Ga voor kleding van gerecycled en/of goed recyclebaar materiaal. Dat ontdek je door goed naar het label te kijken en te letten op materialen. Bedenk of het echt nodig is om kleding te kopen die extra behandeld is, bijvoorbeeld om strijkvrij te zijn of versleten te ogen. Die behandeling is vaak milieubelastend.
Waar kan ik mijn kleding recyclen? H&M heeft recycle-boxen in alle winkels wereldwijd. Breng huishoudtextiel en kleding die je niet meer wilt naar een H&M-winkel en je krijgt van ons als dank een kortingsbon. Alle textiel is welkom - van alle merken en in elke conditie.
Onder meer Zeeman, HEMA en Wehkamp hebben het 'Convenant Duurzame Kleding & Textiel ondertekend. Onder eerlijke kleding wordt verstaan: een leefbaar loon voor arbeiders, een veilige en gezonde werkplek, vrijheid van vakvereniging, geen gedwongen arbeid en kinderarbeid en geen discriminatie op de werkvloer.
Zeeman wil steeds meer kleding en textiel van duurzame materialen zoals biologisch katoen of gerecyclede materialen in de winkel. Daarom zijn we in 2014 lid geworden van het Better Cotton Initiative. In 2020 moet 10% van onze totale collectie uit duurzame materialen bestaan.
Duurzaam betekent van origine dan ook dat iets lang meegaat, dat het weinig aan slijtage of bederf onderhevig is. Tegenwoordig wordt het begrip duurzaam vaker toegepast wanneer iets minder belastend is voor het milieu. Dit is ook wat bedoeld wordt als iets 'groen' genoemd wordt.
C&A maakt al 176 jaar betaalbare en aantrekkelijke kleding die overal verkrijgbaar is. Wij investeren in duurzaamheid omdat we geloven dat iedereen er goed uit mag zien en zich goed mag voelen in kleding die gemaakt is met respect voor mens en milieu. Dat zit in ons DNA.
Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY
Wat wel opvalt bij het onderzoek van RankABrand, is dat er geen cijfers te vinden zijn over het gebruik van duurzame energie zoals wind- en zonne-energie. Dat ze er gebruik van maken staat vast, maar in hoeverre ze dat doen is nergens te vinden.
Maakt het merk gebruik van duurzame materialen? Dit kun je gemakkelijk checken! Bekijk het label aan de binnenkant van een kledingstuk, of check de materiaalcompositie op de online productpagina. Vermijd over het algemeen altijd synthetische materialen en kies zo vaak mogelijk voor natuurlijk.
Bedrijven die zich op de lijst bevinden, zijn merken als G-Star, Sissy Boy, Vanilia en De Bijenkorf. Maar ook het lagere segment biedt eerlijke en duurzame kleding. Zo zijn ook C&A, Coolcat, Hema en Wehkamp opgenomen in de lijst.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
Budgetketens: H&M, Zara, Uniqlo, Berhska, GAP, Primark, Topshop, New Balance, Vero Moda, New Yorker, Forever 21, Pull & Bear, Decathlon, New Look, Urban Outfitters, Mango, Missguided, Asos, …
Het enige verschil tussen grijze en groene stroom is de bron die is gebruikt om de elektriciteit mee op te wekken. 'Groene stroom' komt gegarandeerd uit waterkracht, windenergie, zonne-energie of biomassa. Grijze stroom wordt gemaakt uit fossiele brandstoffen (gas en steenkool) en kernenergie.
Groen.
Zo voorzien we onze klanten al meer dan 100 jaar zeer betrouwbaar van stroom en gas. En we leveren al sinds 1995 groene stroom. Elk huishouden krijgt bij Essent standaard 100% groene stroom. En die is volledig opgewekt met windmolens en zonnepanelen.
'Zeeman kan een vaste lage prijs hanteren omdat we elk T-shirt verkopen en dus niet met voorraad blijven zitten. In tegenstelling tot modemerken die fashion verkopen. Vaak verhogen zij de prijs iets, omdat ze er rekening mee houden dat een deel via de uitverkoop wordt verkocht.
Alle HEMA producten worden in productielocaties over de hele wereld gemaakt, waarbij HEMA geen eigen fabrieken heeft. Een goede samenwerking is daarom essentieel. Samen met onze fabrikanten maken we producten van goede kwaliteit op een verantwoorde manier. Ze hebben dan ook allemaal onze Code of Conduct getekend.
Wij geloven in een duurzame samenwerking.
Onze voorwaarden zijn duidelijk: geen kinderarbeid, veilige werkplekken, normale werkweken en eerlijke lonen. We bezoeken onze fabrieken regelmatig om de productieketen te controleren.
Primark zegt zelf niet samen te werken met leveranciers waar kinderarbeid voorkomt. Dit staat ook duidelijk aangegeven op hun website. De kleding die verkocht wordt bij de keten moet voldoen aan hun gedragscode. Alle beschuldigingen die Primark krijgt, worden zeer serieus genomen.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2020 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.