U kunt uw lege batterijen inleveren bij alle winkels en supermarkten die batterijen verkopen. Maar ook bij veel basisscholen, campings, het gemeentelijk depot en de chemokar. Kijk voor inleverpunten voor batterijen bij u in de buurt op de website van Stibat (Stichting Batterijen).
Batterijen en accu's kunnen ook altijd bij de milieustraat van de gemeente worden ingeleverd. Ingezamelde accu's gaan naar verschillende gecertificeerde verwerkers die ze veilig verwerken. Deze fabrieken winnen metalen, zoals nikkel, kobalt en lood, terug uit de accu's.
Voor het inleveren van een oude accu krijgt u bij Van Pelt Recycling gemiddeld €7,50. Belangrijk is dat op de oude accu "PB" te vinden is, vaak op de zijkant. Dit geeft aan dat het een accu met lood is. Accu's zonder lood, bijvoorbeeld van fietsen, kunnen niet ingeleverd worden.
Reparatie van een kapotte accu is helaas niet mogelijk. Vervanging is de enige optie.
Lever je lege batterijen in en maak elke maand kans op meer dan 100 prijzen! Je kent het vast wel: lege batterijen die overal rondslingeren. In de fruitschaal, de krantenbak, de keukenla of dat jampotje in de schuur.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
U kunt uw lege batterijen inleveren bij alle winkels en supermarkten die batterijen verkopen. Maar ook bij veel basisscholen, campings, het gemeentelijk depot en de chemokar. Kijk voor inleverpunten voor batterijen bij u in de buurt op de website van Stibat (Stichting Batterijen).
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Ga je voor een nieuwe fietsaccu? Dan kun je de oude accu inleveren bij de winkel waar je je nieuwe accu koopt. Producenten hebben namelijk de wettelijke plicht om hun op de markt gebrachte batterijen en accu's weer in te nemen en te recyclen. Oude accu's kun je ook inleveren bij de milieustraat van je gemeente.
Een vrachtwagen heeft een batterijpakket van 500kWh aan boord. Die batterij woog in 2020 ongeveer 3.500kg. In 20230 zal die ongeveer 1.750kg wegen. Op dit moment weegt die batterij 3.000kg.
Maar waarom eigenlijk niet? Batterijen zijn klein chemisch afval. Binnenin zitten stoffen die schadelijk zijn voor het milieu, mangaan en lood bijvoorbeeld. Belanden batterijen in de natuur, dan komen die schadelijke stoffen dus ook in de natuur terecht.
“Waar je ze koopt, kun je ze kwijt.” Veel mensen kennen dit handige geheugensteuntje inmiddels. In alle winkels die batterijen (of producten met ingebouwde batterijen) verkopen, staat een inzamelmiddel van Stibat. In totaal zijn er ruim 25.000 inleverpunten; minstens één per tweeduizend inwoners.
Ga met het apparaat naar een inleverpunt voor elektrische apparaten en met de batterijen naar een Stibat-inleverpunt Vind jouw dichtstbijzijnde inleverpunt . In steeds meer gevallen kan dit in dezelfde winkel en soms zelfs in hetzelfde inzamelmeubel. Het gaat bijvoorbeeld om filialen van Albert Heijn, Jumbo en Deen.
Als een accu na lange tijd niet meer bruikbaar is in een auto, dan is hij nog steeds goed genoeg voor een tweede leven. Pas daarna wordt hij gerecycled en wel zodanig dat bijna alle grondstoffen kunnen worden hergebruikt. Het accupakket van een elektrische auto is met afstand het grootste en duurste onderdeel.
Een lithiumbatterij is een batterij waarvan de anode uit metallisch lithium bestaat. Voor de kathode wordt vaak mangaan(IV)oxide gebruikt, maar er zijn vele andere mogelijkheden. Afhankelijk van het kathodemateriaal kan een lithiumbatterij een spanning van 1,5 tot 3,7 volt leveren.
Omdat lithium batterijen extreem gevaarlijk zijn en in de brand kunnen vliegen bij de geringste schade, is een veilige manier van recyclen noodzakelijk!
Een autobatterij gaat niet eeuwig mee. Reken op een gemiddelde levensduur van vijf jaar. Daarna is ze dringend aan vervanging toe. Er zijn echter factoren die de prestaties van een accu kunnen beïnvloeden.
Waarom stuiteren lege batterijen dan wel? Hoe hoger je batterij omhoog springt, des te platter ze is. In de batterijen verandert zinkmetaal in zinkoxide om elektriciteit te produceren. In een nieuwe batterij zit dus veel zinkmetaal samengebald, waardoor stuiteren niet mogelijk is.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.