Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Hij onderscheidt vijf factoren die nodig zijn voor goede samenwerking in een team. Van onderaan de piramide naar de top zijn dat: vertrouwen, conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en de focus op resultaat. Iedere factor is een laag van de Piramide en samen zijn ze de basis voor succesvolle teams.
Door samen te werken, kunnen complexe vraagstukken of problemen makkelijker worden opgelost.Samenwerken stelt mensen daarnaast in staat om te reflecteren op hun eigen kunnen. De één heeft echter meer aanleg dan de ander als het aankomt op samenwerken.
Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Ik noem een aantal kenmerken van de teamplayer: Je bent sociaal ingesteld en gericht op samenwerken. Je stelt het teambelang boven jouw eigen belang. Je conformeert je aan de geldende teamnormen en teamwaarden.
Samenwerken is een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel of je inspannen om samen een probleem op te lossen. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken. Je spant je in voor het gezamenlijke doel en maakt dat belangrijker dan je eigen doel.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Een teamwaarde is iets wat jullie belangrijk en wenselijk vinden, iets wat jullie na willen streven. Teamwaarden maken helder 'hoe doen we het samen? ' Dit vertaald naar concreet zichtbaar gedrag, principes en afspraken.
Definitie van de competentie samenwerken
Samen met anderen de activiteiten richten op een gemeenschappelijk doel. Het gezamenlijke resultaat op de eerste plaats stellen en zich daarvoor volledig inzetten. Een goede onderlinge sfeer bevorderen.
Samenwerken hoort tot de belangrijke vaardigheden van de 21e eeuw. Jonge kinderen kunnen al beginnen dit te leren en in het voortgezet onderwijs ontwikkelen leerlingen deze vaardigheid verder. Bij samenwerken gaat het om het gezamenlijk realiseren van een doel, en hierin anderen kunnen aanvullen en ondersteunen.
Een echt team heb je wanneer medewerkers een opdracht en gemeenschappelijk doel hebben dat ze behalen door gecoördineerd samen te werken. Lencioni omschrijft vijf gevaarlijke valkuilen voor teamwerking: Er is geen vertrouwen tussen teamleden. Elkaar kunnen aanspreken en feedback geven is belangrijk in een team.
Goed teamwerk is meeromvattend en gaat over: én een goed resultaat behalen als team met elkaar; én zorgen dat het team als geheel, elk teamlid, en alle andere betrokkenen rondom het team, een goed gevoel hebben over het resultaat; én dat alle betrokkenen een goed gevoel hebben over de samenwerking in.