Ja, het mag!Het is absoluut mogelijk om een 2K lak over een 1K lak heen te spuiten. Sterker nog, zo worden fabrieksorigineel auto's en motoren gespoten!
Wanneer de blanke lak niet voldoende hecht aan de ondergrond kan er vuil en vocht tussen de lagen komen te zitten. Dit drukt vervolgens de lagen nog meer uit elkaar. Een onschuldig takje dat tijdens het autorijden hier tegenaan botst kan genoeg zijn om de losse laag af te laten breken of los te trekken.
Je zult mogelijk 3 tot 4 lagen moeten aanbrengen voor een mooi eindresultaat. Na het aanbrengen van de verf kun je een blanke lak aanbrengen om de verf te beschermen. Je doet dit op dezelfde wijze als de voorgaande lagen. Natuurlijk is het belangrijk om de gebruiksaanwijzing van het product op te volgen.
Als je de kleurlak van een gespoten auto wilt beschermen, kun je hiervoor een blanke lak gebruiken. Naast bescherming van de autolak zorgt deze voor een glansgraad van de auto. Je kunt hiervoor kiezen uit hoogglans en matte blanke lakken. Het is aan te raden een autolak altijd af te spuiten met een blanke lak.
Spuiten van 2k-lak is het zelfde als normaal spuiten, je moet wel direct na het spuiten je materiaal schoonmaken. Bij metalic-lak adviseren ze wel om direct de blanke-lak aan te brengen (+/- na 10 min) en niet de metalic te laten uitharden.
Brandstoffen. Het mag algemeen bekend zijn dat bijna alle aardolieproducten lakken op acrylbasis kunnen oplossen. Probeer bij het tanken niet te morsen en maak het schoon zodra het wel gebeurt.
1K staat bij blanke lak voor 1 component, zo staat 2K bij blanke lak voor 2 componenten. In de autoindustrie is de meest gebruikte blanke lak de 2K variant. De 2k variant beschikt namelijk over het extra component verharder. Daarnaast biedt door de verharder de 2K blanke lak aanzienlijk meer bescherming voor de lak.
Het behandelde hout lakken
Breng dan de eerste laklaag aan. Ook bij behandeld hout is het beter om drie dunne laklagen aan te brengen in plaats van één dikke laag. Een nieuwe laag breng je niet zomaar aan. Eerst laat je de laklaag goed drogen.
Er zijn verschillende manieren om verf of lak van een oppervlak te verwijderen. Flink schuren, krabben met de verfkrabber, afbranden of door gebruik van een verfverwijderaar. De eerste twee opties zijn vrij intensief en vergen heel wat geduld.
Het verschil tussen lak en vernis is dat vernis transparant is, lak is dat niet. Met lak geef je een oppervlakte een andere, dekkende kleur, maar met vernis behoud je de originele vormen en tekening van de onderlaag.
Lakken kunnen voor het spuiten 10% worden verdund voor gelijkmatig aanbrengen. Gebruik hiervoor de meegeleverde roerstaaf! Deze heeft inkepingen aan één kant; elke inkeping staat voor 10%. Giet de lak in het verfreservoir van uw spuitapparaat en zet de roerstaaf erin.
Hoe dikker de verf op de auto gespoten wordt, hoe langer het moet uitharden tot de lak droog is. Autolak is volledig uitgehard na 24 uur.
Schuren van autolak
Wil je alleen de autolak schuren waarbij de grondverf nog in perfecte staat blijft? Schuur dan de blanke lak en kleurlak weg met korrelgrootte P220. Deze korrel is speciaal geschikt voor het volledig opschuren van zowel de 2K blanke lak als basislak van de auto.
Het machinaal polijsten van autolak doe je met een Dual-Action polijstmachine, polijstschijven en polijstmiddelen. Zorg er ook voor dat je een paar droge en schone microvezeldoeken bij de hand hebt. Deze zal je nodig hebben voor het uitwrijven van de poetsmiddelen nadat je klaar bent.
Als je lak er bijvoorbeeld dof uitziet en slechts lichte waskrassen heeft, kan polijsten misschien al een goede oplossing zijn. Iets complexere lakschades kunnen meestal plaatselijk hersteld worden door spotrepair. Bij grotere lakschades, zal het beschadigde onderdeel opnieuw gespoten kunnen worden.
Deze is simpel, namelijk: alle bestaande laklagen verwijderen en het kale hout na grondig reinigen en schuren tweemaal gronden en voor- en aflakken. Deze aanpak is ook nodig bij transparante beitsen. Zodra een verf weinig pigment heeft, moet deze bij het dekkend overschilderen eerst worden verwijderd.
Eigenlijk is het in alle gevallen verstandig om eerst te schuren voordat je gaat verven. Door eerst goed te schuren kan de verf beter hechten. Wanneer je op een gladde ondergrond gaat verven kan de verf namelijk naar beneden glijden. Bij een gladde ondergrond is het dus niet verstandig om te verven zonder te schuren.
Vernis of verf kan je inderdaad het makkelijkst met een afbijtmiddel verwijderen. Gebruik een plamuurmesje of een verfkrabber om de losgeweekte basislaag te verwijderen tot op het blanke hout.
2K blanke lak is één van de sterkste lakken die er zijn. De naam komt van 2 componenten lak, hiermee bescherm je je oppervlak nóg beter tegen krassen, chemicaliën, thinner en extreme weersinvloeden daarbij geef je het oppervlak een mooie, ultramatte laag.
Producten en houdbaarheid
Watergedragen verf & muurverf is slechts 2 tot 3 jaar houdbaar; producten moeten ook altijd vorstvrij worden bewaard. Alkydverf en grondverf kan wat langer worden bewaard, maar voor de aflak geldt maximaal 5 jaar en voor een primer 3 jaar.
Gebruik schuurpapier om het laatste vuil te verwijderen en het oppervlak glad te maken. In sommige gevallen is het niet nodig om de oude laag te verwijderen. Als de oude laag nog erg glad is, kun je het oppervlak gewoon schuren en vervolgens een nieuwe vernislaag aanbrengen.
De SprayMax 2in1 speciale 2K blanke lak is een beschermende coating voor polycarbonaat lenzen geschikt voor het verhelpen van krassen, geelheid of mistige koplampen. Zeer transparante, lichtechte en weerbestendige blanke lak.
De Blanke lak 2K heeft een potlife van 48 uur bij 20 graden celcius. Bij het koel bewaren van deze spuitbus in bv. een koelkast wordt de levensduur verlengt tot wel 2 dagen.
2K lak over 1K primer
Een 1-component primer wordt veelal gespoten als hechtprimer op kunststoffen en plastic. Ook zie je de 1K primer vaak terug op aluminium en RVS oppervlakken. Wanneer deze volledig is uitgehard, kan deze overgespoten worden met een 2K lak.