Zo kun je je Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet. Dit kost ongeveer €1500 tot €2000. Het probleem is in Nederland echter dat dit voor niet-zakelijke bestuurders zeer weinig oplevert.
De emissieklasse van een auto verhogen is helaas niet mogelijk.
Een Duits bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de uitstoot van een oude diesel (Euro 4) kan verlagen tot het niveau van een Euro 5- of zelfs een Euro 6-voertuig. Het systeem werkt met AdBlue, de vloeistof die ook gebruikt wordt bij nieuwe types vrachtwagens en auto's.
Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder schadelijke stoffen als fijnstof, koolstofmonoxide en stikstofoxiden het voertuig uitstoot. Deze schaal loopt momenteel van emissieklasse 0 (minst schoon) tot aan emissieklasse 6 (het schoonst). In grote lijnen komen de emissieklasses overeen met de Euronormen.
Welke steden mag ik niet meer in met een oude diesel personen- of bestelauto? Momenteel zijn er 4 gemeenten met een milieuzone voor dieselpersonen- en bestelauto's: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Op Locaties milieuzones vindt u een kaart met daarop alle gemeenten met een milieuzone.
Het verbod op Euro 5-diesels is uitgesteld tot 2026 en beperkingen van na 2027 worden opgeschort. Worden lage-emissiezones in twijfel getrokken? In ieder geval worden de aangekondigde beperkingen steeds vaker uitgesteld.
Alle auto's met een toelatingsjaar vanaf 2015 vallen in emissieklasse 6 en voldoen aan Euronorm 6. Ook de emissieklasse 6a, 6b, 6c en 6d voldoet aan de Euro 6 norm. Zowel dieselauto's als auto's die op benzine rijden moeten aan deze norm voldoen.
AdBlue wordt gebruikt in dieselvoertuigen met SCR (Selective Catalytic Reduction), zoals Euro 6-dieselmotoren. De belangrijkste merken die SCR-systemen in bepaalde modellen gebruiken zijn Audi, BMW, Citroën, Ford, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mercedes, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Toyota en Volkswagen.
Bestelauto's met Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones. Bestelauto's met Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones.
Vanaf 2022 wordt het verbod uitgebreid naar euro 4-voertuigen en vanaf 2025 naar euro 5-voertuigen.
Euro 6 motoren: minder milieuvervuilend
Vergeleken met Euro 1 klasse motoren stoten Euro 6 motoren maar liefst 97% minder stikstof uit. Bovendien zijn deze motoren ook milieuvriendelijker dan de Euro 5 klasse. Hierbij is de uitstoot van stikstof teruggebracht van 2 gram naar 0,4 gram per kilometer.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Op 1 januari 2025 worden de regels verder aangescherpt en mogen dieselauto's die voldoen aan de Euro 4-norm er niet meer in.
U moet fijnstoftoeslag betalen als: de fijnstofuitstoot is hoger dan 0,005 gram/km. de fijnstofuitstoot is hoger dan 0,01 gram/kWh. het roetfilter is verwijderd.
Een dieselauto met teveel uitstoot wordt direct afgekeurd. In veel gevallen betekent dit dat het roetfilter vervangen dient te worden, met vaak een enorme kostenpost tot gevolg.
Waardoor je dus in principe tijdelijk zonder AdBlue kan rijden.Alleen raden we af om dit op langere termijn te doen, want zonder AdBlue zal je katalysator sneller vol geraken, met alle kosten van dien. Geeft je auto dus de melding om de tank bij te vullen, dan kan je dat best binnen een bepaalde termijn ook doen.
Is het uitschakelen van het AdBlue systeem illegaal? Het uitschakelen van het AdBlue systeem is niet illegaal. Het is daarentegen een betere oplossing vanwege de storingen die voortkomen door een onjuist werkende AdBlue systeem.
Je kunt zelf gemakkelijk AdBlue bijtanken aan de pomp, of door de fles in de daarvoor bestemde tank te gieten.
De emissieklasse is een cijfer waarmee wordt aangegeven hoe schoon uw voertuig is. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner uw voertuig. De emissieklasse vindt u in de Milieuzonecheck op deze pagina.
Met de euro 6 norm voor diesels, zijn de emissienormen voor diesels nog scherper geworden en moet de uitstoot van verschillende uitlaatgassen, waaronder NOx (stikstofoxiden), CO (koolmonoxide), HC (hydrocarbons) en PM (fijn stof) nog meer gereduceerd worden.
Houd er dan rekening mee dat per 1 januari 2025 gemeenten strengere eisen kunnen stellen. Vanaf die datum mogen alleen diesels met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in. Daarnaast kunnen gemeenten vanaf 1 januari 2025 nul-emissiezones invoeren in hun gemeenten.
Dieselwagens met euro 5 en 6 normen worden steeds vaker afgekeurd tijdens keuringen vanwege aangescherpte roetmetingen. Dit heeft geleid tot verhoogde onderhoudskosten voor autobezitters.
Euro V, Euro 5 of Euro5 (Europese richtlijn 99/96/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in oktober 2009 van kracht werd. Euro VI, Euro 6 of Euro6 is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie op 31 december 2013 van kracht werd voor nieuwe personenwagens.