U kunt een ontheffing van het verplicht gebruik van een gordel of autokinderzitje aanvragen.Dat doet u bij de divisie Rijgeschiktheid van het CBR.
Een vrijstelling van de draagplicht van de veiligheidsgordel kan worden toegestaan naar aanleiding van gewichtige medische tegenindicaties voor het dragen van de veiligheidsgordel. Het gaat onder meer om ernstige problemen met ribben, longen en het strottenhoofd.
Volwassenen die kleiner zijn dan 1,35 meter hoeven geen kinderzitje te gebruiken. De regels voor het gebruik van een zogenaamd kinderbeveiligingsmiddel gelden alleen voor personen onder de 18 jaar.
Het dragen van een autogordel is verplicht, voor zowel de bestuurder als de passagier. Draag je de gordel niet? Dan wordt er sinds 2023 een boete van 169 euro uitgeschreven, in 2022 was dit bedrag nog 159 euro. Beide bedragen zijn inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB.
De verantwoordelijkheid ligt bij de begeleider van de groep en de bestuurder van de bus. Uitzonderingen zijn autobussen van De Lijn (openbaar vervoer) of (zeer) oude autocars (van voor 1 april 2003) waar niet alle plaatsen voorzien zijn van gordels. Daarin is een gordel dragen niet verplicht.
Ook als passagier en wanneer je achteraan in de auto zit. Als je als passagier geen gordel draagt en je wordt betrapt bij een controle, dan ben je zelf verantwoordelijk en moet jij de boete betalen en niet de chauffeur.
Echter, als je klanten vervoerd tegen contante betaling heb je ontheffing van de gordelplicht. Deze uitzondering is gemaakt uit veiligheidsoverwegingen. Het idee daarachter is dat een klant die kwade opzet voor ogen heeft en die achterin zit, de gordel anders als strop kan gebruiken bij de chauffeur.
Prijzen voor de meest voorkomende boetes Nederland 2024
Dit zijn de prijzen van de belangrijkste verkeersboetes per 1 maart 2024: Geen gordel om? - van €160 naar €180. Houd je je telefoon vast tijdens het rijden? - van €380 naar €420. Onnodig links rijden - van €240 naar €270.
Een geldboete is in Nederland sinds 1 januari 2024 minimaal € 3 en maximaal € 1.030.000.
Het dragen van een autogordel is verplicht. Het niet dragen van een autogordel worden gesanctioneerd met een boete van 149 euro.
Op 1 januari 1971 werden bevestigingspunten en gordels voorin in nieuwe personenauto's verplicht. Vanaf 1 juni 1975 werd het verplicht de gordel te dragen op voorzitplaatsen en vanaf 1 april 1992 ook op achterzitplaatsen.
De hoofdregel
Op zitplaatsen waar geen autogordels zitten, mag niemand vervoerd worden. Dit kan problemen opleveren als je bijvoorbeeld meer dan drie kinderen op de achterbank wilt vervoeren. Dit mag dus niet. Bij moderne auto's staat het aantal zitplaatsen genoemd op het kentekenbewijs.
Voor oldtimer is het van belang dat zij ook weten welke regels voor hun auto gelden. Alle personenauto's die van voor 1 januari 1971 zijn hoeven nietvoorzien te zijn van gordels. Vanaf die datum moeten er in ieder geval voorin gordels aanwezig zijn. Bij bedrijfsauto's geldt deze eis pas vanaf 31 december 1989.
U kunt een ontheffing van het verplicht gebruik van een gordel of autokinderzitje aanvragen. Dat doet u bij de divisie Rijgeschiktheid van het CBR.
Het niet dragen van de gordel wordt door de wet beschouwd als een overtreding van de eerste graad. Dit is de verzamelnaam voor de lichte overtredingen. Deze overtreding wordt enkel bestraft met een geldboete. De boete kan wel variëren van 10€ tot 250€.
Tarieven verkeers- en snelheidsboetes 2025
Een aantal boetebedragen liggen hoger dan in 2024. Zo kost rijden met een telefoon in je hand maar liefst € 430,- en door rood rijden € 310,-.
Het mag tot maximaal 4 maanden duren voordat je de boete thuis ontvangt. Dat staat in artikel 4 lid 2 van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv).
Hoogte boete bij geen gordel
In 2025 bedraagt de boete in Nederland voor het niet dragen van een autogordel € 190. Een behoorlijk fors bedrag dus. Een gordel dragen is dus niet alleen beter met het oog op de veiligheid, maar ook voor je portemonnee.
Van de gemeten snelheid gaat een correctie van 3 km/h af, om met zekerheid te kunnen stellen dat er echt te hard werd gereden. Bij meer dan 100 km/h hanteert de politie een meetcorrectie van 3 procent. Hoeveel je moet betalen, hangt af van hoe hard je precies hebt gereden.
Als u tijdens een crash uw gordel om hebt, blijft u veilig en zeker in uw voertuig; volledig uit een voertuig geslingerd worden is bijna altijd dodelijk. Als u uw gordel niet draagt, kunt u in een snel opengaande frontale airbag worden geslingerd . Een dergelijke kracht kan u verwonden of zelfs doden. Leer meer over airbagveiligheid.
Overige verkeersboetes Duitsland
Door rood licht rijden: tussen de €118,50 en 388,50 + 1 of 2 strafpunten. Parkeerovertreding: tussen de €10 en €100.
"Het dragen van een veiligheidsgordel halveert het risico voor de bestuurder en de passagiers bij ongevallen vanaf 30 km/h. Daarom moet de vrijstelling van het dragen van de veiligheidsgordel uitzonderlijk en gerechtvaardigd blijven.
Hoewel taxichauffeurs misschien zijn vrijgesteld, geldt dat niet voor passagiers in taxi's. Passagiers van 14 jaar en ouder moeten een veiligheidsgordel dragen .
Het wordt vanwege het vele in- en uitstappen als 'niet praktisch' beschouwd om passagiers te verplichten gordels te dragen. Ook zouden gordels staanplaatsen onmogelijk maken en zo ten nadele zijn van de vervoerscapaciteit van het openbaar vervoer [20]. De gordelplicht geldt wel in andere bussen en touringcars.