Een ring, sluitring of carrosseriering (in Vlaanderen ook bekend als rondel) is een vlak voorwerp met een gat in het midden dat over een schroef of draadeind past en dat onder een schroef, bout of moer wordt geplaatst.
Plaats een veerring aan de moerzijde om te voorkomen dat de bout-moer verbinding lostrilt. Je kunt ook een borgmoer gebruiken in plaats van een gewone moer om de verbinding extra te beveiligen tegen lostrillen.
Een borgring wordt gebruikt met het deel van de assemblage dat waarschijnlijk kan draaien, zoals de moer. Het kan gebruikt worden onder de boutkop in gevallen waar de boutschroeven in schroefdraad in een deel van de assemblage.
De Sluitring voorkomt dat de constuctie beschadigd bij het aandraaien. De Carrosserieringen verdeelt de kracht van de bevestiging op een groter oppervlak. De Carrosseriering in dunne uitvoering is minder geschikt voor buiten, vanwege het dunne zinklaagje.
Bouten gebruiken
Wil je verschillende materialen stevig aan elkaar vastmaken? Gebruik dan een bout. Hier boor je eerst een gat voor. Vervolgens steek je een passende bout helemaal door beide te verbinden delen heen.
Een borgring, veerring of zekeringsring is een ring die voorkomt dat onderdelen zoals moeren losraken als gevolg van bijvoorbeeld trilling. Anders dan 'normale' ringen die in de techniek worden gebruikt, zijn borgringen niet plat en glad.
Hoe bevestigt u een borgmoer? Wanneer u een borgmoer wilt bevestigen, is het allereerst belangrijk om de moer in de juiste richting te plaatsen: de zijde met de nylon kraag dient als laatste over de bout gedraaid te worden. Voor een optimaal resultaat mag de nylon kraag ook niet beschadigd zijn.
Lostrillen kan onder meer worden voorkomen door borgmiddelen toe te passen. Voorbeelden hiervan zijn bouten en moeren die zijn voorzien van een kunststof laag, of geheel metalen schroefdraadelementen met van een mechanische locking, zoals de veelgebruikte Helicoil Plus Screwlock van Böllhoff.
Borgmoeren zijn moeren met een veiligheid. Dit is een veiligheid die ervoor zorgt dat de moer niet zomaar los kan raken. Dit maakt dit model zeer geschikt om te gebruiken bij bevestigingen waar veel trillingen zijn. Er zijn ook borgmoeren te bestellen die voorzien zijn van een blauwe ring.
Volgringen worden langs de kopzijde aangebracht en zorgen ervoor dat de kop van de bout niet vast komt te zitten in het te verbinden materiaal. Deze zorgen ook voor een betere drukverdeling. Waar je de moer aanbrengt, kan je eerst een veerring plaatsen om de verbinding extra te verstevigen.
Als het een borgring is met 2 gaatjes aan het uiteinde, moet je daar een speciale tang voor gebruiken. Zulke tangen gaan naar buiten open als je ze indrukt (dus precies andersom als normale tangen) en heeft een 90 graden gebogen bek met twee dunne stafjes erop.
Binnenste borgveertang
Door de uitwendige veerkracht drukt de ring tegen de wand van de cilinder. Een interne borgveerring werkt dus tegenovergesteld van een externe borgveerring. De uiteinden van een binnenste borgveertang sluiten zich wanneer de handgreep wordt samengeknepen, de borgveerring wordt dus kleiner.
De borgveertang (ook wel seegerringtang of circliptang) wordt gebruikt voor het plaatsen of verwijderen van borgveren / seegerringen. Borgringen kunnen in- of uitwendig zijn en de borgringtang dus ook. Zeer handzaam. Deze borgcliptang geeft een goede grip op de borgclips, ook als deze van een klein formaat zijn.
Plaats een veerring aan de moerzijde om te voorkomen dat de verbinding lostrilt. Plaats op de kop een passende sleutel voor het aandraaien en plaats op de bijpassende moer een geschikte steek- of ringsleutel. Draai de moer stevig op de bout terwijl u de kop fixeert.
Verwijder de uitgeboorde bout met een ringsleutel.
Als de schroefverwijderaar de vastzittende bout niet zelf verwijdert, trek de bout dan los met een ringsleutel. Haak het uiteinde van een ringsleutel om de kop van de uitgeboorde bout en draai hem tegen de klok in om de bout los te draaien.
Een moer is een metalen, houten of kunststoffen ring, met meestal een zeshoekige of vierkante omtrek; en een holte die van schroefdraad voorzien is. In combinatie met een bout, draadeind of een ander voorwerp waarop schroefdraad is aangebracht, is het een middel om twee of meer voorwerpen met elkaar te verbinden.
Een dopmoer wordt toegepast voor een mooie afwerking of ter afscherming van scherp uitstekend draadeind. In de webshop van IJzershop.nl kunt u verzinkte zeskantmoeren, borgmoeren, hoge en lage moeren en dopmoeren bestellen. Alle moeren zijn elektrolytisch verzinkt, wat er voor zorgt dat de moer niet gaat roesten.
Neem niet te veel ringetjes, maar net genoeg zodanig dat de bout grip heeft op de inslagmoer. Draai nu rustig en stevig verder tot de inslagmoer helemaal tot aan de rand in het hout is getrokken. Dat kan je de bout er terug uitdraaien, de ringetjes wegnemen en dan uiteindelijk de voetjes monteren.
Kroonmoeren hebben ingefreesde groeven in de zijkant, waardoor een kroontje ontstaat. Deze moeren worden vaak gebruikt bij wiellagers, om het loslopen van de moer te voorkomen. In de as of bout breng je een gaatje aan, waardoor (nadat je de moer hebt aangebracht) een splitpen geduwd wordt.
Loctite is een Amerikaanse producent van lijmen opgericht in 1953. De belangrijkste lijmen die geproduceerd worden zijn metaallijmen. In 1997 werd het bedrijf overgenomen door Henkel, bij de overname is men Loctite als merknaam blijven gebruiken. Loctite is gestart en heeft zijn naam gemaakt met metaallijmen.
Een koppelmoer, verbindingsmoer of verlengmoer is bedoeld om draadeinden en draadstangen met elkaar te verbinden, wat mogelijk is doordat de holte van de moer is voorzien van schroefdraad.
Het zit namelijk nogal vast, en wil nix forceren. linksom. dus tegen de klok in (=linksom)? linksom.
Als je een borgring met tanden verwijdert, plaatst je de kop van de schroevendraaier onder een tand en duw je hem omhoog, zo nodig met meer tanden. Voor andere ringen plaatst je de kop van de schroevendraaier onder de ring en duw je hem omhoog.