U kunt klachten over spam indienen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hier kunt u ook een klacht indienen tegen internationale spam.
Heeft u last van spam? Meld dat dan hier bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Wij kunnen spammers aanpakken die vanuit Nederland ongevraagde berichten verspreiden.
Als je spam meldt, gebeurt het volgende: Het telefoonnummer van de spammer wordt gemeld aan Google. Google krijgt een kopie van de laatste 10 binnengekomen berichten van de spammer, zodat we de spamdetectie kunnen verbeteren.
Spam voorkomen
Zet uw e-mailadres of telefoonnummer niet op sociale media, fora of op een andere website. Vraagt een bedrijf of organisatie om uw e-mailadres, vul dat dan alleen in als het echt nodig is. Meld u af voor ongevraagde berichten, of geef er geen toestemming voor (opt-out).
Krijgt u veel ongewenste berichten, dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn. Of u heeft uw e-mailadres zelf ergens achtergelaten of u bent slachtoffer van een datalek. Voorkomen is beter dan genezen. Dus laat nooit ergens je e-mailadres achter als dat niet hoeft, waarschuwt ethisch hacker Sijmen Ruwhof.
Bovendien kunt u alleen een antwoord versturen als u het spambericht opent. Dan kunt u per ongeluk een link in het spam-bericht aanklikken. Dit betekent dat u ongevraagd wordt doorverbonden naar een andere website. Met bijvoorbeeld nog veel meer reclame.
Als je een e-mail als spam markeert, blijft deze nog 30 dagen in de map Spam staan. Na 30 dagen worden e-mails definitief uit Spam verwijderd. Als je denkt dat e-mails per ongeluk naar Spam worden gestuurd, kun je lezen hoe je e-mails uit Spam kunt verwijderen.
Bij 'Settings > Caller ID and spam' staan alle opties uit. We gaan ervan uit dat als deze opties aanstaan, Google het bellende nummer opzoekt, en dus het bellende nummer aan Google wordt verstrekt.
Een nepmail heeft misschien nog wel een normaal ogende afzender zoals de naam van de webwinkel of je bank onderaan in de tekst staan, maar vaak wel een onduidelijk e-mailadres als afzender. Bijvoorbeeld een afgeleide versie van de echte bedrijfsnaam of instantie. Controleer daarom het mailadres.
Als je Vermoedelijke spambeller of Spam ziet als beller-ID, kan het gesprek spam zijn. Je kunt het gesprek beantwoorden of het nummer blokkeren en melden. Als een gesprek van iemand die je kent, wordt gemarkeerd als spam, kun je de fout melden.
Spam kan erg vervelend zijn en soms zelf gevaarlijk. Spam kan worden gebruikt door internetcriminelen om een virus te installeren of om uw persoonsgegevens te stelen. Het kan geen kwaad om spam-mails te openen, let er wel op dat u nergens op klikt.
Een onbetrouwbare mail is niet gevaarlijk als u geen bijlagen opent of op linkjes klinkt. Een verkeerde bijlage kan een virus bevatten en achter een link kan een phishingpagina schuilgaan. Daarin schuilt het gevaar. Dus lees een mail rustig door om hem te beoordelen.
Criminelen zijn goed op de hoogte van die klikdrang, bleek vorige maand. Een virus ('Flubot') op telefoons met het Android-besturingssysteem stuurt sms'jes naar nummers in de contactenlijst met een link naar waar een pakket zogenaamd kan zijn.
Spam of reclame melden
Houd in de lijst met berichten je vinger op het spam- of reclamebericht en tik op 'Meld reclame'. Als je het bericht hebt geopend en de afzender staat niet in je contacten, scrol je naar het eind van het bericht, tik je op 'Meld reclame' en tik je vervolgens op 'Verwijder en meld reclame'.
Verbeter ons spamfilter
Soms maakt het KPN spamfilter een foutje. In dat geval ontvang je een spambericht in je Postvak IN of belandt een e-mail die je wél wilt ontvangen in je spammap. Je helpt ons spam aan te pakken door deze fouten door te geven.
Open op de startpagina de lade Internet- en e-mailbeveiliging. Klik op Anti-Spam. Klik op Anti-Spam-werkbalk. Hef de selectie op van het e-mailprogramma dat u gebruikt.
Ongewenste e-mail, ook wel spam genoemd, in uw Postvak IN is vervelend. Het filter voor ongewenste e-mail in Outlook zorgt ervoor dat berichten die op ongewenste e-mail lijken, in de map Ongewenste e-mail terechtkomen.
Stuur kopieën van de spamberichten inclusief de oorspronkelijke headers naar abuse@ziggo.nl. Als uit het onderzoek blijkt dat een van onze abonnees spam of ongevraagde bulk e-mail heeft verstuurd, nemen we passende maatregelen.
Meld uw spam bij de ACM
Ontvangt u veel spam van dezelfde afzender? Dan kunt u dit melden bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM houdt toezicht op het spamverbod. Hoe meer meldingen de ACM krijgt, hoe beter zij ertegen kan optreden.
Jammer genoeg zijn er criminelen die telefoonnummers van anderen gebruiken om te bellen met mensen dit wordt inderdaad spoof calls genoemd. Hier kun jij en wij niets aan doen om het tegen te houden Het advies dat wij geven is om vooral niet terug te bellen.
Verwar de buitenlandse 0088- of +88 nummers niet met de Nederlandse 088-bedrijfsnummers. De 088-bedrijfsnummers kunt u gerust bellen. Het bellen naar een Nederlands 088-nummer kost hetzelfde als het bellen naar een vast telefoonnummer. Wij waarschuwen alleen voor 0088- en +88-nummers.