Het lerarentekort is het grootst in de grote steden (G5): Amsterdam. Den Haag. Rotterdam.
Scholen in Nieuw-West en Noord kampen met de grootste tekorten. Daar komen scholen meer dan 12 procent aan leerkrachten in het voortgezet onderwijs tekort, terwijl er in Centrum geen tekorten zijn. Ook binnen onderwijsniveaus zijn tekorten ongelijk verdeeld. Het grootste tekort zit bij de vmbo-bk klassen.
De laatste arbeidsmarktramingen (december 2021) gaan uit van een verwacht tekort van ongeveer 2.500 in 2030. Dit zal vooral te zien zijn bij de tekortvakken wiskunde, natuurkunde, Duits, Frans, scheikunde, klassieke talen, techniek en informatica.
Lerarentekort voortgezet onderwijs Amsterdam
In 2022 kwam het Amsterdamse voortgezet onderwijs 340 fulltime docenten tekort. De verwachting is dat dit in 2029 is opgelopen tot 942 fte. De vraag naar docenten neemt de komende jaren toe door stijgende leerlingenaantallen en vergrijzing van het personeelsbestand.
Het landelijke lerarentekort komt hiermee op 8,5% van de totale werkgelegenheid in fte voor leraren, het tekort voor reguliere banen op 5,2% en het tekort voor langdurige vervangingen op 3,2%. Het speciaal onderwijs heeft duidelijk een hoger tekort dan het regulier basisonderwijs.
“Het tekort is heel groot voor leerkrachten lager onderwijs en in het secundair onderwijs voor levensbeschouwing, technische vakken, Frans, Nederlands, Engels, wiskunde, wetenschaps- en praktijkvakken. Zowel de leerkracht lager onderwijs als de leerkracht secundair onderwijs - voor alle vakken - is een knelpuntberoep.
De gevolgen van het lerarentekort zijn op de middelbare scholen pijnlijk zichtbaar. Veel uitval van lessen, klassen die leeg blijven, een zorgwekkende grote studieachterstand.In sommige gevallen kunnen bepaalde vakken überhaupt niet meer aangeboden worden.
Na 1 jaar houdt ongeveer 8 procent het voor gezien, na 3 jaar zo'n 15 procent. Redenen om te stoppen liggen op het persoonlijke vlak of hebben te maken met gezondheid. Andere redenen zijn werkdruk en stress, minder goede relaties met collega's en leidinggevenden, en gebrek aan doorgroeimogelijkheden.
Hoeveel verdient een Docent HBO gemiddeld in Nederland? Een Docent HBO in Nederland verdient gemiddeld € 4.320 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.675 (laag) tot € 4.970 (hoog).
Peter Tabichi (36), een leraar wetenschappen op het platteland in Kenia, heeft de Global Teacher Prize 2019 gewonnen. Dat komt neer op de titel van beste leerkracht ter wereld.
Het Finse onderwijssysteem wordt door velen gezien als het beste systeem ter wereld. Nederland kan hier dus veel van leren. Onderzoeker Pasi Sahlberg (uit Finland) merkt een verandering in het Nederlandse onderwijssysteem.
De kwaliteit van het onderwijs in Nederland is – door de bank genomen – goed. Dit blijkt al jarenlang uit internationale vergelijkingen waarbij ons systeem rond de tiende plaats uitkomt. Tegelijkertijd blijkt uit deze onderzoeken dat de kwaliteit van ons onderwijs al 20 jaar op hetzelfde niveau blijft steken.
Gemiddelde beloning leraren
Het modale inkomen in Nederland is zo'n 3.500 euro per maand (in 2023).
Toelichting salaris Leraar basisonderwijs
Een Leraar Basisonderwijs verdient per 1 januari 2023 tussen de € 3001,- en € 6059,- bruto per maand. In de functiematrix van het Primair Onderwijs vallen leraren in schaal LB t/m LD.
Anders is het voor leerkrachten met een masterdiploma in het secundair onderwijs. Zij starten met een basisloon van zo'n 1.910,01 euro.Na 20 jaar is dat gestegen tot 2.701,07 euro. Bovenop dat loon komt er ook nog vakantiegeld en een eindejaarstoelage.
Meer dan 20% van de leerkrachten heeft te maken met burn-out klachten (volgens onderzoek van CBS en TNO).
Als leerkracht in het primair onderwijs heb je recht op 428 uur vakantieverlof per jaar, als je fulltime werkt. Dat staat in de meest recent afgesloten cao (2021). 428 uur vakantieverlof komt neer op 53,5 vakantiedagen per jaar. Oftewel: bijna 11 weken!
De CAO spreekt over de startende leerkracht, wat is de definitie van een startende leraar? Met de startende leraar wordt de leerkracht bedoeld die zijn bevoegdheid heeft behaald, maar minder dan drie jaar werkervaring als leerkracht in het primair onderwijs heeft opgedaan.
Leerlingen krijgen door het lerarentekort niet het onderwijs dat ze zouden moeten krijgen, vindt bijna 90 procent van de deelnemende leraren. Het kennisniveau bij de kernvakken taal, spelling, rekenen en begrijpend lezen gaat achteruit, zegt ruim 90 procent.
Het kabinet neemt maatregelen om het onderwijs anders te organiseren. Scholen kunnen op een andere manier lesgeven. Bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van vakleerkrachten en ondersteunend personeel, of door meer digitale middelen te gebruiken.
Het lerarentekort is groot, aanhoudend en ongelijk verdeeld. Het belangrijkste adviesorgaan van de regering, de Onderwijsraad, schrijft vandaag in een advies dat hierdoor harde keuzes in het onderwijs nodig zijn, zoals minder lesuren en het anders indelen van lessen.