De grootlichtassistent gebruikt een hoge resolutie camera achter de vooruit om ander verkeer te detecteren. De camera detecteert de koplampen van tegemoetkomende auto's, de achterlichten van andere weggebruikers en bijvoorbeeld de reflectie van verkeersborden.
Automatisch groot licht is een systeem dat met een camerasensor boven aan de voorruit de koplampen van tegenliggers of de achterlichten van voorliggers registreert en automatisch overschakelt van groot licht naar dimlicht. Automatisch groot licht is te activeren met de draairing van de stuurhendel in stand .
Volkswagen introduceert Dynamic Light Assist, een assistentiesysteem waarmee permanent met grootlicht gereden kan worden zonder tegenliggers te verblinden. Dit doordat camera's registeren en anticiperen. Het is verkrijgbaar in combinatie met Xenon-verlichting op de Touran, Passat (CC), Sharan, Touareg en Phaeton.
Een camera in de buurt van de binnenspiegel registreert al vanaf een afstand van 700 meter het licht van de koplampen van de voertuigen die u tegemoetkomen – en dimt automatisch. Als u een auto voor u nadert, detecteert de camera dit ook van op een afstand van 400 meter, waarna de grootlichtassistent zelfstandig dimt.
Wat is Wat zijn adaptieve koplampen? Adaptieve koplampen zijn koplampen die gesynchroniseerd zijn met je besturing. De koplampen bewegen mee met de stuurbewegingen die je als bestuurder maakt.
Matrix LED-koplampen gebruiken input van een camera achter de voorruit om andere verkeersdeelnemers te spotten, waarna segmenten van jouw koplampen worden uitgeschakeld. De auto dimt precies dat deel van de lichtstraal waar de voor- of tegenliggers in rijden. De overige segmenten blijven aan en verlichten de weg.
Met de IQ. Light koplampen bepalen je snelheid, locatie en eigen voorkeuren de juiste lichtfunctie. De matrix LED koplampen bestaan uit afzonderlijk dimbare LEDs per lamp, die de richting van de weg én je stuur volgen.
De adaptieve bochtverlichting zorgt zo in elke situatie voor optimale verlichting van het wegdek bij dim- of grootlicht en verbetert daarmee de actieve rijveiligheid.
Light Assist maakt rijden in het donker gemakkelijker en comfortabeler door automatisch om te schakelen tussen dimlichten en grote lichten. Dit systeem helpt u attenter en meer ontspannen te rijden.
Dit innovatieve, cameragestuurde assistentiesysteem kan delen van de lichtbundel maskeren en maakt het zo mogelijk om altijd met grootlicht aan te rijden zónder daarbij tegenliggers te verblinden. De in de voorruit geïntegreerde camera 'herkent' tegenliggers.
Grootlicht. Het grootlicht zorgt voor maximale verlichting van de weg voor de auto. Anders dan bij dimlicht is de lichtbundel verblindend voor medeweggebruikers. Je mag grootlicht daarom alleen 's nachts aanzetten, wanneer er geen ander verkeer in de buurt is.
Groot licht mag u in het donker gebruiken, als u geen tegenligger tegenkomt. Ook als u vlak achter een ander voertuig zit, is groot licht verboden. U mag groot licht binnen en buiten de bebouwde kom gebruiken.
Het groot licht is te ontsteken met de draaiknop in stand of . Schakel het groot licht in of uit door de stuurhendel tot in de eindstand naar het stuurwiel te halen en vervolgens los te laten. Het groot licht is eveneens uit te schakelen door de stuurhendel lichtjes in de richting van het stuurwiel te duwen.
Dreigt er gevaar? Front Assist zorgt hij ervoor dat jou niets gebeurt. Eerst door kort snelheid te verminderen en de remmen alvast voor te bereiden op een noodstop. Grijp je niet op tijd in, dan neemt Front Assist je rempedaal volledig over.
Het originele Volkswagen ParkPilot hulpsysteem voor uw Polo AW. De ultrasone sensoren helpen u tijdens het voor- en achteruit inparkeren door middel van akoestische en optische signalen. De signalen worden heviger naarmate u een obstakel nadert.
Een andere functie die BMW heeft voorgesteld, is de antiverblindende High Beam Assist. Dit systeem lokaliseert tegenliggers en voorliggers, en voorkomt verblinding, ook al zijn de grootlichten ingeschakeld. Zo wordt de grootlichtcomponent aanzienlijk verhoogd, waardoor ook de veiligheid wordt verbeterd.
De projectiekoplamp is ingebouwd in een frame dat om de verticale as kan worden gedraaid. De draaihoek in een bereik van +/– 15 graden is bedoeld voor bochten tot ongeveer 200 meter. In een bocht met een radius van 190 meter verlicht het dimlicht gewoonlijk slechts een gebied van 30 meter.
Meet de afstand van het licht tot het plakkertje
Schijnen ze ver onder het plakkertje of zie je je koplampen niet eens op de muur, dan moeten ze wat naar boven. De koplampen moeten idealiter ongeveer 10cm (bij een afstand van 10 meter) onder het streepje uit komen.
De digitale matrix-ledkoplampen zijn de geavanceerdste koplampen die Audi te bieden heeft. Met deze innovatieve koplamptechnologie zijn bijzondere lichtanimaties mogelijk, zoals de projectie van een duidelijk zichtbaar rechthoekig lichtvlak op de rijstrook voor de auto, binnen de gebruikelijke lichtbundel.
Er zijn de dimlichten, waarmee men meestal rijdt als het donker is. En de grootlichten, die ook wel eens de verstralers worden genoemd. De meeste wagens hebben vooraan ook mistlichten. En tot slot zijn er de standlichten, die het minst licht geven.
Stadslicht is verplicht als je 's nachts (of bij slecht zicht overdag) buiten de bebouwde kom of op de rijbaan parkeert. Het grootlicht zorgt voor een maximale verlichting van de weg voor de auto. Anders dan bij dimlicht is de lichtbundel verblindend voor medeweggebruikers.
Lichtsensor. Veel bestuurders hebben de knop van het dimlicht op de stand 'automaat' staan. Zij rekenen er dan op dat het inschakelen van de lichten onder alle omstandigheden vanzelf gaat. Dit werkt door middel van een lichtsensor die de lichtinval registreert.
De tegemoetkomende automobilist voert groot licht. Dit is in deze situatie verboden omdat de bestuurder de tegenligger verblindt. Het voeren van groot licht mag alleen 's nachts, als er geen tegenliggers aankomen en als er geen auto's op korte afstand voor u rijden.
Fout 5: seinen met groot licht
Seinen met groot licht is geen goed idee. Het is strafbaar en kan een boete van €90 opleveren. Ook vlak achter een ander voertuig rijden en groot licht gebruiken is strafbaar.
Op je dashboard kun je altijd zien welke verlichting je hebt ingeschakeld. Dit zijn de symbolen die daarvoor worden gebruikt: Stadslicht is niet hetzelfde als dagrijverlichting. Bij dagrijverlichting branden de achterlichten niet.