Voorwerpen die u op straat vindt, zoals een paspoort, sleutels of portemonnee, levert u in bij de gemeente. Een onbeheerd voorwerp op straat is wettelijk eigendom van de gemeente. Als u op straat iets vindt dan kunt u het ook bij uw gemeente melden.
Als u vermoedt dat het gevonden voorwerp op enigerlei wijze in relatie staat tot een misdrijf dan dient u het voorwerp te allen tijden bij de politie af te geven en hiervan aangifte te doen. Gevonden wapens moet u te allen tijden naar de politie brengen.
Het zoeken naar gevonden voorwerpen per gemeente kunt u doen via de link Alle Gemeenten . Maar ook gericht zoeken naar bijvoorbeeld voorwerpen bij de NS, of Amsterdam. U kunt dit doen via de zoekoptie rechts bovenin. Indien u een gevonden voorwerp heeft welke u wilt aanmelden doe dat Hier.
Als u een voorwerp vindt, moet u zo snel mogelijk aangifte doen van de vondst. U doet aangifte bij de gemeente waar u de voorwerpen heeft gevonden. Vindt u een voorwerp in een woning, gebouw of een vervoermiddel? Dan moet u dit melden bij de bewoner of gebruiker van de woning, het gebouw of het vervoermiddel.
Meldt hij zich binnen drie maanden, na verlies van zijn voorwerp, dan moet je hem doorverwijzen naar de politie. Met uitzondering van de gevonden vaartuigen, worden gevonden voorwerpen drie maanden bij de politie bewaard.
Zo snel mogelijk blokkeren
Meld je gestolen of kwijtgeraakte bankpas daarom zo snel mogelijk aan je bank. Blokkeer je pas telefonisch, via de mobiel bankieren app of internetbankieren. Tot het moment van het melden ben je namelijk verantwoordelijk voor eventueel misbruik van je pas.
Als je iets vindt op een publieke plaats, op de openbare weg bijvoorbeeld, dan moet je dat bij de politie of de gemeente afgeven. Die houdt het bij en zoekt de eigenaar of wacht tot die zijn verloren voorwerp komt terugvragen. Is er na 6 maanden geen eigenaar opgedoken, dan blijft het voorwerp eigendom van de gemeente.
iLost is een online platform voor verloren en gevonden voorwerpen, waar mensen die iets verloren zijn én mensen die iets gevonden hebben gebruik van kunnen maken. Vinders, zowel organisaties als individuen, kunnen gevonden voorwerpen op iLost publiceren.
Gevonden zaken (bv. sleutels, portefeuille, gsm,...) kunnen afgegeven door de vinder op bij dichtstbijzijnde politiepost of het gemeentehuis.
Allereerst: als je vermoedt dat het gevonden voorwerp of geld in relatie staat tot een misdrijf dan dien je het bij de politie af te geven en hiervan aangifte te doen. Dat is te lezen op iLost, een officiële website waar je gevonden voorwerpen kunt aanmelden. Officieel moet je al het geld dat je vindt aangeven.
Een jaar. Bij de meeste hotels geldt de regel dat gevonden voorwerpen twaalf maanden bewaard worden. Wanneer items langer dan een jaar op de eigenaar liggen te wachten zijn er verschillende opties. Zo gaan er verhalen rond dat het hotelpersoneel een graai in de verloren voorwerpen bak mag doen.
Aartsengel Chamuël aanroepen
Aartsengel Chamuël kan worden aangeroepen als je iets bent verloren, letterlijk en figuurlijk. Ook kan hij je helpen om de verbinding aan te gaan met anderen. De affirmatie luidt: 'Ik vraag Aartsengel Chamuël om mij te omringen met zijn lichtgroene licht.
1. Meld het bij de gemeente of doe aangifte bij de politie. Bent u uw huissleutel verloren, meld dat dan bij de gemeente waar dit (waarschijnlijk) gebeurd is. Met een beetje geluk is uw sleutel door iemand gevonden en afgeleverd.
#Faatje -Als je iets kwijt bent, verricht dan een gebed zonder concentratie!
Wanneer de schat gevonden is, dient de vinder met 'bekwame spoed' de schat te melden bij de gemeente. De gemeente zal vervolgens controleren of de eigenaar inderdaad onmogelijk getraceerd kan worden. Mocht dat het geval zijn, dan mag u zichzelf een echte geluksvogel noemen.
Wanneer je iets waardevols gevonden hebt, moet je dit melden bij het politiebureau in de gemeente waar je woont. Je kunt ervoor kiezen een melding te maken van de vondst of je kunt het bij de politie in bewaring geven.
In het Burgerlijk Wetboek is bepaald dat een gemeente verantwoordelijkheid draagt voor de uitvoering van de 'zorgplicht onbeheerde zaken'. Dit omvat registratie, beheer en bewaren van verloren en gevonden voorwerpen.
Tot 18 jaar: € 36,95. Vanaf 18 jaar: € 68,50. Tot 18 jaar: € 88,55. Vanaf 18 jaar: € 120,10.
Meervoudige vermissingen
Wanneer de aanvrager 3 of meer vermissingen (van paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten) heeft in 5 jaar, komt hij in aanmerking voor opname in het Register Paspoortsignaleringen (RPS) op grond van artikel 24b Paspoortwet. De aanvraag voor een nieuw paspoort wordt dan aangehouden.
Doe aangifte bij de lokale politie. Ga met het aangifteattest naar het gemeentehuis en vraag een duplicaat aan.
Om spullen makkelijker terug te vinden, werken meer dan 250 gemeenten samen met het landelijke portaal www.verlorenofgevonden.nl. Daarop is te zien of iemand je portemonnee, sleutels of fiets heeft gevonden en waar je die kunt ophalen. Dat kan zowel bij de gemeente als bij de eerlijke vinder thuis zijn.
De briefjes zijn nog steeds een wettig betaalmiddel, maar worden sinds 2019 niet meer opnieuw gedrukt. Er circuleren binnen de Europese Unie nog ruim 393 miljoen 500 eurobiljetten (waarde van ruim 186 miljard euro) en ruim 757 miljoen 200 eurobiljetten.
Bij De Nederlandsche Bank kunt u eurobankbiljetten en verzamelaarsmunten omwisselen. Bijvoorbeeld een biljet van 100 euro voor 5 biljetten van 20 euro. U leest hier meer over de mogelijkheden en voorwaarden.