De schatting is dat er genoeg lithium is voor 400 miljoen elektrische auto's. Voor nu is China belangrijk voor zowel de grondstoffen, als de productie van accu's. Kobalt halen we uit de Democratische Republiek Congo, lithium uit Bolivia, Chili, Argentinië en Australië.
Volgens cijfers van het wetenschappelijk bureau United States Geological Survey komt 70 procent van al het gewonnen kobalt uit de Democratische Republiek Congo. Bijna alle mijnbouw vindt plaats in de provincie Lualaba, rondom de hoofdstad Kolwezi.
De fabriek van Tesla komt in de Verenigde Staten te staan. Om precies te zijn in de staat Texas, waar ook al een Gigafactory van het bedrijf is gelokaliseerd. Door zelf lithium te produceren is Tesla niet alleen slim bezig voor de eigen productie.
De Tesla's die je nu op de weg ziet, rijden nog op batterijen gemaakt door het Japanse bedrijf Panasonic, dat grondstoffen uit de hele wereld haalt. Maar dat moet op termijn gaan veranderen. In 2014 kondigde Tesla aan de grondstoffen voor batterijen alleen nog uit Noord-Amerika te willen halen.
Waar komen de grondstoffen vandaan? Het winnen van kritieke grondstoffen gebeurt nu voornamelijk in een beperkt aantal landen. Zo heeft China veel mijnen voor zeldzame aardmetalen, komt bijna alle kobalt uit de Democratische Republiek Congo en wordt het grootste deel van alle lithium in Australië en Chili gewonnen.
Meer dan de helft van alle kobalt in de wereld komt uit de Democratische Republiek Congo (DRC).
Kobalt, dat onder meer in centraal Afrika wordt gewonnen, is nu al schaars, maar hoe moet het straks als de wereld op grote schaal overschakelt op elektrisch rijden?
Volgens TNO vervuilt een elektrische auto 30 tot 50 procent minder dan een door brandstof aangedreven auto als hij rijdt. Het verschil is afhankelijk van het type brandstofmotor. De productie van de accu's voor elektrische machines en apparaten is net als voor elektrische auto's erg vervuilend.
Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat. Bij een elektrische middenklasse auto komt in totaal 18.000 kilo CO2 vrij, bij een vergelijkbare brandstofauto is dat 50.000 kilo CO2.
Een thuisbatterij van Tesla kost ongeveer 8.440 euro (excl.btw en plaatsing). Als je daar de installatiekosten nog bijrekent, kom je uit op een totaalprijs tussen 9.000 en 11.000 euro (excl. btw).
Elon Musk staat vooral bekend als de oprichter van Tesla, SpaceX en Solarcity. Verder heeft hij ook de Hyperloop bedacht en is hij eigenaar van Twitter. Elon Musk was in 2022 volgens Forbes de rijkste man ter aarde, totdat de koersen van Tesla daalden.
De Gigafactory Berlin-Brandenburg is de eerste productielocatie van Tesla in Europa en onze meest geavanceerde, duurzame en efficiënte locatie tot nu toe. De opening staat gepland voor dit jaar en er zullen honderdduizenden Model Y-auto's en miljoenen batterijcellen worden geproduceerd.
Ten opzichte van nikkel en lithium is kobalt zeker het meest zeldzame mineraal. Wereldwijd zouden er zo'n 7 miljoen ton aan erts in de aardbodem zitten.
De prijs van het metaal kobalt, dat wordt gebruikt in elektronica en batterijen, kelderde van 82.000 Amerikaanse dollar per ton in februari 2022 tot 35.000 Amerikaanse dollar eind januari van dit jaar.
Na steenkool en olie is lithium de grondstof van de toekomst | EOS Wetenschap.
Model Y All-Wheel Drive kan 4,0 EPA-mijlen per kWh afleggen, waarmee hij de meest efficiënte elektrische SUV is die tot nu toe is gebouwd. Schaalgrootte is essentieel. In 2022 produceerde en leverde Tesla wereldwijd meer dan 1,3 miljoen elektrische voertuigen.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Een moderne dieselauto kan net zo schoon zijn als een elektrische auto. Dat blijkt uit onderzoek van Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten. ,,Diesel is de afgelopen jaren weggezet als een vuile brandstof.
Hybride auto's beschikken zeker over enkele voordelen ten opzichte van de brandstofauto op het gebied van milieu. Zo stoten zij minder schadelijke stoffen zoals fijnstof en stikstofoxiden uit. Daarnaast is er minder sprake van CO2-uitstoot. Hier moet wel een kleine kanttekening bij worden geplaatst.
Het produceren van een elektrische auto is vervuilender dan het maken van een benzine- of dieselauto en dat komt vooral door het batterijpakket. In een accu zitten een hoop bijzondere grondstoffen, zoals nikkel, kobalt en lithium.Het delven van die stoffen gaat gepaard met de nodige uitstoot.
Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.
Het mineraal kobalt vervult geen rol in het lichaam van een herkauwer. Micro-organismen in de pens hebben met het voedsel opgenomen kobalt nodig voor de synthese van vitamine B12 en dit vitamine wordt vanuit de dunne darm opgenomen in het bloed.
Lithium is een alkalimetaal dat te vinden is in een zoute, vochtige aardlaag diep in de grond. De grootste voorraden worden aangetroffen in de zogenaamde lithium-driehoek tussen Bolivia, Chili en Argentinië. Daar worden de mineralen omhoog gepompt met water.
Lithium is geologisch gezien niet schaars. Het zit verspreid over de hele wereld in zoutmeren en onder het aardoppervlak, waar het in de vorm van erts gewonnen wordt. Wel is er behoorlijk wat water nodig voordat het lithium in zakken vol poeder een batterijfabriek binnenkomt.