Je kunt het bericht naar de lokale dagbladen sturen. Ook is het de moeite waard om het lokale gratis weekblad in overweging te nemen. Deze goed gelezen kranten worden huis-aan-huis bezorgd en hebben daarmee een groot bereik binnen de regio. De kranten hebben vaak een kleine redactie met een beperkt budget.
Daarnaast is het doel van je persbericht natuurlijk dat de media iets met jouw nieuws doen, en dan het liefst op het positieve manier. Als je enig succes hebt met het verspreiden van je nieuws dan is het handig om dat succes goed in kaart te brengen. Deze kennis en relaties kun je goed gebruiken in volgende campagnes.
Het verspreiden van een persbericht is een gratis manier om naamsbekendheid te geven aan het bedrijf, een product of een dienst. Buiten de uren die het kost om de tekst te schrijven en te versturen zijn er geen extra kosten. Je betaalt (meestal) niet voor de publicatie.
Schrijf en verstuur een persbericht om media-aandacht te krijgen. Hoewel persberichten allang niet meer de enige manier zijn om een bericht in de krant te krijgen, is het nog wel steeds de meest gebruikte methode. En als je het goed doet neemt een journalist jouw persbericht vaak zonder wijzigingen over.
Je kunt redacties opbellen of ze een persbericht sturen. Dat laatste is het meest gebruikelijk. Het mailadres en telefoonnummer vind je in het colofon van een publicatie. Dat is een kolom in de krant of in het tijdschrift waarin de namen van de redacties en de adresgegevens staan.
Het heeft dan geen zin om het persbericht op de dag zelf te versturen. Meestal heeft de journalist dan al een volle agenda. Stuur het persbericht ook niet te vroeg, want dan is de kans groot dat het in de mailbox verdrinkt en vergeten wordt. Eén of twee weken van tevoren is vaak vroeg genoeg.
De kosten van SmartPR beginnen bij 2.500 euro per jaar voor het complete pakket van database, verzendtool en dashboard waarin je jouw pr-effort kunt meten. Daarvoor kun je met één account aan de slag en 24 campagnes (persberichten) uitsturen.
Hoe lang mag een persbericht zijn? Je dient een persbericht zo kort en bondig mogelijk te houden. Maak het in ieder geval niet langer dan 1 a4tje. Zorg voor een aansprekende en duidelijke kop en maak meteen aan het begin duidelijk waar het over gaat.
Uw perstekst moet begrijpbaar zijn voor een groot publiek, gebruik dus geen vaktaal maar eerder spreektaal. Gebruik liefst ook korte zinnnen. Hou in het achterhoofd dat het gemiddelde leesniveau van uw eindpubliek dat van een 14-jarige is. Een persbericht is geen advertentie.
Als je een PR bureau voor een jaar inschakelt, kun je denken aan een tarief van gemiddeld €20.000 per jaar. Naast het fixed fee of het retainer fee, moet je ook rekening houden met de kosten voor de samples of producten die het pr bureau uit jouw naam weggeeft aan haar relaties, mits je dat wilt.
Een goed persbericht is kort (hooguit één A4'tje) en bondig. De formulering is helder en actief (dus geen lijdende vorm). Behandel in volgorde van belangrijkheid: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Meteen aan het begin moet duidelijk zijn waar het over gaat.
Je persbericht zal alleen worden overgenomen door de pers als het daadwerkelijk nieuwswaarde heeft. Dit houdt in dat wat je te vertellen hebt actueel is en interessant voor het merendeel van de lezers. Een persbericht schrijft je in principe voor de journalist en niet voor de lezer.
Bij de meeste kranten staan de eigen journalisten met naam en e-mail op de website van de krant. Vaak onder het kopje 'redactie'. Is er alleen een redactiemailbox, dan kunt u het beste een mailtje sturen met de vraag of u het e-mailadres kunt krijgen van de betreffende journalist voor het sturen van informatie.
Je hebt misschien niet elke dag iets te melden aan de media, maar als het zover is wil je geen tijd kwijt zijn aan het zoeken van de juiste journalist. Daarom is er www.DePerslijst.com. Een online database met de up to date gegevens van duizenden journalisten, freelancers en redacties.
Perscommunicatie helpt om het verhaal van jouw bedrijf te vertellen. Door een sprekend persbericht te schrijven of een boeiende persconferentie te organiseren, verschijn je op een positieve manier in de media.
Bij een nieuwsartikel is die laatste alinea trouwens gemakkelijk: een nieuwsbericht heeft geen afsluitende alinea. Daarin moet de laatste alinea eenvoudig weggelaten kunnen worden, want het belangrijkste nieuws staat in het begin van het artikel.