Een interessant detail is dat een helikopter onder normale omstandigheden niet zomaar kan neerstorten als de motor uitvalt. Doordat de helikopter omlaag valt, worden de wieken in beweging gezet door de lucht die er langs blaast.
Een helikopter is een zeer onstabiel voertuig. Helikopters crashen zeven keer per 100.000 vlieguren. Een op de vijf ongelukken loopt fataal af voor een of meer inzittenden. Bij een crash is een hoogspanningskabel of ander obstakel vaak de oorzaak.
Noodlanding. Helikopters storten niet vanzelf neer als de motor zou uitvallen. Door de dalende beweging beweegt de lucht door de rotors en blijven die in beweging (windmoleneffect). Deze techniek heet autorotatie, de helikopter gedraagt zich dan als een autogiro.
De afstand die een helikopter kan vliegen hangt af van de hoeveelheid brandstof die in de tank aanwezig is. Ga ervan uit dat hij met een volle tank 2,5 uur kan vliegen. Bij 180 km/h kan er dan 450 kilometer gevlogen worden.
Omdat hij geen voorwaartse beweging nodig heeft om een opwaartse druk op te wekken, kan hij verticaal opstijgen en landen, in de lucht stilhangen en zelfs achteruit vliegen als een kolibrie.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
1. Hierom vliegen er regelmatig politiehelikopters boven ons huis. Bijvoorbeeld bij een vermist of verdacht persoon. Vanuit de lucht en in het donker kan met de warmtebeeldcamera aan de helikopter vast naar een of meerdere personen gezocht worden.
Het grote voordeel van een helikopter boven de meeste vliegtuigen is dat een helikopter loodrecht kan opstijgen en landen, wat betekent dat er geen lange landingsbaan nodig is en je dus zo ongeveer overal kunt komen met een helikopter. Bovendien kan een helikopter in de lucht stil blijven hangen.
Onderhoud van de helikopter, buiten de reeds vermelde turbines kost minimaal 3.500 euro per vlieguur. We moeten wat meer specifieke info krijgen over de NH-90, maar we vermoeden een verbruik van minimaal 400 liter A-1 Jetfuel per uur of zo'n 500 euro.
Echter: een helicopter kan gelukkig bij de meeste weertypes vliegen, maar risico's nemen we nooit. In geval van slecht weer of weersvoorspellingen (voornamelijk onweer, overvloedige regen of mist, sneeuw, vrieskoude) kan de vlucht uit veiligheids-overwegingen geannuleerd worden.
Een helikopter is helemaal niet gemaakt om ondersteboven te vliegen. De complexe design van de rotorkop en de nodige flexibiliteit van de rotorbladen maken het vliegen ondersteboven niet mogelijk en zeer gevaarlijk moest je het al pogen.
Nederland heeft 4 MMT's: in Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Deze 4 teams hebben allemaal een helikopter en een MMT-auto. Ze werken intensief samen in het Landelijke Netwerk Acute Zorg.
Volgens deze HEMS-regels hebben helikopters bijvoorbeeld geen vluchtplan nodig. Bij spoed vliegt de helikopter de kortst mogelijke, directe en veilige route. Er zijn geen speciale routes voor een MMT-helikopter. Een MMT-helikopter mag daarom overal landen, zolang er maar plaats is.
Wat zo'n reddingsactie mag kosten? Een banaan kost makkelijk tussen de €300 en €500, terwijl een helikoptervlucht pas begint vanaf zo'n €1.500.
Minimale vlieghoogten en laagvliegoefeningen
Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen. Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter. Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.
Daling in een helikopter
Helikopters waarbij de motor uitvalt vallen niet zomaar uit de lucht: in een manoeuvre die autorotatie wordt genoemd zorgt de piloot ervoor dat de rotorbladen zo worden ingesteld dat ze sneller draaien door de opwaartse luchtstroom. Op deze manier wordt de helikopter een autogiro.
De Cougar vervoert maximaal 2.500 liter, de Chinook 10.000 liter.
Nederland. In Nederland zijn er 9 politiehelikopters: 6 Airbus EC-135 en 3 AgustaWestlands AW139. De thuisbasis van de politiehelikopters is Schiphol, waar de afdeling Luchtvaart van de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie is gehuisvest. Ook staan ze gestationeerd op Vliegbasis Volkel (militair).
Zwarte helikopters, meestal benoemd met de Engelstalige term black helicopters, zijn vermeende helikopters die worden beschreven in complottheorieën die worden gelinkt aan UFO's , de men in black en/of de Verenigde Naties.
Voorheen waren de meest voorkomende vluchten de zogenaamde milieuvluchten, tegenwoordig zijn het meer incidenten en geplande vluchten. De helikopters worden onder andere ingezet om luchtfoto's te maken van bijvoorbeeld een plaats delict, de omgeving waar een misdrijf heeft plaatsgevonden.
In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids. Beginnende piloten bij het leger verdienen tussen € 2600,- en € 3500,- salaris per maand.
De EC135 wordt vaak gebruikt voor medische noodgevallen en militaire operaties en trainingen. De geschatte waarde van deze helicopter bedraagt 4.2 miljoen dollar.
Hoe lang een EC135 in de lucht kan blijven op een volle tank van 710 liter kerosine ofwel Jet A1 hangt van veel factoren af: het weer, het aantal mensen aan boord. Gemiddeld is het een uur of twee. Het duurt ruim een half uur voordat een heli vanaf Schiphol is opgestegen en in Oost-Nederland paraat is.