De kosten voor het vervangen van je trapas bedragen: vanaf €60. Het materiaal en de hoeveelheid werk is afhankelijk van het type fiets en de staat.
Als je fiets bij elke trapbeweging kraakt en knarst, dan is de kans heel groot dat de trapas kapot of versleten is. Daarnaast zijn er echter ook andere aanwijzingen waaraan je een kapotte bracketset kunt herkennen: naast het geluid gaat bijvoorbeeld ook het trappen heel zwaar of er is zijdelingse speling van de cranks.
Als de trapas speling heeft op de lagers moet hij meestal worden vervangen. Alle nieuwere kwaliteit fietsen hebben vaste kogellagers als daar speling op komt moeten ze worden vervangen. Fietsen van ongeveer 30-40 jaar oud hebben trapassen met losse lagers deze kan je wel afstellen.
Het vervangen van een spaak is niet heel duur. Meestal kost dit tussen de 15 en 30 euro inclusief montage. Zit er een spaak los, of is deze kapot? Vervang hem tijdig, want het kan een slag in je wiel veroorzaken en deze krijg je er niet meer uit.
De reden is onvoldoende spaakspanning. Omdat er te weinig spanning op het wiel staat, worden de spaken in schokken belast. Bij iedere omwenteling wordt er aan de spaak getrokken (als de spaak boven staat) en komt hij in onbelaste toestand (als de spaak beneden staat). Door deze schokken gaat de spaak kapot.
Een gebogen of losse spaak moet je vervangen en opnieuw spannen. Iedereen kaan een spaak aandraaien, maar de truc is om dat zo te doen dat je de velg niet kromtrekt. Alle spaken staan namelijk onderling met elkaar in verband. Het beste kun je naar de fietsenmaker gaan, maar één losse spaak kun je zelf nog wel fiksen.
Wat verdient een Fietsenmaker als zelfstandige? Het uurloon van een Fietsenmaker is ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Een Fietsenmaker in Nederland verdient gemiddeld € 2.345 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.995 (laag) tot € 2.700 (hoog).
Wanneer moet ik de trapaslagers vervangen
De lagers van je trapas slijten door gebruik. De hoeveelheid kilometers, de omstandigheden waaronder je fietst en de mate van onderhoud bepalen hoe lang je trapaslagers meegaan. De lagers moeten vervangen worden als: Ze niet meer soepel draaien.
Smeermiddel. Voor het smeren van de trapas is het belangrijk dat dit wordt gedaan met smeermiddelen of vetten die tegen vuil en slijtage kunnen. De DPP Chain Lube Wet is hier zeer geschikt voor aangezien het een hoog teflon gehalte heeft dat de smering verbeterd en wrijving aanzienlijk verminderd.
Het trapashuis en de krukken (bracket en crankstel)
Vet je trapashuis (de bracket), je voorste kettingwiel(en) en je pedaalassen in met wit of zwart smeervet wanneer nodig. Controleer minstens een keer per jaar of je bracket en crankstel nog voldoende vettig zijn.
Bij de meeste fietsenmakers word er tussen de €15 tot €18 arbeidsloon gerekend om een fietsband te vervangen. Hier komen dan nog de kosten bij van de fietsbanden.
Meestal duurt de mbo-opleiding twee tot drie jaar. Afhankelijk of je voor een beroepsopleidende opleiding of voor een beroepsbegeleidende leerweg kiest, loop je een stage om de mbo-opleiding af te ronden. Je kunt bijvoorbeeld een mbo-opleiding fietstechnicus aan het ROC van Amsterdam volgen.
Volgens de loonschattingen van Indeed, verdient een fietshersteller gemiddeld € 25.236 per jaar of € 2.103 per maand. Sommige fietsherstellers werken in loondienst in een fietsenwinkel of een bedrijf waar fietsen worden geproduceerd, maar je kunt ook een eigen fietsenwinkel beginnen.
Als je spaak los zit, gebroken of gebogen is, dan raden wij je aan er niet mee door te fietsen. Het kan een slag in je wiel veroorzaken, die je er bijna niet meer uit kunt krijgen. Lees hier wat je kunt doen tegen een losse spaak.
Wanneer een spaak gebogen of los is, dan moet deze vervangen en opnieuw gespannen worden. Een spaak aandraaien is niet zo moeilijk. Het is de kunst om dat zo te doen dat je velg niet kromtrekt. Zijn het er meerdere, kom dan even langs, want alle spaken staan in verband met elkaar.
Als je een gebroken spaak ziet adviseren we direct te stoppen met fietsen en de fiets zo snel mogelijk naar de Bike Doctors of naar een gekwalificeerde fietsenmaker te brengen. Als je er snel bij bent, stelt de reparatie weinig voor. Maar als je niets doet, kun je het wiel en de rest van je fiets ernstig beschadigen.