U ontvangt in ieder geval een brief van Veilig Thuis, waarin zij aangeven dat zij de melding hebben ontvangen en wat ze daarmee hebben gedaan. Misschien nemen ze nog contact met u op. Het kan ook zijn dat ze aan ons laten weten dat zij in gesprek gaan met u om na te gaan wat verder nodig is.
5 WAT DOET VEILIG THUIS NA EEN MELDING? Veilig Thuis beoordeelt eerst de veiligheid van alle gezinsleden. Vervolgens besluit Veilig Thuis of de melding doorgegeven wordt aan een lokale hulpverlener. Als dat niet kan, gaat Veilig Thuis zelf in gesprek met het gezin.
Veilig Thuis is het meldpunt voor vermoedens en ge vallen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Ook scholen zijn verplicht om dergelijke vermoedens of signalen te melden bij Veilig Thuis. Scholen kennen daarvoor een meldcode, waarin de stappen beschre ven staan die gevolgd moeten worden.
Inwoners (kinderen, volwassenen en ou- deren) en professionals kunnen ons bellen of mailen voor advies, hulp of een melding bij (een vermoeden van) huiselijk geweld, kindermishandeling of ouderenmishandeling.
Hierover informeren ze de melder en de directbetrokkenen. Hoe lang bewaart Veilig Thuis de dossiers van meldingen? Veilig Thuis bewaart dossiers maximaal vijftien jaar of tot het jongste kind achttien jaar is. De directbetrokkenen hebben het recht te vragen om vernietiging van hun dossier.
Bij een melding vertel je aan de politie wat er is gebeurd. Er wordt geen aangifte opgenomen en geen onderzoek ingesteld. Dankzij jouw melding is de politie extra alert en kan snel handelen. Zeker als er meerdere meldingen en aangiftes worden gedaan tegen een persoon.
Ik wil niet met Veilig Thuis praten over mijn gezinssituatie. Kan ik een gesprek weigeren? Wij kunnen niemand dwingen om met ons in gesprek te gaan, maar we hebben wel de wettelijke taak om te onderzoeken of het veilig is in jouw gezin.
Bij een vermoeden stuurt de politie altijd een melding aan Veilig Thuis.
Bij ons kunnen slachtoffers, daders, omstanders en professionals terecht voor deskundige hulp en advies. Veilig Thuis is er voor iedereen, jong en oud, die te maken heeft met huiselijk geweld, ouderenmishandeling of kindermishandeling.
Een medewerker van Veilig Thuis luistert eerst goed naar uw verhaal en dat van anderen die bij uw situatie betrokken zijn. Deze medewerker zet uw verhaal op een rij, beantwoordt vragen en geeft advies. Daar nemen we de tijd voor. Samen met u kijken we naar uw veiligheid en zoeken we naar een oplossing.
Acute onveiligheid: een persoon is in direct fysiek gevaar, diens veiligheid is de komende dagen niet gegarandeerd en hij of zij heeft direct bescherming nodig. Bijvoorbeeld: ex-partnergeweld met wapengebruik.
Dit kan van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur. Via de chat kan geen officiële melding worden gedaan, daarvoor hebben we meer gegevens nodig dan we via de chat kunnen uitwisselen. Tijdens het chatten kunnen wij wel adviseren over het maken van een melding. Het chatten met Veilig Thuis is 100% anoniem.
Op het plegen van een strafbaar feit staat straf. Aangifte doen is het aangeven van een strafbaar feit (een misdrijf of overtreding) bij de politie. Je vraagt de politie om onderzoek te doen naar het strafbare feit. De politie beoordeelt of zij onderzoek gaat doen naar de verdachte en het strafbare feit.
Professionals kunnen hun vragen en zorgen anoniem voorleggen. Bij een adviesvraag noteert Veilig Thuis geen gegevens van de betrokkenen. Een professional kan alleen bij hoge uitzondering anoniem blijven bij een melding: als open melden de veiligheid van het kind of de professional zelf in gevaar brengt.
Het kan daarbij gaan om lichamelijke- of geestelijke mishandeling, seksueel misbruik, verwaarlozing, vernedering, stalking of financiële uitbuiting.
Jullie gezinsvoogd of de Raad voor de Kinderbescherming kan een uithuisplaatsing aanvragen bij de rechter. Dat doen ze als ze vinden dat het bij jullie thuis niet veilig of stabiel genoeg is voor je kind. De rechter neemt het besluit. Alleen hij kan bepalen of jouw kind uit huis wordt geplaatst.
Veilig Thuis is per regio georganiseerd en geeft advies en biedt ondersteuning, ook aan professionals. Iedereen kan (anoniem) advies vragen of melding doen bij Veilig Thuis. De hulpverlener van Veilig Thuis kijkt vervolgens of, en welke professionele hulp er nodig is. Dat kan jeugdhulp zijn, maar ook jeugdbescherming.
Iedereen die te maken heeft met een vermoeden hiervan, kan contact opnemen met Veilig Thuis voor advies en ondersteuning of het doen van een melding. Veilig Thuis kan interventies plegen, onderzoek doen en/of zorgen dat hulpverlening wordt ingezet rond het huiselijk geweld en de kindermishandeling.
Dat kan, omdat alle gegevens van (mobiele) telefoons opgevraagd kunnen worden. Als je een valse melding doet (dit betekent: zeggen dat er iets gebeurt, wat niet waar is), of misbruik maakt van 112 (alleen bellen en de verbinding verbreken of lachen, schreeuwen, schelden, etc.), dan pleeg je een misdrijf.
Bel dan met Veilig Thuis. Ook als je twijfelt. 0800-2000 (gratis). Veilig Thuis is het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling.
Uw persoonsgegevens worden vertrouwelijk behandeld. U kunt ook anoniem iets melden, maar in veel gevallen kan uw melding dan niet in behandeling worden genomen. Met deze gegevens kan de politie contact met u opnemen voor verdere vragen of terugkoppeling.
Als politie willen we maar één ding: zorgen dat het weer veilig wordt thuis. Wat we doen, verschilt per situatie. Als we op een adres komen en het is nodig om meteen in te grijpen, dan doen we dat. Wij stellen feiten vast, doen onderzoek naar strafbare feiten en stemmen met onze partners af over de aanpak.
Onderdeel van de Algemene Uitkering zijn de middelen voor Jeugd en Wmo. Hieruit wordt het beleid rond de Aanpak kindermishandeling gefinancierd en wordt een bijdrage geleverd aan de financiering van de Veilig Thuis-organisaties.
Indien iemand slachtoffer wordt van psychische mishandeling kan hiervan melding of aangifte worden gedaan bij de politie.