Je rijdt al een brommobiel vanaf 349,-- euro per maand. Dit bedrag is inclusief onderhoud en verzekering. Je mag de auto dan twee jaar rijden.
Er zijn momenteel enkele grote brommobiel merken op de markt. Deze merken zijn Aixam, Ligier en Microcar. Naast deze grotere merken zijn er ook JDM, Chatenet en Bellier. Voor het rijden in een brommobiel is het AM rijbewijs nodig.
Een brommobiel is vooral gevaarlijk voor de inzittenden zelf", zegt Willems. "Uit de verkeerscijfers blijkt dat inzittenden van die brommobielen zelf méér in gevaar zijn, dan dat ze een gevaar vormen voor andere weggebruikers." In bijna de helft van de ongevallen is er een botsing met een andere auto.
Tegenwoordig zijn nieuwe brommobielen erg prijzig. Ze kunnen tussen de 10.000 en 16.000 euro kosten. Als u het gek wilt maken kunnen ze nog duurder worden. Dan zijn ze al snel duurder dan een kleine personenauto.
Voor een brommobiel is een WA-verzekering verplicht. Hiermee bent u verzekerd voor wettelijke aansprakelijkheid. Kiest u liever voor meer zekerheid? Dan kunt u uw brommobiel ook verzekeren tegen schade met een beperkt casco verzekering.
Bij Bokhorst Verzekeringen bent u aan het juiste adres voor een brommobielverzekering. Als u een brommobiel op naam heeft staan, bent u verplicht om hier een WA brommobielverzekering voor af te sluiten. Net als bij een gewone autoverzekering kunt u de dekking aanvullen met een casco verzekering.
Houd rekening met een prijs van 5.000 tot 10.000 euro voor een jonggebruikte of nieuwe 45 km auto. Toch zijn er ook topmodellen - zoals de Ligier JS50L - die zo'n 16.000 euro kosten.
Door de ANWB is de Aixam Crossline uitgeroepen tot veiligste brommobiel.
Nee. U kunt niet met uw brommobiel door de wasstraat. U dient de brommobiel met de hand te wassen.
De meeste brommobielen worden uitgevoerd met een zuinige dieselmotor die vaak tot wel 30 kilometer kan rijden op 1 liter brandstof. Dit maakt dat de brommobiel erg zuinig is en dus ook goedkoper is dan een auto op dezelfde afstanden.
Voor bestuurders van brommobielen gelden in basis dezelfde regels als voor automobilisten. Het antwoord is daarom niet ingewikkeld: brommobielen moeten op de rijbaan. Dat betekent niet op fietspaden. Op autosnel-, autowegen en wegen die zijn gesloten voor al het langzame verkeer mag u niet met een 45 km auto rijden.
Een brommobiel gaat niet harder dan 45 kilometer per uur. Een brommobiel is niet hetzelfde als een gehandicaptenvoertuig, zoals een scootmobiel.
Prijzen-brommobiel
De meeste brommobielen hebben een zeer zuinige dieselmotor die slechts 1 liter brandstof (diesel) op gemiddeld 30 kilometer verbruikt. Ook komen er steeds meer elektrische modellen op de markt.
Met ingang van 1 januari 2007 mogen brommobielen alleen nog maar met een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat op de openbare weg rijden. Brommobielen moeten administratief gekentekend worden.
Het is verplicht je Birò te verzekeren. Dit kan al vanaf circa €30,- per maand. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
Een canta is een motorrijtuig waar een verzekeringsplicht voor geldt. Deze verplichting geldt voor de eigenaar van het voertuig. U heeft de keuze tussen twee verzekeringsvormen, maar u bent minimaal verplicht om een WA canta verzekering af te sluiten. Niet overal kunt u deze verzekering afsluiten.
ANWB is bemiddelaar van Unigarant N.V. (een 100% dochteronderneming van ANWB). ANWB biedt in deze hoedanigheid verschillende verzekeringen aan zoals een autoverzekering, bootverzekering, E-bike verzekering, Veilig Rijden autoverzekering en reisverzekering.
Net als bij een auto ben je verplicht je scootmobiel minimaal WA te verzekeren. Met de Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) ben je verzekerd voor schade die je met jouw scootmobiel toebrengt aan iemand anders, of aan de spullen of het motorvoertuig van iemand anders.
Van de drie genoemden zijn de Canta en de MAX Mobiel de voertuigen waar je geen rijbewijs voor nodig hebt. Voor het besturen van de brommobiel moet je minimaal een brommerrijbewijs hebben.
Brommobielen. Per 1 januari 2020 waren er volgens het CBS ruim 18.000 brommobielen in Nederland; in 2013 waren dat er ruim 21.000 (Afbeelding 2 [8]). Daarmee lijkt het totaal aantal brommobielen over zijn hoogtepunt heen. Het is niet bekend hoeveel kilometer er met deze voertuigen wordt gereden.