Net zoals bij een auto kun je ook voor je motoraccu startkabels gebruiken. Een andere motor (of auto) kan je lege accu zo helpen starten. Je dynamo doet vervolgens de rest en laadt de accu verder op, als hij tenminste nog goed werkt. Sommige motoren kun je ook aanduwen als je geen startkabels hebt.
Als de motor niet aanslaat ondanks dat de startmotor gewoon rondgaat en er is sprake van een normale benzinetoevoer, dan vonken je bougies niet. Je kunt de bougies controleren en vervangen. Als dat niet werkt is vervangen van de bobines een oplossing. Een bobine is een spoel die stroom krijgt van de bougiekabels.
Startmotor kapot
Hij is echt alleen noodzakelijk bij het starten van de auto. Wanneer de startmotor kapot is zal de auto dus ook niet starten. Wanneer de startmotor vast slaat, kun je dit zelf herstellen door de auto in de hoogste versnelling te zetten en heen en weer te duwen.
Een defect aan de startmotor is snel te herkennen. U zult namelijk merken dat het starten moeizaam gaat of dat de auto helemaal niet meer start. Een gek geluid bij de start kan ook aanduiden dat de startmotor kapot is. U kunt bijvoorbeeld een ratelend, tikkend of zoemend geluid horen, in plaats van een startende motor.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Wanneer je accu leeg is of je startmotor de geest gegeven heeft dan kun je een motor aanduwen.
Gebruik je startkabel die alleen geschikt zijn voor een benzine auto op een diesel, dan loop je de kans dat de kabels te heet worden. Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto. Andersom is dan ook absoluut geen probleem.
- Aanduwen van een automaat kan niet omdat de torqconverter(koppeling) niet in twee richtingen werkt. - Het slepen van een automaat is ook niet verstandig omdat je dan kans hebt dat de bak niet goed gesmeerd wordt omdat er waarschijnlijk 2 olie pompen zijn, 1 op de ingaande as vanaf de motor en 1 op de uitgaande as.
De accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank: een auto heeft tal van onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Daarom is het verstandig minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Een veel voorkomende oorzaak van het stotteren van auto's is dat de bougies vervuild zijn of versleten zijn. De bougie zorgt voor het vonken en daardoor voor het ontsteken van de brandstof. Dit resulteert in het op en neer gaan van de zuiger in de cilinder.
Jazeker, dit is geen probleem! Je kan je motor gewoon starten met behulp van een auto accu.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.
Te dunne startkabels kunnen de grote startstroom niet aan en worden alleen maar warm. Begin met de pluspool van de helpende auto, daarna die van de te helpen auto. Gebruik daarvoor de rode kabel. Dezelfde volgorde hanteer je voor de zwarte kabel, die je op het motorblok (massa maken) aansluit.
Als auto's lang stilstaan, zeker bij lage temperaturen, kan de accu leeglopen. In dat geval raden pechverhelpers het gebruik van startkabels af. 'Als je ze verkeerd gebruikt, kan de plotse stroomstoot die startkabels uitlokken de elektronica in hedendaagse auto's beschadigen. '
Alle schakel auto kun je duwen of trekken, automaat mag je in principe geeneens slepen....
Een motor accu heeft een levensduur van 2 tot 5 jaar. Je kunt de levensduur van een motoraccu verlengen door deze aan een onderhoudslader te plaatsen. Veel korte ritjes kunnen de levensduur juist verkorten. Door een gebruikersfout: als je motor stil staat loopt je accu langzaam leeg.
Het korte antwoord: als de autobatterij plat is, duurt het gemiddeld 10 uur om deze weer volledig op te laden. Normaal gezien moet de autobatterij opladen gedurende 1 tot 4 uren alvorens de auto opnieuw gestart kan worden.
– Probeer alleen te duwen als jump start niet mogelijk is. Het duwen van een diesel is moeilijk, niet in het minst omdat de diesel niet zonder batterij kan voorverwarmen. Stappen auto aanduwen: 1 – Zoek eerst de helpers om de auto te duwen.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.