Voor het verval van vakantiedagen bij een zieke werknemer geldt een iets ander regime dan het standaardregime. Artikel 7:640a BW bepaalt dat de aanspraak op het minimum vakantie uren niet vervalt na 6 maanden in het nieuwe jaar, als de werknemer redelijkerwijs niet in staat is geweest om de vakantie op te nemen.
Opbouw vakantie bij ziekte
Voorheen was de opbouw van vakantiedagen bij langdurig zieke werknemers beperkt tot de laatste zes maanden. De wetgeving, die op 1 januari 2012 is ingegaan, zorgt er voor dat werknemers die langdurig ziek zijn recht houden op hetzelfde aantal vakantiedagen als niet-zieke werknemers.
Wettelijke vakantiedagen die u niet heeft opgenomen, vervallen een half jaar na het kalenderjaar waarin u ze heeft opgebouwd. Vakantiedagen die u bijvoorbeeld in 2021 heeft opgebouwd, vervallen op 1 juli 2022. Bij cao of schriftelijke overeenkomst kan een ruimere vervaltermijn zijn overeengekomen.
Het is in principe verboden om de niet-opgenomen wettelijke vakantiedagen over te dragen naar het volgende jaar. De vakantiedagen moeten dus opgenomen zijn op 31 december 2021.
De wettelijke vakantiedagen mag u als werknemer zijnde meenemen naar het volgende jaar. Het is van belang dat u deze wettelijke vakantiedagen binnen 6 maanden na het opbouwjaar op zal nemen.
Ja, ook als je ziek bent - waarbij je werkgever je loon doorbetaalt - mag je op vakantie gaan. Je vakantieperiode stem je net zoals niet zieke medewerkers af met je werkgever. Zo nodig kan de (bedrijfs)arts een uitspraak doen of hij medische bezwaren heeft tegen je voorgenomen vakantie.
Meestal krijgt u vanaf de 1e dag van uw ziekte loon doorbetaald, maar u kunt te maken krijgen met wachtdagen. De werkgever hoeft dan over de 1e dag of de 1e 2 dagen geen loon te betalen. Dit mag, als dit in uw arbeidsovereenkomst of cao staat.
Het betaald verlof stelt ziekteperiodes gelijk voor maximaal één jaar. Dat houdt in dat ziektedagen tijdens de eerste twaalf maanden van je arbeidsongeschiktheid tellen als gewerkte dagen. Ze tellen mee bij de berekening van het aantal vakantiedagen en vakantiegeld waar je het daaropvolgende jaar recht op hebt.
Dat zijn maximaal 2 dagen van je ziekte waarover je werkgever geen loon hoeft te betalen. Dat is in de wet geregeld en moet in je arbeidscontract of cao staan. Je werkgever mag hier niet van afwijken. Hoeveel en hoelang je doorbetaald krijgt, hangt af van je contract en hoe lang je ziek bent.
Een ziekteperiode van minder dan drie maanden, moederschapsverlof en tijdelijke werkloosheid worden meestal gelijkgesteld. Dit betekent dat je toch een volledige eindejaarspremie krijgt. Langere ziekteperiodes of tijdskrediet worden veelal niet gelijkgesteld.
Vakantiegeld tijdens ziekte
Ja. Zolang je werknemer in dienst is, moet je zijn vakantietoeslag ten minste een keer per kalenderjaar uitbetalen. De opbouw van vakantiegeld gaat ook gewoon door tijdens ziekte. Zolang je zijn loon moet doorbetalen, bouwt de zieke werknemer vakantietoeslag op.
De werkgever mag wel vragen naar noodzakelijke informatie rondom je ziekte. Bijvoorbeeld hoe lang je denkt dat je thuisblijft, of je enigszins in staat bent om thuis wat te werken, of er afspraken verzet moeten worden en hoe je te bereiken bent. Het is niet toegestaan om te vragen naar de aard en oorzaak van de ziekte.
Wat een werkgever niet mag vragen bij een ziekmelding
De werkgever mag niet vragen naar de aard of oorzaak van een ziekte, enkel naar praktische onderwerpen. Aard en oorzaak van ziekte zijn bijzondere persoonsgegevens. Naar deze gevoelige informatie mag uw werkgever in geen geval vragen.
Loondoorbetaling. Als u ziek bent, moet uw werkgever uw loon doorbetalen over een periode van maximaal 104 weken. De werkgever moet minimaal 70% van het laatstverdiende loon betalen en de eerste 52 weken ten minste het wettelijke minimumloon. Of de werkgever meer moet betalen, moet uit uw arbeidscontract of cao blijken ...
Als een werkgever het vermoeden heeft dat een werknemer zich onterecht heeft ziek gemeld, dan kan hij een spoedcontrole (laten) uitvoeren. Dit kan al vanaf het moment van ziek melden. Veel werkgevers voeren een ziekteverzuimbeleid waarin een procedure is opgenomen die de werknemer en werkgever moeten volgen bij ziekte.
Werknemers gemiddeld één keer per jaar ziek
De gemiddelde verzuimduur per werknemer bedroeg ruim 6 dagen. De gemiddelde verzuimduur was met 8,5 dagen in 2014 het hoogst onder werknemers in het openbaar bestuur en bij overheidsdiensten.
Het aantal ziektedagen dat aangemerkt mag worden als vakantiedagen is beperkt tot deze bovenwettelijke vakantiedagen. Wanneer u 40 uur per week werkt en per jaar recht heeft op 25 vakantiedagen dan heeft u dus 5 bovenwettelijke vakantiedagen en mogen alleen deze 5 vakantiedagen worden verrekend met ziektedagen.
Veelvuldig ziekteverzuim is op zich geen reden voor ontslag. Maar als de gevolgen voor het bedrijf te ernstig zijn, kunt u de kantonrechter vragen om de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Bijvoorbeeld als de voortgang van het productieproces in gevaar komt. Of als de werkdruk voor de andere werknemers te hoog wordt.
Wanneer verplicht bedrijfsarts tot werken? Dat de bedrijfsarts verplicht tot werken komt nooit voor. Deze persoon heeft namelijk een adviserende rol. Hij of zij zal aan u als werkgever daarom aangeven of de werknemer wel of niet in staat is om te werken volgens de beoordeling.
Je werkgever mag geen medische informatie van je vragen. Ook niet of je bij de huisarts bent geweest. Je werkgever mag wel vragen of je adequate behandeling hebt gezocht. En ook mag je werkgever vragen of de ziekte een gevolg is van een arbeidsongeval.
Als u ziek bent staat voorop dat u actief moet meewerken aan uw herstel en zo snel mogelijk weer aan het werk gaat. Dat kan betekenen dat u tijdelijk ander passend werk doet. U mag uw herstel niet in de weg staan of vertragen. De regels van uw cao en de wet gelden.
Concrete informatie die u mag vragen en registreren
Het telefoonnummer waarop uw werknemer te bereiken is en het (verpleeg)adres. Hoe lang uw werknemer denkt dat de ziekte gaat duren. Wat zijn/haar lopende werkzaamheden en afspraken zijn. Of de ziekte van de werknemer verband houdt met een arbeidsongeval.
De werknemer heeft geen aanspraak op doorbetaling tijdens ziekte van de (gemiddelde) sales bonus en de onbelaste onkostenvergoeding.
Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten (IVA)
Als je volledig arbeidsongeschikt bent en de kans dat je nog herstelt erg klein is, krijg je een IVA-uitkering. Je krijgt dan een uitkering van 75 procent van je laatstverdiende loon.