De NS heeft zelf geen elektriciteitscentrales. De elektriciteit wordt gekocht bij verschillende elektriciteitsbedrijven in het land.
Nova Scotia Power, een dochteronderneming van Emera, genereert het grootste deel van Nova Scotia's elektriciteit, met een capaciteit van 2.400 MW. In 2021 werd ongeveer 55% van de elektriciteitsopwekking opgewekt uit steenkool, terwijl de rest afkomstig was van aardgas, wind, waterkracht, biomassa en olie .
De meeste treinen hebben elektriciteit nodig om te rijden. Die krijgen ze via de bovenleiding. Het begint bij onderstations: elektrische installaties langs het spoor. De onderstations zetten de rijdraad in de bovenleiding onder spanning.
In Nederland wordt het grootste deel van de elektriciteit geproduceerd door verbranding van fossiele brandstoffen, zoals aardgas en steenkool. Maar elektriciteit wordt ook gemaakt door verbranding van biomassa, met windturbines, waterkracht, zonnecellen en kernenergie.
Update: Sinds 1 januari 2017 rijden alle elektrische treinen in Nederland op windstroom van Eneco. Vanaf 2020 verwarmen NS en Prorail alle stations en wissels duurzaam met groengas van Essent.
Treinen worden aangedreven door diesel of elektriciteit . Elektrische tractie is momenteel verantwoordelijk voor ongeveer tweederde van de vracht en meer dan de helft van de passagiers op de spoorwegen.
Vanaf 2017 rijden onze treinen in Nederland, als eerste land ter wereld, voor 100% op windstroom. Zo is er voor reizigers de mogelijkheid om echt schoon, dus zonder CO2-uitstoot, te reizen. In totaal gebruikt NS zo'n 1,2 TWh aan stroom voor het rijden van treinen.
Het verbruik groeide van 7 TWh in 1950 met gemiddeld 4,5% per jaar. In 2021 waren fossiele brandstoffen, zoals aardgas en steenkool, goed voor ongeveer 62% van de totale geproduceerde elektriciteit. Hernieuwbare energiebronnen, zoals biomassa, windenergie en zonne-energie, produceren 38% van de totale elektriciteit.
Aardgas. Aardgas is in Nederland de meest gebruikte brandstof. Het wordt gebruikt voor de opwekking van elektriciteit, voor verwarming en als grondstof voor de petrochemische industrie.
Gemiddeld staat er een spanning van 230 volt op elke fase van uw aansluiting. Huishoudens hebben steeds vaker 3 fasen op hun aansluiting. Dit is meestal een 3x25 Ampère aansluiting. Een grotere aansluiting is vaak nodig bij een warmtepomp of zonnepanelen.
Als je goed kijkt, zie je zeker elektriciteitskabels lopen, ofwel boven de elektrische trein, ofwel langs de treinrails. Elektrische treinen krijgen hun elektriciteit van deze elektriciteitskabels .
Spanning. Over het algemeen heeft de gebruikte voedingsspanning te maken met het vermogen van de motor van een voertuig. Zo worden trams en trolleybussen gevoed met 600 of 750 volt gelijkspanning, bij metrostellen kan deze waarde tot 1500 volt oplopen en bij de spoorwegen tot 25 000 volt wisselspanning.
De stroom loopt vanuit een onderstation via de bovenleiding en de stroomafnemer naar de motor van de trein; de retourstroom naar het onderstation loopt via de rails. Er zijn maar weinig Nederlandse meetgegevens beschikbaar over magneetvelden bij bovenleidingen van treinen op 1500 Volt gelijkspanning.
Volgens het National Inventory Report werd in 2022 meer dan 70% van de elektriciteit in Nova Scotia opgewekt uit steenkool, aardgas en andere brandstoffen, zoals diesel, terwijl 23% werd opgewekt uit hernieuwbare bronnen, waaronder waterkracht, wind, getijden en zon .
In 1938 vond een volledige fusie plaats tussen HSM en SS. De overheid kocht op dat moment de nog resterende particuliere aandelen op. De NS werd een naamloze vennootschap met de Staat der Nederlanden als enig aandeelhouder.Hiermee werd het een privaatrechtelijk bedrijf en geen staatsbedrijf.
Elektriciteitsopwekking uit steenkool, per provincie, 2021
Alberta en Saskatchewan verbruikten in 2021 de meeste steenkool voor het opwekken van elektriciteit in Canada, met respectievelijk 51% en 30%. Ze worden gevolgd door Nova Scotia ( 15%) en New Brunswick (4%).
De centrales uit de jaren negentig, samen met de 3 nieuwe centrales, stoten samen 23,8 megaton CO2 uit. Dat is 12 procent van alle CO2 die in Nederland in 2018 de lucht in ging. Een nieuwe, 'efficiëntere' kolencentrale stoot nog steeds 2 keer zoveel CO2 uit als een gascentrale.
Zon, wind en aardwarmte zijn duurzame energiebronnen. Ze raken nooit op, veroorzaken geen luchtvervuiling en hebben zelf geen CO2-uitstoot. De verbranding van kolen, olie en gas draagt sterk bij aan klimaatverandering.
Fossiele brandstoffen zoals olie, gas en steenkool produceren nog steeds een groot deel van de energie die Nederland nodig heeft voor haar huizen, werkplekken en transport . Maar deze fossiele brandstoffen raken langzaam op en worden duurder. Nederland is ook afhankelijk van andere landen voor olie en gas.
Nederland heeft één kernreactor die een klein deel van zijn elektriciteit opwekt. De eerste commerciële kernreactor werd in 1973 in gebruik genomen.
Fossiele brandstoffen zouden in 2040 60% van het primaire energieverbruik kunnen vertegenwoordigen, vergeleken met 85% nu. De energietransitie zou daarom van invloed zijn op de potentiële trajecten van het gebruik van kolen, olie en gas: kolen zouden onmiddellijk afnemen en steeds meer geconcentreerd worden in de staalproductie en industrie.
Brandstof. Als brandstof wordt meestal steenkool gebruikt, maar soms ook stookolie, hout of bruinkool.
Door bliksemafleiders kunnen treinen vaak gewoon blijven rijden. Maar soms raakt een systeem toch beschadigd. In het geval van woensdag heeft de blikseminslag voor drie storingen gezorgd, legt woordvoerder Joke van der Cruysen van ProRail uit.
Wie met een NS-trein reist, reist CO2-neutraal: sinds 2017 rijden al onze treinen op 100% groene stroom uit Nederlandse en Zweedse windparken die grotendeels voor NS draaien.