Kernwaarden zijn dus drijfveren die het waarom van je handelen verklaren. Je krijgt ze mee vanuit je opvoeding, bewust en onbewust en vorm je zelf tijdens je leven. Daarom veranderen deze waarden ook gedurende je leven.
Kernwaarden zeggen iets over de kern van de organisatie. Ze geven weer wat de identiteit en cultuur binnen een organisatie is. Merkwaarden gaan over de waarde van het merk. Wat is het voordeel dat jouw merk biedt aan je klanten?
Om jouw eigen gedragsregels vorm te geven is het dus van belang om te weten wat jouw waarden zijn. De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Merkwaarden geven je merk karakter en kleur. Je kan het zien als de menselijke eigenschappen van je merk. Eigenschappen waarmee mensen zich in jouw merk kunnen herkennen, en zich ermee willen verbinden. Merkwaarden vormen daarmee een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit en maken je onderscheidend.
Slechte waarden
Voorbeelden zijn: 3 Ferrari 's bezitten, meer geld verdienen (dan je ouders), positief blijven (denk daar maar eens over na), altijd doen waar je zin in hebt of verwachten dat iedereen doet wat jij wilt. Vaak zijn deze slechte waarden bijgelovig, buiten je controle en sociaal destructief.
Kernwaarden zijn de dingen die jij belangrijk vindt in het leven. Ze kunnen heel persoonlijk zijn, dus niet iedereen heeft altijd dezelfde kernwaarden. Kernwaarden geven weer waardoor jij als mens gemotiveerd wordt. Het zijn de waarden die passen bij je overtuigingen en die bepalen welke keuzes je in het leven maakt.
Met kernwaarden geef je aan waarom en hoe je bedrijf dingen doet. Aan de hand van kernwaarden kun je veel makkelijker strategische beslissingen nemen. Als je kernwaarden hebt waar iedereen binnen je bedrijf achter staat, weet iedereen hoe hij dingen moet aanpakken. Je voorkomt veel discussies.
Liefde is een persoonlijke waarde en mocht dat voor jou ook zijn, dan is dat een belangrijke motor die jou aanzet tot activiteiten. Persoonlijke waarden bepalen nu eenmaal ons doen en laten voor een groot deel samen met de bijbehorende overtuigingen en normen.
Voorbeelden van Nederlandse waarden zijn vrijheid, gelijkheid, respect solidariteit en rechtvaardigheid. Maar ook veiligheid, leefbaarheid, tolerantie, eerlijkheid, rijkdom, bescheidenheid en beleefdheid behoren zeker tot de Nederlandse waarden.
Kwaliteit is voor ons de fundamentele waarde en daarmee vormt het de eerste ankerwaarde van ons merkhuis. We geven geen goed bedoeld of academisch advies. We geven advies waar de klant oprecht wat aan heeft.
Waarden zijn bepaalde dingen die iemand of een groep mensen belangrijk vinden. Zo heb je bijvoorbeeld eerlijkheid, vrijheid of rechtvaardigheid als waarden.
Waarden gaan pas leven door het gedrag dat wordt gesteld, in de eerste plaats door de leidinggevenden, maar zeker ook vanuit de andere lagen van de organisatie. Waarden krijgen vorm doorheen uw hele organisatie. Iedereen moet mee in bad en alle organisatieaspecten worden mee onder de loep genomen.
Normen en waarden zijn begrippen die je veel hoort, maar voordat we ze uitleggen is het goed te weten dat normen en waarden gekoppeld zijn aan een persoon of aan een groep mensen (zie ook: Identiteit), we noemen deze ook wel de drager van de normen en waarden: Persoon. Gezin. Familie.
Een persoonlijke waarde is iets dat jij belangrijk vindt. Je waarden zijn de dingen die er echt toe doen in je leven. Het geeft op een stenografische manier weer, waardoor jij gemotiveerd wordt. Je persoonlijke waarden in combinatie met je overtuigingen zijn de bron van je besluitvorming.
Als mens willen we voelen dat ons leven ertoe doet. Vooral op momenten dat het leven geen steek lijkt te houden, is het gevoel dat jouw leven iets betekent een houvast. Betekenis zien in je leven is dus belangrijk voor je geluk, maar ook voor je veerkracht: zeker in moeilijke tijden gaan mensen op zoek naar betekenis.
Passie is ook een fraaie kernwaarde. Op zich prima, maar meestal wordt die door de organisatieadviseur gehint omdat het bedrijf kampt met een probleem; men is eenvoudigweg niet te motiveren. Het introduceren en verkondigen van de kernwaarde "passie" zal u dan niet helpen.
Norm: Als je een verkering hebt, ga je niet met een ander zoenen. Norm: Als je in de lift staat, laat je geen windjes. Norm: Als iemand bij het stoplicht even voor wil met de auto, dan laat je die persoon voor. Norm: Als iemand geld opneemt bij de pinautomaat, hou je afstand.
Het hele verhaal vertelt en niet het halve verhaal. Niet van liegen en bedriegen houdt. Er niet te marchanderen valt met de waarheid. Een halve waarheid een hele leugen is voor jou.
Vertrouwen is een essentieel onderdeel in ons leven. Zowel in de liefde, als op professioneel vlak, met vrienden of familie. Vertrouwen is een cruciaal onderdeel als het gaat om samenwerken en vooruitgang boeken in relaties.
Een missieverklaring van een merk communiceert duidelijk het doel, de doelstellingen van een merk en hoe het zijn publiek wil dienen. Het is actiegericht en geeft lezers een idee van wat uw bedrijf doet en welke impact het wil hebben.
Een merkessentie, missie of mission statement is vaak een krachtige tekst die voortvloeit uit de merkpositionering en merkwaarden. Het is de kern van je bestaan als organisatie. Een kern die bepaalt welke keuzes en bewegingen je organisatie maakt.