Analytische inductie beoogt het homogeniseren van de impliciete populatie. De aselecte steekproef, die in de statistische methode wordt gebruikt, is altijd hetero geen, ook wanneer er wordt gestratificeerd op een paar relevante kenmerken.
Een inductieve benadering houdt in dat je je thema's laat bepalen door de data die je vindt. Daarentegen houdt een deductieve benadering in dat je tot de data komt op basis van een aantal vooraf bepaalde thema's, waarvan je verwacht dat ze weerspiegeld worden in de data.
Kwalitatieve onderzoekers gaan dieper in op het onderwerp om zo informatie te verzamelen over de beweegredenen, redeneringen en houdingen van mensen. Kwalitatieve benaderingen geven dieper inzicht in uw onderzoeksvragen, maar de resultaten zijn soms moeilijker te analyseren.
Een thematische analyse (thematic analysis) kan worden gebruikt om kwalitatieve data te analyseren. De methode wordt meestal toegepast op een reeks teksten, zoals interviewtranscripten. De onderzoeker analyseert de gegevens nauwkeurig om gemeenschappelijke of overkoepelende thema's, ideeën en patronen te identificeren.
Bij een thematische analyse ga je op een top down manier analyseren. Je gaat namelijk niet vanuit de data analyseren, maar juist vanuit de eerder opgestelde theorie. Er wordt dus gecodeerd op basis van de theorie die eerder is besproken in het theoretisch kader.
In kwantitatief onderzoek ligt zowel bij het verzamelen als bij de analyse de nadruk op kwantificatie van data. Bij kwalitatief onderzoek is dat niet het geval. De nadruk ligt daar niet op meten en op het verzamelen van getallen, maar op woorden. Het is subjectiever en interpretatiever.
De betekenis van een kwantitatief onderzoek
Kwantitatief onderzoek gaat om kwantiteiten, oftewel hoeveelheden. Deze worden soms in absolute aantallen uitgedrukt, maar vaker in procenten. Dit soort onderzoek wordt gebruikt om harde feiten te presenteren en daar conclusies uit te trekken.
Inductief onderzoek - Wat is het? Met inductief onderzoek probeer je een nieuwe theorie te genereren. Dit betekent dat je patronen probeert te ontdekken in bestaande theorie en observaties. Hieruit kun je vervolgens een hypothese of theorie formuleren.
Komen de velden in aanraking met een (pan)bodem dan ontstaan wervelstromen. Door de elektrische weerstand van de bodem van de pan worden deze wervelstromen omgezet in hitte. Het opwekken van deze elektrische spanning door magnetisme noemen we inductie.
Het probleem van de inductie betekent in feite de vraag hoe we ooit kunnen rechtvaardigen dat we blijven redeneren op zo'n manier. Een ander kritiekpunt op inductie werd ontwikkeld door de Amerikaanse filosoof Nelson Goodman (1906-1998).
Bij kwantitatief onderzoek kun je denken aan vragen met hoeveelheid, aantallen, tijdsduur, etc. Een voorbeeld van een probleemstelling die tot kwantitatief onderzoek leidt is: 'Wat is het verschil tussen de gemiddelde antwoordtijden op een vraag tussen een leugen en de waarheid? '
Ga je kwalitatief en kwantitatief onderzoek combineren, dan is het verstandig om dit parallel aan elkaar of ná elkaar uit te voeren, zodat de onderzoeken elkaar kunnen aanvullen. Let er wel op dat je kwalitatieve resultaten niet als kwantitatieve resultaten gaat interpreteren en andersom.
Waar je bij kwantitatief onderzoek op zoek gaat naar cijfers en percentages, geeft kwalitatief onderzoek juist een dieper inzicht in de emoties, behoeften, wensen en meningen van klanten. De resultaten zijn dus minder nauwkeurig als je het cijfermatig bekijkt, maar vaak wél heel nuttig en concreet.
Kwalitatieve variabelen zoals "geslacht" en "kleur ogen" geven een eigenschap (kwaliteit) weer. Kwantitatieve variabelen hebben een getalswaarde, zoals "leeftijd" , en je kunt ermee rekenen. Er zijn verschillende typen kwantitatieve variabelen: discrete kwantitatieve variabelen, zoals "schoenmaat" .
Kwalitatief betekent oorspronkelijk: 'de kwaliteit betreffend', 'als het om de kwaliteit gaat'. Dat is een neutrale betekenis: de kwaliteit kan goed, maar ook slecht zijn. Het woord dat weergeeft wát de kwaliteit was, komt erachter: kwalitatief hoogwaardig, kwalitatief teleurstellend, enz.
Bij kwantitatief onderzoek verzamel en analyseer je numerieke data. Je kunt dit type onderzoek gebruiken om patronen en gemiddelden te vinden, voorspellingen te doen, causale relaties te achterhalen en om resultaten te generaliseren naar grotere populaties.
Met kwalitatief onderzoek kun je inzicht verkrijgen in onderwerpen waar nog weinig kennis over is. Veelgebruikte kwalitatieve dataverzamelingsmethoden zijn interviews met open vragen, kwalitatieve observaties en literatuurstudies over concepten of theorieën.
Bij kwalitatief onderzoek verzamel en analyseer je niet-numerieke data (zoals tekst, video of audio) om concepten, meningen of ervaringen (beter) te begrijpen. Je kunt dit type onderzoek gebruiken om inzicht te krijgen in een al vastgesteld probleem of om ideeën op te doen voor nieuw onderzoek.
Kwalitatief onderzoek en kwantitatief onderzoek in de praktijk. Een kwalitatief onderzoek doe je met diepte-interviews of groepsgesprekken.
ATLAS. ti is een onderzoekstool voor studenten en medewerkers.Je past het toe voor de analyse van kwalitatieve onderzoeksdata. Met dit programma kun je op een systematische wijze coderen en analyseren, bijvoorbeeld voor de analyse van uitgeschreven interviews of voor literatuuronderzoek.
Je luistert naar de argumenten en opvattingen van anderen en betrekt deze in je analyse, ook wanneer ze tegenstrijdig zijn. Je bent goed in staat om een kwestie vanuit verschillende invalshoeken en perspectieven te bekijken. Je vraagt door op onduidelijkheden. Je onderkent denkfouten, ongeldige en onjuiste argumenten.
Voorbeelden van onderzoeksvragen die door middel van kwantitatief onderzoek beantwoord worden: Wat is het effect van project X op doelgroep Y?In hoeverre zijn bezoekers/deelnemers tevreden?Verandert de houding t.o.v. onderwerp X bij doelgroep Y?