Kijk in het onderhoudsboekje van je auto voor informatie over de laatste vervangingsdatum. Is dit niet ingevuld, kijk dan of er een sticker zit onder de motorkap met daarop de laatste datum of kilometrage waarop de distributieriem voor het laatst vervangen is.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Bij breken van de distributieriem zal de zuiger de kleppen raken en in het beste geval hoeven er alleen kleppen vervangen te worden. In het slechtste geval is de motor total-loss en zijn kleppen, nokkenas en zuigers dusdanig beschadigd dat het motorblok vaak niet meer te repareren is.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto ten tijde van de vervanging en de datum waarop dit is gedaan.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
De tijd die het kost om de riem te vervangen, verschilt echter per automodel, motormodel en de manier waarop de motor onder de motorkap is geplaatst. Gemiddeld duurt de vervanging van een distributieriem 1,5 tot 6 uur. Om verrassingen te voorkomen, kun je vooraf altijd een prijsopgave aanvragen.
Controle van de distributieriem is geen onderdeel van de APK.
Tijdige vervanging is belangrijk om (grote) problemen met de motor van uw auto te voorkomen. De riem kan namelijk gaan slippen of breken. Wanneer hij breekt loopt de motor niet meer en kan er in het ergste geval schade aan de motor ontstaan, met mogelijk een dure reparatie als gevolg.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
In het onderhoudsboekje van uw auto wordt de laatste vervangingsdatum altijd duidelijk vermeld. Meestal zit er onder de motorkap ook nog een sticker met de datum en kilometrage waarop de riem voor het laatst vervangen is.
Om te voorkomen dat de waterpomp door gevorderde slijtage in een later stadium voor problemen gaat zorgen wordt deze preventief mee vervangen. Enerzijds omdat de boel toch open ligt maar ook omdat een defecte waterpomp ook voor vervelende gevolgschade kan zorgen.
Een gemiddelde waterpomp sluist ongeveer 1,7 miljoen liter koelvloeistof binnen vier jaar of 100.000 km door het koelsysteem. Als een waterpomp uitvalt en wordt vervangen zonder een onderzoek naar de oorzaak van het defect, loopt de nieuwe waterpomp een groot risico op een nog kortere levensduur.
Het is belangrijk om te weten of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. De ketting is namelijk onderhoudsvrij, terwijl op de distributieriem een vervangingsinterval van toepassing is. In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft.
Distributieriem: Het knappen van een distributieriem kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan door slecht onderhoud of door koelwater en/of olielekkage de kwaliteit van de distributieriem zo achteruitgegaan en versleten zijn dat deze spontaan kan knappen.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
nee, dit valt niet onder de all riskverzekering. een geknapte distributieriem valt onder de eigen verantwoordelijkheid, daar u dit makkelijk kunt voorkomen, door de riem op tijd te vervangen.