Altijd slim om mee te beginnen: controleren of de webwinkel waar jij iets online kopen wilt een keurmerk heeft. Er zijn verschillende keurmerken; de meest bekende zijn Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk. Heeft een webshop een keurmerk, dan vind je het logo terug op de site. Ga niet alleen af op de webwinkel.
Aankopen via het internet noemt men in vaktaal ook wel koop op afstand. U gaat namelijk niet naar een echte winkel, maar u koopt via een webwinkel. Ook aankopen via telefoon, fax of via een bestelbon uit een tijdschrift of catalogus vallen onder het begrip koop op afstand.
Een online bestelling annuleren mag altijd. Je hebt namelijk een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Heb je iets gekocht in de winkel? Dan zegt de wet: koop is koop.
Heeft u iets in een winkel gekocht? Dan kunt u de koop niet ongedaan maken. Soms mag u van de verkoper ruilen. Of hij neemt het product terug en u krijgt een tegoedbon of geld terug.
Kijk of er een keurmerk staat
Controleer of de webshop is aangesloten bij keurmerken zoals Thuiswinkel Waarborg. Als dat zo is, dan weet je zeker dat je er betrouwbaar kan winkelen. Je checkt dit door naar het logo van een keurmerk te zoeken. Meestal staat zo'n logo helemaal bovenaan of onderaan de website.
Dit doe je schriftelijk door een brief of een mail te sturen ter attentie van het bedrijf waarbij je je beroept op je herroepingsrecht. Tevens vraag je duidelijk om je geld terug te ontvangen binnen de wettelijke termijn daarvoor van 14 dagen. Het bedrijf is verplicht om je terug te betalen.
Check de naam van de website in de adresbalk
Criminelen nemen vaak bestaande websites over die niet meer worden gebruikt. Bijvoorbeeld hoorn2016.nl of sinterklaasinommen.nl. Als de url in de adresbalk niet overeenkomt met de naam van de webshop zelf, moeten de alarmbellen gaan rinkelen.
Als je de gebruikte bronnen beoordeelt op betrouwbaarheid, kijk je allereerst naar de bronnen die de auteur geraadpleegd heeft. Vervolgens kijk je op wie of wat de auteur zijn uitspraak gebaseerd heeft. Gebruikt de auteur bijvoorbeeld een onderzoek van een of andere professor? Dan is de tekst (redelijk) betrouwbaar.
Voor het gebruik van de Gelijk Oversteken service betaalt de koper 2% over het overeengekomen aankoopbedrag. Zowel koper als verkoper ontvangen meteen een bevestiging van de betaling in de Marktplaats-app op hun eigen telefoon. Met die zekerheid kan de verkoper meteen verzenden.
Bij Gelijk Oversteken maakt de koper geld over naar een tussenpartij. Die houdt het geld vast totdat is bevestigd dat de bestelling is afgeleverd. De verkoper krijgt op dat moment het geld. Om van de dienst gebruik te kunnen maken, moest worden bijbetaald.
Het is goedkoper. Het internet is groot, maar biedt ook heel veel mogelijkheden. Dankzij vergelijkingssites zijn we in staat om het aanbod van verschillende winkels naast elkaar te leggen en weten we precies waar we onze producten tegen de scherpste prijzen kunnen aankopen.
In 2019 kocht 79 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder iets online, in 2015 was dat 70 procent. Vooral kleding of sportartikelen, reizen en accommodaties werden online gekocht.
Zowel de fysieke winkel als de webshop kennen een aantal specifieke voordelen. Zo zal de fysieke winkel het altijd van de webwinkel blijven winnen als het gaat om het zien, ruiken, vasthouden en uitproberen van producten. Een webwinkel daarentegen kent geen sluitingstijden, afstanden of parkeerproblemen.
Een adres, telefoonnummer, voorwaarden of informatie over de levering zijn aspecten die erop kunnen wijzen dat de website betrouwbaar is. Wat ook altijd helpt is de bedrijfsnaam even googelen, in combinatie met 'klacht' of 'complaint'. Wees extra voorzichtig bij sites die bomvol staan met spelfouten.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. U als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.