Waar gebeuren de meeste ongelukken in het verkeer? Het aantal ongelukken in het verkeer in Nederland verschilt per wegsoort/snelheidslimiet. Dit zegt het SWOV hierover: Er vallen veel meer verkeersdoden op wegvakken dan op kruispunten, behalve op gemeentelijke 50 km/uur-wegen.
Nederland heeft veel snelwegen, maar ook autowegen. De zogeheten N-wegen verbinden veel belangrijke steden en dorpen met elkaar. Echter zijn het helaas ook de wegen waar de meeste ongelukken gebeuren. Zo'n 22 procent van alle verkeersdoden valt op een dergelijke weg.
De meeste dodelijke slachtoffers zijn in 2022 gevallen in de sectoren bouw (10), industrie (8) en vervoer en opslag (8). Er werden in 2022 2.295 ongevalsonderzoeken afgesloten. Dit is 17 procent meer dan in 2021.
De onveiligste gemeente per provincie. Zuid-Holland is de meest verkeersonveilige provincie van Nederland. Jaarlijks gebeuren hier 88,8 ongevallen per 10.000 inwoners. Het aantal incidenten ligt hiermee een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde van 75,2 ongelukken per 10.000 Nederlanders.
De meeste ongevallen vinden plaats op rechte wegen. In de helft van de gevallen kwam dat door een kop/staartbotsing. Op gemeentelijk niveau vonden er vorig jaar de meeste verkeersongelukken plaats in Rotterdam.
Afbeelding 9 toont de verkeersdoden 2023 in ongevallen naar wegbeheerder. Het grootste deel van de verkeersdoden in Nederland valt op gemeentelijke wegen (62% van het totaal aantal verkeersdoden), gevolgd door provinciale wegen (16% van het totaal) en wegen van het Rijk (10% van het totaal).
Volgens het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) vonden er in stedelijke gebieden vaker dodelijke verkeersongevallen plaats op interstates en snelwegen (21%) , terwijl ongeveer 14% van de verkeersdoden op het platteland plaatsvond op hoofdwegen en lokale wegen.
Waardoor gebeuren de meeste ongelukken in huis? Vallen en uitglijden door bijvoorbeeld vloerkleden of natte vloeren, of tijdens het spelen. Het per ongeluk inslikken van chemicaliën of medicijnen wat tot vergiftiging kan leiden. Omvallende meubels kunnen bijvoorbeeld leiden tot beknelling of verstikking.
Oppassen geblazen
Bestuurders van een Seat, BMW of Audi veroorzaakten de afgelopen twee jaar de meeste aanrijdingen. Dat blijkt uit onderzoek van Univé. Limburgers zijn volgens de verzekeringsmaatschappij de grootste brokkenmakers.
Verkeersongevallen Nederland
Statistisch gezien is de kans op een verkeersongeval met een dodelijke afloop het grootst op een vrijdag in de maand oktober tussen 12 en 15 uur. Bent u een man van 65+ die in Gelderland, Noord-Brabant of Zuid-Holland rondrijdt? Dan hebt u de statistieken wel volledig tegen.
Wie naar de cijfers kijkt ziet dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar relatief veel ernstige ongelukken veroorzaken waarbij doden vallen. Bij 25-plussers gaat dat aantal drastisch naar beneden, maar vanaf de 65 jaar neemt het aantal ernstige ongelukken weer toe.
Ongeveer 70 procent van alle dodelijke ongevallen op wegen met maximumsnelheden van 40 mph of minder , vinden plaats in stedelijke gebieden. Iets minder dan de helft (47%) van alle dodelijke ongevallen die plaatsvinden op wegen met maximumsnelheden tussen 45 en 50 mph, vinden plaats in landelijke gebieden.
Het gevaarlijkste Europese land om te rijden
Op de eerste plek staat Roemenië. In 2012 overleden er per miljoen inwoners 95,62 mensen in het verkeer. In 2022 is dit aantal 85,81. Dat is een stuk minder, maar nog steeds het hoogste van Europa.
Volgens de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) gebeuren de meeste dodelijke ongelukken binnen 25 mijl van het huis van het slachtoffer. Dit komt omdat dit het gebied is waar u het meest rijdt. Hoe meer tijd u op de weg doorbrengt, hoe groter de kans op ten minste een kleine crash.
Meeste sportblessures bij veldvoetbal
In 2023 is fitness (incl.aerobics en krachttraining) de sporttak waarin de meeste blessures werden opgelopen (22%). Ook tijdens veldvoetbal (19%) en hardlopen (13%) werd een aanzienlijk deel van de blessures opgelopen.
Per afgelegde mijl zijn plattelandswegen de gevaarlijkste wegen voor alle soorten weggebruikers. In dit factsheet bespreken we: Waarom plattelandswegen gevaarlijk zijn voor alle weggebruikers.
In het onderzoek hebben de top vijf voertuigen op de lijst, de Hyundai Venue, Chevrolet Corvette, Mitsubishi Mirage, Porsche 911 en Honda CR-V Hybrid , een dodelijk ongevalspercentage dat bijna vijf keer hoger ligt dan het gemiddelde voertuig. De lijst is samengesteld met behulp van gegevens van de National Highway Traffic Safety Administration.
Onderzoek van het Verbond van Verzekeraars wijst uit dat groene, oranje en gele auto's het minst betrokken zijn bij aanrijdingen. Auto's met een bruine tint zijn op jaarbasis juist het vaakst betrokken bij een aanrijding.
Waar zijn de meeste verkeersongevallen? De meeste ongelukken gebeuren in 2022 in de provincie Zuid-Holland. Maar als het om gemeentes gaat, gebeurden de meeste verkeersongevallen in de Noord-Brabantse gemeente Asten. Hier is het aantal incidenten met 83,1 procent gestegen.
Als gevolg hiervan gebeurde 46,1% van alle verwondingen van de mensen met wie we spraken in de keuken . Het op één na meest ongevalgevoelige gebied van het huis is de tuin, op de voet gevolgd door de keuken met 35,6% van de ongevallen die hier plaatsvonden.
Het aantal ongelukken in het verkeer in Nederland verschilt per wegsoort/snelheidslimiet. Dit zegt het SWOV hierover: Er vallen veel meer verkeersdoden op wegvakken dan op kruispunten, behalve op gemeentelijke 50 km/uur-wegen.
Het grootste deel van de verkeersdoden in Nederland valt op gemeentelijke wegen (62% van het totaal aantal verkeersdoden), gevolgd door provinciale wegen (16% van het totaal) en wegen van het Rijk (10% van het totaal).
Woongebieden dicht bij huis
Volgens de National Highway Traffic Safety Administration gebeuren meer dan de helft van alle auto-ongelukken die resulteren in ernstig letsel of de dood binnen 25 mijl van huis. Bovendien gebeurt ongeveer 52% van de ongelukken binnen vijf mijl van huis.
Op lokale wegen gebeuren vaker dodelijke ongelukken
Specifiek waren er op lokale wegen 92 doden te betreuren, op staatswegen 144 en op Amerikaanse wegen 50. Daarentegen waren er op de interstates slechts 77 van deze doden te betreuren.
De voornaamste oorzaken van zware ongevallen
rijden onder invloed. afleiding achter het stuur (gsm'en)slaperigheid. niet dragen van de veiligheidsgordel.