Omdat de fuseekogel een belangrijk onderdeel is voor de veiligheid van de auto kun je begrijpen dat je geen tweedehands of imitatie onderdelen kunt gebruiken. Is de fuseekogel versleten dan is het namelijk levensgevaarlijk om daar mee rond te blijven rijden.
Hoor je geluiden bij in- en uitveren of voel je trillingen in het stuur of de ophanging tijdens het rijden? Dan kan het zijn dat de fuseekogel stuk of versleten is . Dan ontstaat er speling waardoor het wiel kan rammelen tijdens het rijden over oneffenheden.
De kosten voor de fuseekogel vervangen liggen tussen de € 100 tot € 400 euro. Dit is uiteraard afhankelijk van het type fuseekogel, garage of dealer maar ook van het type voertuig.
Het is onverstandig om door te rijden bij een versleten of defecte schokdemper. Ten eerste breng je daarmee jezelf én medeweggebruikers in gevaar, vanwege een langere remweg en minder controle over de auto. Daarnaast veroorzaakt het doorrijden schade aan de auto.
Je dient de fuseekogel te vervangen wanneer de stofhoes gescheurd is of er speling op de fuseekogel zit. Je hoort het dan klapperen. Dit kan meerdere redenen hebben want deze klacht heeft men ook wanneer een stabilisatiestang defect is.
Omdat de fuseekogel een belangrijk onderdeel is voor de veiligheid van de auto kun je begrijpen dat je geen tweedehands of imitatie onderdelen kunt gebruiken. Is de fuseekogel versleten dan is het namelijk levensgevaarlijk om daar mee rond te blijven rijden.
Geluid – dit kan een bonkend of piepend geluid zijn. Bonkende geluiden worden veroorzaakt door de versleten kogelgewrichten die rammelen als de ophanging op en neer beweegt over de weg. Het piepende geluid wordt veroorzaakt door de rubberen hoes die het vet in het kogelgewricht beschermt, beschadigd raakt, het kogelgewricht zal gaan piepen.
Ja, de auto blijft minstens half-normaal rijden als de ophangingscomponenten kapot zijn , maar de dynamiek en het gedrag van het voertuig veranderen hierdoor zo sterk dat het zeer gevaarlijk kan zijn bij ontwijkend rijgedrag of slechte wegomstandigheden.
Daarop volgen andere defecten, extra garagebezoek, kortom, aanzienlijke vervolgkosten. Het is mogelijk met een versleten of defect veerpootlager door te rijden, maar niet verstandig. De auto reageert in dergelijke gevallen niet meer zoals de bestuurder gewend is.
Ongebruikelijke geluiden – Wanneer schokdempers en veerpoten versleten zijn, hoort u misschien een klikkend of kloppend geluid.
In de meeste gevallen hoeven ze pas na zo'n 100.000 km vervangen te worden. Door trillingen ontstaat er slijtage en speling tussen de kogel en de kom. Meer speling zorgt voor grotere trillingen waardoor de kogel defect kan gaan. De kans is dus zeer groot dat je een keer de fuseekogel zal moeten vervangen.
Niet-smeerbare kogelgewrichten zijn betaalbaarder en kosten tussen de $ 100 en $ 200 , maar hebben een kortere levensduur. Smeerbare kogelgewrichten bieden een langere duurzaamheid, variërend van $ 150 tot $ 350. Luxe of high-performance voertuigen met complexe ophangingssystemen kunnen hogere vervangingskosten hebben, meer dan $ 350.
Verticale speling van de fuseekogel controleer je door een hefboom met een stang tussen de vloer en het wiel te plaatsen en het wiel naar boven te duwen. Als de fusee geen slijtage aangeeft, kun je met een voelermaat de maximale verplaatsing van de fuseekogel meten*.
Symptomen van een versleten of defecte stuurkogel
Klapperend of tikkend geluid: Een loszittende stuurkogel kan geluiden maken tijdens het rijden over hobbelige wegen of bij scherpe bochten.
Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de symptomen van slechte kogelgewrichten, zoals overmatige trillingen, stuurbewegingen, piepende of krakende geluiden, ongelijkmatige bandenslijtage, een bonkend of kloppend gevoel en beschadigde ophangingsonderdelen .
De stuurstang heeft aan beide kanten een kogelgewricht. Aan de kant van het stuurhuis heet dat gewricht de stuurkogel, of binnenste stuurkogel. Aan de kant van de wielen heeft dat gewricht de naam fuseekogel, of buitenste stuurkogel.
Kan ik rijden met een kapotte veerpoot? Nee.Het moet zo snel mogelijk gerepareerd worden . Een veerpoot werkt door de stuiter van uw auto te absorberen die over hobbels in de weg rijdt.
Er zijn meerdere redenen waarom het onverstandig is om met versleten schokdempers door te blijven rijden. Ten eerste wordt de auto minder voorspelbaar tijdens het rijden, wat de veiligheid in het gedrang brengt. Daarnaast kan het leiden tot verdere schade aan de auto.
Herken versleten of defecte veerpootlagers
Geluiden zijn ook typische tekenen van een defect in het veerpootlager: Vooral bij het rijden over hobbels of soortgelijke obstakels is een krakend geluid hoorbaar.
Als de auto pas na verscheidene keren inveren tot rust komt, wijst dat op een defecte schokdemper. Een schokdemper kan olie gaan lekken, waardoor de druk en dus de werking minder wordt. Ook dat kun je zelf controleren. In dat geval is het onderste deel van de schokdemper vochtig van de olie die eruit loopt.
Kun je rijden met een kapotte schroefveer? Nee, je mag niet rijden met een kapotte schroefveer. Je moet hem zo snel mogelijk laten repareren. Sommige bestuurders besluiten om met een kapotte schroefveer te rijden om bij een garage of huis te komen.
Rijden en comfort
Zelfs als u het niet merkt, kunnen uw passagiers klagen over de ruwe rit. U kunt ook vreemde trillingen in het stuur voelen of storende bonken horen wanneer u remt of stuurt als de schokdempers en veerpoten versleten zijn .
Het snelle en korte antwoord is NUL, nul, je zou nul mijl moeten rijden met een kapotte kogelgewricht. Er zijn bepaalde dingen in het leven die je niet wilt doen.
Kogelgewrichten bestaan uit een bal en een kom. Dit zijn gewrichten die alle kanten op kunnen draaien. Een goed voorbeeld hiervan is de schouder, die u in de rondte kunt draaien. U hoort soms ook wel dat de schouder uit de kom schiet.
Antwoord: Elk gewricht dat de door de voertuigfabrikant toegestane maximale slijtage overschrijdt, moet worden vervangen. Kogelgewrichten gaan doorgaans 70.000 tot 150.000 mijl mee, afhankelijk van het gebruik en de wegomstandigheden. Bonkende geluiden, slechte handling, trekken en abnormale slijtage van uw banden zijn allemaal tekenen van een versleten kogelgewricht.