Met een kopie van uw identiteitskaart waarop uw naam, geboortedatum en burgerservicenummer staan, kunnen fraudeurs bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten. Het gevolg is dat u rekeningen ontvangt voor zaken die u niet heeft gekocht. Laat uw ID-kaart niet zomaar kopiëren.
Denk aan online een telefoonabonnement of bankrekening afsluiten met een kopie van je identiteitsbewijs. Daardoor neemt de kans op identiteitsfraude toe. Een oplichter heeft dan alleen nog een kopietje van jouw ID nodig. Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) krijgt elk jaar vele honderden meldingen.
Als u een identiteitsbewijs (uit)leent, om bijvoorbeeld alcohol of sigaretten te kopen, dan pleegt u identiteitsfraude. Dit is strafbaar en u kunt daarnaast in het Register paspoortsignaleringen (RPS) komen te staan.
Met de app KopieID kunt u in een kopie van uw identiteitsbewijs de identiteitsgegevens doorstrepen die organisaties niet nodig hebben of niet mogen verwerken. Dit kan bijvoorbeeld het burgerservicenummer (BSN) zijn maar ook een pasfoto of handtekening.
Als u vermoedt dat u slachtoffer bent van identiteitsfraude, moet u direct een aantal maatregelen nemen. Laat direct uw bankpasjes of creditcards tijdelijk blokkeren en doe aangifte bij de politie. Welke maatregelen u verder moet nemen, hangt af van het type fraude.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Slechts enkele organisaties mogen een kopie van uw identiteitsbewijs maken. Uw werkgever en banken mogen dit bijvoorbeeld. In de praktijk vragen ook andere organisaties een kopie van uw legitimatiebewijs. U bent niet verplicht om die aan hen te geven.
Dagelijks 150 mensen slachtoffer van identiteitsfraude: 'Heel onwerkelijk als iemand zich als jou voordoet' We geven te makkelijk ons paspoort of rijbewijs af en staan niet stil bij de fraude die hiermee gepleegd kan worden. Maar liefst 150 mensen worden per dag slachtoffer van identiteitsfraude.
Spoofing. Met enkel wat persoonsgegevens, zelfs met een burgerservicenummer (BSN), is het bij de meeste organisaties voor criminelen niet mogelijk om zomaar een overeenkomst te kunnen sluiten. Vaak is er meer nodig, zoals een (veilige) kopie van uw identiteitsbewijs.
Meld het verlies van uw paspoort of identiteitskaart zo snel mogelijk bij de plaatselijke politie. Dit voorkomt dat iemand misbruik maakt van uw document. Hierna kunt u een nieuw paspoort, identiteitskaart of een nooddocument aanvragen. Dit doet u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat.
Inlogfunctie identiteitskaart blokkeren
Met een identiteitskaart afgegeven vanaf 4 januari 2021 kunt u inloggen via DigiD. Als u uw identiteitskaart kwijt bent, dan is het belangrijk dat u de inlogfunctie laat blokkeren. Neem hiervoor contact op met de DigiD helpdesk.
Een politieambtenaar, een toezichthouder en een conducteur mogen naar uw identiteitsbewijs vragen. De identificatieplicht betekent dat u zich in bepaalde situaties moet identificeren.
Een vID is de digitale variant van jouw fysieke paspoort of ID-kaart in de vorm van een app op je smartphone. Met deze app is het in de toekomst mogelijk om digitaal te laten zien wie je bent en kun je bijvoorbeeld reizen met een digitaal paspoort. De app voldoet aan de hoogste internationale veiligheidseisen.
Indien iemand een abonnement afsluit, waarbij hij of zij jouw bankrekeningnummer heeft gebruikt, dan zal er geld worden afgeschreven van jouw bankrekening. Dit is in dat geval echter nog geen reden tot paniek. Volgens de Nederlandse wet is de consument goed beschermd.
Als je wachtwoord te makkelijk is of als je computer niet de laatste beveiligingsupdates heeft, kan iemand anders toegang krijgen tot je systeem. Zo kunnen je bankgegevens, identiteit en andere gevoelige informatie worden overgenomen. Vervolgens kan er geld worden gestolen of je kan het doelwit van afpersing worden.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.
De eID is de elektronische identiteitskaart van de Belgen. De identiteitskaart is het bewijs dat u ingeschreven bent in het rijksregister van de natuurlijke personen. Met de eID kunt u: zich identificeren om uw identiteit, nationaliteit, leeftijd…
Waarom moeten banken dit? Dat heeft te maken met de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). Financiële instellingen zijn hierdoor namelijk wettelijk verplicht om de identiteit van nieuwe en bestaande klanten te controleren en de klantgegevens actueel te houden.
Tot 18 jaar: € 36,95. Vanaf 18 jaar: € 68,50. Tot 18 jaar: € 88,55. Vanaf 18 jaar: € 120,10.
Doe zo snel mogelijk aangifte bij de lokale politie. Dit kan zowel op het kantoor in de gemeente waar je je portefeuille bent kwijtgeraakt, als in de politiepost in je eigen gemeente. 2. Laat je bankkaart onmiddellijk blokkeren via Card Stop op het nummer 070 344 344.
U kunt een paspoort of ID-kaart niet verlengen. U moet steeds een nieuw reisdocument aanvragen. Vanaf 18 jaar hoeft u maar eens in de 10 jaar een nieuw paspoort of ID-kaart aan te vragen.
Om het document te laten blokkeren moet u persoonlijk langskomen bij een Stadsloket. Doe dit zo snel mogelijk nadat u bent teruggekeerd uit het buitenland. U moet een verklaring invullen en daarna wordt landelijk geregistreerd dat uw document gestolen is.