- De brief aan de Hebreeën vermaant de christenen: 'En vergeet de gastvrijheid niet; door haar hebben sommigen zonder het te weten engelen onthaald. ' (Hebr 13,2) Engelen laten altijd een geschenk achter als ze gastvrij worden ontvangen.
Binnen de elementen van gastvrijheid maakt vooral het gastheerschap, de houding en het gedag van medewerkers, het verschil in de beleving bij de gast. Daarbij gaat het om oprechte aandacht, passie, representativiteit, kennis van zaken, 'tone of voice' en mensenkennis.
Gastvrijheid ontstaat bij een gezonde optelsom van gastheerschap en gastgerichtheid. Van oprechte aandacht voor de klant/gast tot uit het hart antwoord geven op vragen. Professioneel blijven is daarbij een uitdaging, de lijn tussen persoonlijk en zakelijke is op zo'n moment ineens dun.
Definities van gastvrijheid
Gastvrijheid, ook wel hospitality genoemd, wordt in de encyclopedie als volgt beschreven: “gastvrijheid is het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen, en ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil.”
De essentie van gastvrijheid is 'inleven en anticiperen op uw gast'. Dit is de kern waar het allemaal omdraait. De behoeften, wensen en verwachtingen van uw klant (her)kennen is de basis van een gastvrije organisatie. Daarop volgt de volgende stap: deze behoeften,wensen en verwachtingen overtreffen.
'Voor de hand liggend, maar niet minder belangrijk is glimlachen. In theorie is een glimlach een teken van onderdanigheid, maar het helpt zeker om gastvrij over te komen. Met een glimlach zeg je: 'Ik ben ok, ik ben geen bedreiging, ik ben vriendelijk naar jou.
In bijna alle culturen en religies is gastvrijheid een deugd of zelfs een verplichting. Gastvrij zijn is vaak diep verankerd in onze persoonlijke waarden; je zou het kunnen vergelijken met eerlijkheid. Ieder mens liegt weleens. Als de vraag wordt gesteld of je eerlijk bent, zullen de meeste mensen volmondig ja zeggen.
Gastvriendelijkheid gaat in onze ogen over de vriendelijkheid die een gast ervaart in een gastenverblijf. Gastvrijheid is beter dan vriendelijkheid en gaat meer over de totale beleving als gast.
Gastgerichtheid is de tastbare en registreerbare wijze waarop een dienst geleverd wordt aan een gast. Gastheerschap is naar beste kunnen, vanuit je hart, een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden (Mood Maker, Hokkeling en De la Mar, 2012).
Gastbeleving is de optelsom aan ervaringen die een hotelgast heeft vanaf het moment dat deze boekt tot na het uitchecken. Gastbeleving speelt zich ook online af, een plek die vaak vergeten wordt door hoteliers in hun strategie voor een optimale gastbeleving. Bij GuestCompass noemen we het ook wel “online gastbeleving”.
De menselijke factor in gastvrijheid is het element wat de meeste impact heeft. Denk maar eens terug aan een moment dat jij verrast werd door gastvrijheid. Ongetwijfeld was er een persoon die een doorslaggevende rol had in die beleving. Je kunt door een glimlach iemands hart raken.
Vriendelijkheid & enthousiasme: een goede Gastvrouw bezit deze twee eigenschappen. Representatief: als Gastvrouw ben jij het visitekaartje van het bedrijf. Dus alles wat jij doet, zorgt voor een mening over het bedrijf!
Eigenschappen van de ideale gastvrouw of gastheer
Een goede host(ess) is vriendelijk, spontaan en enthousiast. Daarnaast is communicatie heel belangrijk. Je moet goed in staat zijn iedere gast vriendelijk en op de juiste manier te woord te staan. Een flinke dosis inlevingsvermogen kan hierbij goed van pas komen.
Denk aan een goede samenwerking binnen teams. Een gastvrije inrichting, communicatie naar gasten (online en offline), benodigde middelen, gastgerichte processen en beslissingsbevoegdheden. Maak gastvrij zijn voor jouw medewerkers mogelijk!
Uit een groot internationaal onderzoek uit 2017 blijkt echter dat Nederland dat wel degelijk is. [1] Samen met Japan en Zuid-Korea bungelt Nederland onderaan de lijst van gastvrije landen. Gastvrijheid wordt in dat onderzoek onder andere gemeten aan het spontaan binnenlaten van gasten en de frequentie van bezoek.
En inmiddels is ook gebleken: Organisaties waar hospitality onderdeel is van de cultuur realiseren hogere omzetten, een snellere groei en langdurige klantrelaties. Er is een hogere medewerker-tevredenheid en men heeft minder moeite om talent te binden en te boeien.
Hospitality betekenis: van kernwaarde naar gedrag.
Hospitality is weliswaar een synoniem van gastvrijheid, maar in de praktijk is het veel meer dan een warm onthaal en goede service. Hospitality omvat de beleving van elk moment dat jouw gasten en medewerkers bij jouw organisatie ervaren.
Iemand welkom laten voelen zit hem naast het bieden van een prettige omgeving in oprechtheid, de manier van aanspreken, uitstraling van medewerkers en het tonen van gemeende interesse. Hospitality moet door de aderen van de gehele organisatie stromen.
Lekker eten is van essentieel belang voor de restaurantbeleving, maar als je gasten terug wilt laten komen, moet je meer bieden. Zorg voor deskundige medewerkers die duidelijk communiceren en openstaan voor mensen hun specifieke wensen. Laat je gasten voor, tijdens en na het eten merken dat ze gewaardeerd worden.
Probeer er eens met iemand over te praten, zoals een goede vriendin of een vertrouwenspersoon. Kom je er niet uit? Bespreek het dan met je huisarts of psycholoog. Het is daarnaast ook goed om het huis weer in een sfeer te krijgen waar JIJ blij van wordt.