voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;Binnen de bebouwde kom geldt in beginsel een maximumsnelheid van 50 km per uur.
Voor motorvoertuigen op autosnelwegen geldt een maximum snelheid van 130 km/u. Voor motorvoertuigen op een autoweg geldt een maximum snelheid van 100 km/u. Voor motorvoertuigen op andere wegen geldt een maximum snelheid van 80 km/u. Voor T-100 bussen geldt een maximum snelheid van 100 km/u.
Maximumsnelheid: 130 kilometer per uur
Tussen 19.00 - 06.00 uur is de maximumsnelheid op de meeste autowegen óf 130 óf 120 kilometer per uur. Dit staat aangegeven op de borden naast de snelweg.
Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster. Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt.
Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt. In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Sinds maandag 16 maart 2020 is op alle Nederlandse snelwegen de maximumsnelheid overdag (tussen 06.00 en 19.00 uur ) 100 km/u. 's Avonds en 's nachts (tussen 19.00 tot 06.00 uur) mag op veel snelwegen nog 120 dan wel 130 km/u worden gereden.
Wet van de constante reistijd
Deze snelheidsmaatregel brengt volgens Van Wee vooral veel voordelen met zich mee. Om te beginnen het doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag.
80 km/h mag je vaak op zogenaamde provinciale wegen of N-wegen. Ze vallen op door de middenstreep, welke al dan niet onderbroken is. Aan weerskanten zie je een onderbroken zijlijn.
Maximumsnelheid 130 km/uur
In een dergelijk geval ziet u onder het bord met de maximum snelheid (bijvoorbeeld 120 km/uur) de tijden waarop deze snelheid geldt (van 6-19 uur bijvoorbeeld). Daarbuiten is de limiet 130 km/uur, ook als u er overdag 120 km/uur mag.
EEN DUBBELE MIDDENSTREEP EN ONDERBROKEN ZIJSTREPEN
De markering betekent dat u maximaal 80 km/uur mag rijden tenzij verkeersborden een lagere snelheid aangeven. De dubbele onderbroken middenstreep geeft aan dat inhalen hier wel is toegestaan, maar dat u daarbij extra moet oppassen.
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur.Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
Maar na 19.00 uur is de situatie inderdaad heel verschillend. 's Avonds en 's nachts gelden maximumsnelheden van 100, 120 of 130 kilometer per uur. Op de website van Rijkswaterstaat is een wegenkaart te downloaden waarop alle trajecten met de limieten terug te vinden zijn.
Maximumsnelheid. In Denemarken geldt 50 km/uur in de bebouwde kom, 80 km/uur daarbuiten en 130 km/uur op autosnelwegen. Op een motortrafikvej mag 90 km/h, soms 100 km/h gereden worden. Voor vrachtwagens geldt 70 km/uur buiten de bebouwde kom en 80 km/h op de autosnelweg.
De verschillende wegen in Nederland zijn rijkswegen, provinciale wegen, lokale wegen en waterschapswegen.
Verder mogen zij inhalen op trajecten waar een inhaalverbod geldt, wat vaak wordt aangeduid met een doorgetrokken streep. De maximumsnelheid mag - zonder bijzondere toestemming - met maximaal 40 kilometer per uur overschreden worden. Bij het rijden met blauwe lichten en sirene gelden extra bevoegdheden.
Een auto rijdt 180 kilometer. Hier doet hij 1,5 uur over. Om vervolgens de snelheid te berekenen deel je het aantal kilometers door het aantal uur. Je krijgt dan: 180/1,5 = 120 km/h.
De avondspits is doorgaans drukker dan de ochtendspits. Ook in de avonduren zijn de dinsdag en donderdag de drukste dagen van de week. De vrijdagavondspits is opvallend veel drukker dan de ochtendspits.
Je mag niet rijden van 22u. tot 6u. 's anderendaags op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen. Wel overdag op zaterdag en zondag, maar niet na 22u 's avonds of voor 6u 's morgens.
Een groene streep tussen twee witte strepen betekent een maximumsnelheid van 100 km/uur. Er zijn verschillende groene strepen op de weg. Wanneer je in het midden van de weg een groene streep ziet tussen twee witte strepen in, dan geeft dit aan dat de maximumsnelheid op de weg 100 kilometer per uur is.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Helemaal geen middenstreep
Bij deze markering is de maximumsnelheid doorgaans 60 km per uur. Maar dat moet wel door de borden zijn aangegeven. Staan die borden er niet, dan is het 80 km per uur.
Weg binnen de bebouwde kom
Binnen de bebouwde kom geldt over het algemeen een snelheidslimiet van 50 km/uur, tenzij anders wordt aangegeven. Het plaatsnaambord betekent automatisch dat je er vijftig mag rijden. Tegenwoordig geldt er binnen (delen van) de bebouwde kom ook vaak een maximumsnelheid van 30 km/uur.
Maar in sommige gevallen staat er nog een bord onder. Daarop staat dat er na 19:00 en tot 06:00 maximaal 120 kilometer per uur mag worden gereden. U mag dus niet overal in Nederland 130 rijden.
Omgekeerd is één kilometer gelijk aan 0,621371 mijl (naar beneden afgerond op 0,62 mijl). Dus ik kan kilometers omzetten in mijlen door simpelweg de kilometers te vermenigvuldigen met 0,62. 100 kilometer per uur komt overeen met ongeveer 62 mijl per uur.
Die mag maximaal 80 km/u. Waarom niet gekozen voor één maximumsnelheid (100 of 90 km/u) voor álle voertuigen, zodat het allemaal nog beter doorstroomt?” vraagt lezer Ad Maas. Autoredacteur Niek Schenk: ,,Voor die lagere limiet is gekozen, omdat vrachtauto's nu eenmaal groter en zwaarder zijn dan personenauto's.