U maakt het zorgplan samen met uw zorgaanbieder. Dit moet uiterlijk 6 weken nadat de zorg is gestart. In gesprek met uw zorgverlener bespreekt u uw wensen en behoeften. En uw mogelijkheden en beperkingen.
Het begrip 'zorgplan' omvat alle aspecten van zorg verleend door een instelling, inclusief persoonlijke wensen van de patiënt. Voor het opstellen van dit plan en het bespreken met de patiënt of diens vertegen woordiger bij een verblijf langer dan drie maanden is de instelling verantwoordelijk.
In principe mag elk niveau medewerker een zorgleefplan schrijven. De afspraken over wie dit doet en wie eindverantwoordelijk is, verschillen wel per organisatie.
Het zorgplan, ook wel zorgleefplan genoemd, is een elektronisch (of schriftelijk) document waarin de afspraken over de zorg voor de cliënt worden vastgelegd. Het zorgplan vormt de basis voor de te verlenen zorg.
Het zorgleefplan vermeldt de indicatie, een beeld van de zorgvraag, de reële zorgbehoefte en de afgesproken zorg. Daarnaast worden doel, inhoud en tijdstip van de zorg en ondersteuning vastgelegd.
Zorgplan maken
U maakt het zorgplan samen met uw zorgaanbieder. Dit moet uiterlijk 6 weken nadat de zorg is gestart. In gesprek met uw zorgverlener bespreekt u uw wensen en behoeften. En uw mogelijkheden en beperkingen.
Het zorgleefplan is geordend volgens vier levensdomeinen. - Woon- en leefomstandigheden; - Participatie; - Mentaal welbevinden; - Lichamelijk welbevinden en gezondheid.
Sinds 1 januari 2008 is het wettelijk verplicht om met elke cliënt een zorgplanbespreking te houden. De verzorgings- en verpleeghuizen en de thuiszorg moeten verplicht een zorgplan opstellen in overleg met de cliënten.
Hoe vaak je een zorgleefplan evalueert, is afhankelijk van de cliënt en hoe snel diens zorgbehoeftes veranderen. Meestal wordt in verpleeghuizen twee keer per jaar officieel geëvalueerd, dit is conform het Kwaliteitsdocument voor de ouderenzorg (VVT) 2013.
Voorbeeld eenvoudig individueel zorgplan
Op de voorkant staan mogelijke gespreksonderwerpen, zoals voeding, alcohol en stress. Op de achterkant staan 5 vragen over wat voor de cliënt belangrijk is (behoeften), gesprekspunten, doelen, acties en evaluatie.
In de landelijke profielbeschrijving van de EVV staat: “Het aantal cliënten waar de EVV verantwoordelijk voor is kan variëren, maar is gezien de aard van de functie bij voorkeur maximaal 10 cliënten.
Het zorgleefplan, of ook wel ondersteuningsplan, helpt de cliënt zo te ondersteunen dat hij zijn leven (ondanks ziekte of beperking) zoveel mogelijk kan voortzetten zoals hij dat wil. De voorkeuren, vragen, behoeften of doelen van de cliënt zijn het uitgangspunt van het zorgleefplan.
In het zorgplan staan de afspraken die u maakt met uw zorgaanbieder over de invulling van de zorg. Die zorg moet passen bij uw eigen situatie en uw behoeften. Een zorgplan wordt ook wel zorgleefplan of ondersteuningsplan genoemd.
Samen met hun directe collega's bieden zij zorg 'volgens afspraak'. Ook collega's van andere disciplines en andere organisaties , bijvoorbeeld casemangers dementie, fysiotherapeuten, huisartsen of activiteitenbegeleiders, worden bij die afspraken betrokken.
Voor mensen die chronisch veel zorg nodig hebben biedt de Wlz uitkomst. Maar de Wlz kent ook zijn keerzijde: een indicatie is in de regel levenslang. Soms komen mensen er na een Wlz-indicatie achter dat ze erop achteruitgaan in vergelijking met Wmo en de wijkverpleging.
Het is vanaf 1 oktober 2018 officieel niet meer verplicht om een handtekening te hebben onder het zorgplan en iedere wijziging daarvan.
Het maximale informele uurtarief vanuit de Wlz is € 21,68 per uur bruto (2022). Het maximale informele uurtarief in de Zvw is € 24,96 per uur bruto (2022). De zorgverzekeraars bepalen dit uurtarief. Gemeenten bepalen zelf een maximumtarief.
Thuis voelen hangt samen bijvoorbeeld met inrichting: persoonlijke spullen, meubels, foto's etc. Iemands achtergrond en cultuur zie je vaak terug in de inrichting. Mensen stellen hele verschillende eisen aan opgeruimd en schoon. Ook de wensen op dat gebied maken duidelijk wanneer iemand zich thuis voelt.
Wellicht het grootste pluspunt: in Omaha System kun je zowel problemen, interventies als resultaten geclassificeerd vastleggen. Het sturen op resultaten wordt hierdoor een stuk eenvoudiger. Ook gegevens over de zelfredzaamheid van de cliënt en de inzetbaarheid van het steunsysteem kunnen eenduidig worden vastgelegd.
Lichamelijk welbevinden: Cliënten moeten kunnen rekenen op adequate gezondheidsbescherming en -bevordering, een schoon en verzorgd lichaam en smakelijke maaltijden, hapjes en drankjes. Mentaal welbevinden: Cliënten moeten kunnen rekenen op respect voor, en ondersteuning van, de eigen identiteit en levensinvulling.