In Nederland zijn winterbanden niet verplicht.Dat betekent dat je in ons land met zomerbanden mag rijden in de winter.
Dit is niet erg of schadelijk voor uw auto en het komt bij bijna alle sportwagens voor. Wanneer uw zomerbanden namelijk te koud worden, is het rubber minder flexibel. Het trillen wordt dan veroorzaakt doordat uw banden tijdens het insturen constant aan het zoeken zijn naar grip op het wegdek.
U bent in Nederland niet verplicht om winterbanden te gebruiken. Bij winterse omstandigheden is het wel verstandig om voor winterbanden te kiezen.
Onder de 7 graden verschil tussen zomerbanden en winterbanden. Het grootste verschil in de werking van winterbanden is te zien bij temperaturen onder de 7 graden. Dan komen de voordelen van winterbanden meer tot hun recht. Het rubber van zomerbanden wordt dan relatief harder waardoor de grip op de weg al minder wordt.
Mag je met zomerbanden rijden in de winter? In Nederland zijn winterbanden niet verplicht. Dat betekent dat je in ons land met zomerbanden mag rijden in de winter.
Wanneer u met zomerbanden in de sneeuw gaat rijden, wordt uw remafstand tot twee keer langer dan met gecertificeerde winterbanden. De loopvlaksamenstelling van zomerbanden verstijft wanneer het vriest, waardoor het risico op slippen op winterse wegen groter wordt.
Remmen. De beste manier om bij gladheid te remmen is door de motor terug te schakelen naar een lagere versnelling. Rijd je een ABS dan moet je zowel je rem als je koppeling tegelijk intrappen. Mocht je tijdens het remmen rare geluiden hoor of je rempedaal voelen trillen dan hoeft je niet te schrikken.
Beter gaat het al met voorwielaandrijving: de auto zal als het ware omhoog worden getrokken. Daar het motorblok boven de aangedreven wielen hangt veel druk per cm2 en dus ook betere grip.
Rij veilig: met zomerbanden is je remweg veel langer
Dat merk je vooral bij de remweg. Onder de 7ºC is de remweg van een zomerband altijd langer dan van een winterband. Op een nat wegdek is de remweg al snel vier meter langer. En bij sneeuw soms zelfs 28 meter langer.
Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.
Het slijtagepercentage van een autoband hangt sterk af van het type band, de rijstijl en de omstandigheden waarin gereden wordt. Gemiddeld slijt een band ongeveer 0.1 mm per 1.000 kilometer.
Je kunt met zomerbanden gewoon rekenen op de normale dekking van je verzekering. Dit betekent natuurlijk niet dat het niet slim is om winterbanden aan te schaffen! In Frankrijk en Italië zijn winterbanden alleen op aangewezen plaatsen verplicht.
Het technische antwoord is nee, rubber kan niet bevriezen, maar het wordt wel hard en broos. De wetenschappelijke definitie van bevriezen omvat een faseverschuiving van vloeistof naar vaste stof, waardoor kristallen ontstaan.
All-seasonbanden bieden een veiliger alternatief, en verzekeren betere wegligging en meer grip in zware omstandigheden. En voor degenen van jullie die gewend zijn aan het twee keer per jaar wisselen van zomer-/winterbanden zal het omschakelen naar all season banden het leven simpeler maken en tijd besparen.
De techniek van achterwielaandrijving is duurder en zwaarder dan van voorwielaandrijving.Bij te snel genomen bochten kan overstuur optreden, wat gevaarlijk kan zijn voor ongeoefende bestuurders. Als de motor voorin zit, loopt er een as naar achteren die ten koste gaat van de bodemruimte in het interieur.
Het werkt het beste in droge omstandigheden en slecht weer zoals regen of sneeuw kan ervoor zorgen dat het voertuig veel sneller grip verliest dan andere aandrijflijnen. Stabiliteitscontrole helpt enorm bij dit probleem, maar RWD wordt niet aanbevolen voor mensen die in sneeuwrijke gebieden wonen of te maken hebben met ongewoon veel regenval .
Als uw voertuig geen antiblokkeerremsysteem heeft, kan handmatig pompen helpen om de controle te behouden op gladde wegen. Pas voorzichtig druk toe en laat deze met een gematigd tempo weer los . Pas geen snelle of constante druk toe, omdat dit ervoor kan zorgen dat uw wielen blokkeren en uw auto gaat slippen.
Versnelling in de sneeuw
Schakel in een lagere versnelling om de kans op doorslippende wielen te verkleinen. Het is belangrijk om rustig te schakelen bij lage toerentallen. Hoge toeren kunnen de grip op de sneeuw verstoren en de kans op slippen vergroten.
Bij koude omstandigheden kan het vocht dat zich tussen de schijf/trommel en de remblokken bevindt, stollen door de vrieskou . Hierdoor kunnen remmen vastlopen en wielen vastlopen.
Rijden in de sneeuw met zomerbanden
Rijden met zomerbanden in de sneeuw is gevaarlijk. Bij lagere temperaturen, ijzel en sneeuw heb je flexibele banden nodig voor meer grip op de weg. Omdat het rubber van zomerbanden hard is, maakt het in winterse omstandigheden te weinig contact met de weg.
Ook wordt het gebruik van zomerbanden in de winter afgeraden , omdat deze banden niet zijn ontworpen om koude temperaturen te weerstaan. Zonder het diepere loopvlak en de extra groeven van winterbanden kunnen zomerbanden moeite hebben met het vasthouden van de weg bij ijzig of besneeuwd weer.
Amsterdam, 23 februari 2024 – Uit recent onderzoek van Autoverzekering.nl onder Nederlandse automobilisten, blijkt dat slechts 29% van de Nederlanders in de winter op winterbanden rijdt. 25% geeft de voorkeur aan zomerbanden tijdens het koudste seizoen. Daarnaast kiest 46% voor all-weather banden.