De speling moet circa 1 centimeter zijn. Als dit meer dan 1 cm is gaat u over op het spannen van de fietsketting.
Controleer of je ketting niet te strak staat. Een ketting staat te strak als hij geen speelruimte meer heeft om een beetje te hangen, en als je met de hand moeilijk de trapper rondkrijgt. Als deze te slap zit, schiet deze los of loopt deze aan.
De fietsketting moet een speling hebben van ongeveer 1 centimeter. Dit is met de vinger te meten door de ketting een stukje omhoog of omlaag te bewegen. Is de speling (veel) meer of minder? Dan is het spannen van de fietsketting nodig.
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
De fietsketting moet een speling hebben van ongeveer 1 centimeter. Dit is met de vinger te meten door de ketting een stukje omhoog of omlaag te bewegen. Is de speling (veel) meer of minder? Dan is het spannen van de fietsketting nodig.
Controleer of nog alle O-ringen van de ketting aanwezig zijn. Als er O-ringen ontbreken, moet de ketting worden vervangen. Als je de ketting achter meer dan 3 mm van het kettingwiel kunt optillen, is de ketting versleten. Ook een ongelijk opgerekte ketting moet worden vervangen.
Re: ketting spannen, hoe vaak? spannen bij: 500 en 1000 km. daarna moet ie (bij goed gesmeerd houden) het 25 à 35.000 km uithouden zonder spannen.
Als je een ketting draagt met een hanger, kies dan voor 55-63 cm zodat de hanger ongeveer midden op je borst eindigt. 35-45 cm – Goed passend en zichtbaar over je hemd te dragen. 50-55 cm – Valt op je sleutelbeen en is de meest gebruikelijke maat voor mannenkettingen. Kan zowel over als onder je hemd gedragen worden.
Bij een aantal fietsen is het nodig om de remklauw los te draaien, anders kan het wiel niet naar achteren verplaatst worden. Met behulp van de kettingspanners spant u de ketting aan naar de gewenste spanning van 1 centimeter speling.
Een fiets trapt door als er sprake is van een kapotte naaf. Ook dit is een verschijnsel dat een oorzaak vormt voor het doortrappen van de fiets. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen bij kracht zetten op de pedalen, zoals in de situatie, waarbij uit stilstand kracht wordt gezet op de trappers om snel vooruit te komen.
Controleer of je fietsbanden hard genoeg zijn – als ze te slap zijn, kan het fietsen veel moeilijker worden. Controleer de ketting en tandwielen – als ze vuil zijn, kunnen ze belemmeringen veroorzaken die fietsen lastiger maken. Een fietsketting reiniger kan hierbij oplossing bieden.
De 3000-kilometer-regel
Als je het type bent dat op een licht verzet ronddraait, de ketting na elk ritje zorgvuldig schoonmaakt en smeert, nooit in de regen rijdt, en net zo veel weegt als Nairo Quintana, zal je ketting zeker meer dan 3000 kilometer meegaan.
Geluid: Piepen, ratelen. Je ketting is meestal het eerste onderdeel dat je controleert als je een piepend en krakend ratelend geluid hoort. Vaak een oorzaak van teveel vuil of juist veel te droog. Vervelende piepen en kraken van je ketting, kun je vaak door schoonmaken, smeren of eventueel vervangen verhelpen.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Wanneer de ketting van de tandwiellen af is gelopen komt dit bijna altijd omdat de ketting veel te slap is geworden. Er zijn twee ketting systemen: een derailleursysteem, ook wel een open kettingkast genoemd en een gesloten systeem, ook wel een dichte kettingkast genoemd.
Naast je banden is de ketting van je fiets misschien wel het onderdeel dat het meest moet worden vervangen. Als je te lang wacht zal je ketting versleten raken, waardoor de schakelkwaliteit vermindert en de levensduur van de andere draaiende delen wordt verkort.
Uw ketting spannen: aan de slag
U heeft niet veel nodig om de ketting aan te spannen. Met een setje steeksleutels en een schroevendraaier komt u al een heel eind. Handig om te weten: er zijn fietsen met en zonder kettingspanners.
Het vervangen van de distributieketting is een van de meest complexe werkzaamheden aan een auto en wordt voornamelijk bepaald door de toegankelijkheid in het voertuig en het uurtarief van de werkplaats. Gemiddeld genomen is het daarom aan te raden met meer dan €1000,- te rekenen.
Vaak word gedacht dat kettingen uitrekken en dus langer worden. Dit is echter niet het geval. Net zoals de kettingwielen, slijten de rollers van de kettingen ook. De slijtage van beide onderdelen zorgt voor speling.
SCHOONMAKEN. Maak de ketting schoon met een messingborstel, WD40 ontvetter en een droge doek. Laat zure of alkalische reinigingsmiddelen (zoals roestverwijderaars) staan! Hiermee kun je je ketting flink beschadigen.
De ideale houding van je bovenlichaam begint op het zadel. Je achterwerk moet stabiel op het zadel rusten, met de zitbotjes op het brede deel van het zadel. Als je nu het stuur vastpakt, zijn je schouders ontspannen en laag. Je armen heb je licht gebogen naar beneden.