zoals "Ik begrijp..." om te laten zien dat je luistert . Het is cruciaal om die emotionele uitbarsting openlijk te uiten om de situatie te de-escaleren, zodat ze ontvankelijker worden voor een productieve discussie.
Het respecteren van de zelfstandigheid van je kind, het bieden van structuur en het stellen van grenzen horen ook bij het opvoeden. Net zoals het stimuleren van de ontwikkeling van je kind, het begeleiden van hoe je met elkaar omgaat en het bijbrengen van kennis, normen en waarden.
Een kind reageert ontvankelijk, aanspreekbaar, spontaan, ... Contacten met anderen verlopen vlot en geven veel voldoening. Het is blij met de aandacht die het krijgt: een knuffel, een pluim, een troostend woord, wat aanmoediging of hulp. Een kind heeft zelfvertrouwen.
Kinderen luisteren graag naar leuke verhalen over wat je deed toen je zo oud was als zij. Je kunt ze vertellen in welke problemen je als kind terechtkwam. Het is een leuke manier om een band met je kinderen op te bouwen. Toon fysieke genegenheid.
Je kind begrijpt jou als ouder steeds beter en probeert zelf ook iets te vertellen. Peuters gaan steeds meer met leeftijdsgenootjes spelen, bijvoorbeeld door speelgoed te delen en te kletsen. De meeste peuters vinden het leuk om verhaaltjes na te spelen.En om verstoppertje te spelen of iets te verstoppen.
Praat over de activiteiten van de dag . Praat met uw kind over de boeken die u samen leest. Praat met uw kind over de tv-programma's en video's die u samen bekijkt en de games die u speelt. Houd kinderboeken, tijdschriften en ander leesmateriaal binnen handbereik.
Hard praten kan bijvoorbeeld komen doordat een kind minder hoort. Soms praat een kind bij andere mensen helemaal niet of alleen heel zachtjes. Dat kan komen doordat je kind niet durft te praten. Sommige kinderen hebben fonologische problemen, dat wil zeggen problemen met de klankvorming bij het praten.
Meisjes wilden vooral kapper, dierenarts, dierverzorgende, leerkracht in het basisonderwijs of kinderverzorgende worden. Jongens zagen hun toekomst vooral als piloot, architect, it'er, politieagent of automonteur.
Uit de enquête komt naar voren dat kinderen nog steeds het liefst buitenspelen. Gamen en tv-kijken komen op de tweede en derde plaats. Sport en creatieve bezigheden (zoals knutselen of tekenen) staan ook in de top vijf.
Kinderen die een leuke middag hadden buiten, vertellen meestal graag over hun avonturen. De fijne verhalen komen vaak spontaan. Anderzijds vindt je kind bewegen misschien niet (meer) leuk omdat het er bepaalde ideeën over heeft of minder fijne ervaringen had. Daarnaar luisteren kan je kind helpen om te relativeren.
Je kunt tijd samen doorbrengen als onderdeel van dagelijkse activiteiten, of je kunt speciale tijd maken voor spel, spelletjes en andere activiteiten. Probeer activiteiten te delen zoals eten bereiden, lezen, woordspelletjes spelen, naar het park gaan en meer .
lichamelijke behoeften: eten, drinken, beweging, slaap,...behoefte aan affectie: knuffels, liefde, warmte,… Een kind wil niet alleen affectie krijgen, maar ook geven. behoefte aan veiligheid, duidelijkheid en continuïteit: de nood aan een min of meer voorspelbare omgeving.
Je kind liefde en aandacht geven is een van de belangrijkste manieren om hun zelfbeeld te creëren. Ze hebben verzorgers nodig die genegenheid, liefdevolle boodschappen en positieve bekrachtiging bieden om een gezond gevoel van zelfvertrouwen te ontwikkelen.
Als moeder ben je belangrijk voor het opgroeien van je kind. Je leert je kind verschillende vaardigheden, zoals samenwerken, inleven in anderen en zelfverzekerdheid. Misschien ben je minder vaak thuis dan je zou willen. Voel je daar niet schuldig over.
Ouders zijn geïnteresseerd in de intellectuele ontwikkeling van hun kinderen, maar ook in hun emotionele ontwikkeling . Ze willen dat hun kinderen zich academisch, sociaal en emotioneel ontwikkelen in een veilige en stimulerende omgeving.